{"id":278819,"date":"2023-05-25T16:46:34","date_gmt":"2023-05-25T14:46:34","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=278819"},"modified":"2023-06-02T17:03:28","modified_gmt":"2023-06-02T15:03:28","slug":"ducati-diavel-v4-rijtest-fhm","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/ducati-diavel-v4-rijtest-fhm\/","title":{"rendered":"Showbike Ducati Diavel V4 is de fancy Lamborghini onder de motoren"},"content":{"rendered":"
<\/div>

We trappen ons motortestseizoen gelijk af met een beuker van een machine, want wij nemen de nieuwe Ducati Diavel V4 een weekje mee uit rijden. Een tweewieler die een regelrechte egostreler blijkt te zijn. <\/strong><\/p>\n

\u201cDikke motor man!\u201d. We zitten nauwelijks vijf minuten op ons testexemplaar, of bij het eerste stoplicht mogen we al een alleraardigst compliment in ontvangst nemen. Dat begrijpen we, want dit is niet zomaar een motor. Dit is de Ducati Diavel V4. Een prijswinnend stukje Italiaans motorfietsdesign in optima forma. Een motor die bij iedereen met een beetje kloppend benzinehart direct in het oog springt.<\/p>\n

\"Ducati
Rode furie.<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Wat Lamborghini is bij de auto\u2019s, dat is Ducati in het motorsegment. Ze delen niet alleen hetzelfde moederconcern (Volkswagen\/Audi), het zijn ook allebei merken die emotie oproepen. Een merk waarvan je hart sneller gaat kloppen als je een bijzonder exemplaar tegen het lijf loopt. En bijzonder, dat is deze Diavel V4 absoluut.<\/p>\n

De Ducati Diavel werd in 2010 voor het eerst aan de wereld geshowd op de EICMA in Milaan. Inmiddels zijn we beland bij de vierde generatie, naast allerlei special editions en samenwerkingen. Zo is er onder meer een AMG edition verschenen. Verder is er in samenwerking met kledingmerk Diesel een gelimiteerde versie van 666 exemplaren gebouwd. Buiten deze collabs, kun je op de markt met een beetje speuren ook nog Chromo, Titanium en een Xdiavel vinden.<\/p>\n

Prijswinnend design<\/h2>\n

De Ducati Diavel V4 is de allerlaatste toevoeging aan het gamma, deze is eind vorig jaar gelanceerd. Het leverde gelijk een prestigieuze prijs op, want op de EICMA<\/a>, dat bekendstaat als de meest toonaangevende motorbeurs ter wereld, werd de Diavel V4 verkozen tot mooiste motorfiets van de beurs. Het was voor de 11e<\/sup> keer dat Ducati met deze prijs aan de haal ging. Met zo\u2019n 37% van de stemmen kwam de muscle cruiser<\/em> uit Bologna op de eerste plaats.<\/p>\n

\"Ducati<\/figure>\n

Dit is in alles een motor die de aandacht op zich vestigt. Wat we laatste met die McLaren Artura<\/a> hadden, dat geldt ook voor de Diavel V4: zet \u2018m voor je neer, ga op een stoeltje zitten en je kan er zo een paar uur vol bewondering naar kijken. Om te beginnen met die prachtige, diepe kleur rood. Die luchthappers met chromen touch naast de koplamp zijn tof gedaan. Het is tevens een behoorlijke stier. Zeker voorop is \u2018ie erg dik aangezet, met z\u2019n brede, gespierde schouders. De ontwikkelaars hebben zich laten inspireren door muscle cars en de esthetiek van superhelden. Als Usain Bolt die klaar is om uit de startblokken te schieten. Ook mooi: de subtiele details in de naamgeving op de kappen, op het blok (V4 Granturismo) en in het zadel. Hoe verder je ogen naar achteren gaan, des te spectaculairder het wordt.<\/p>\n

LED-kunst<\/h2>\n

Kijk die vlijmscherpe, korte kont eens lekker zijn. Zeker als LED-lichten onder die achterkant gaan branden. Zou zomaar een aflevering in de fictieve Netflix-serie The Art of Light<\/em> kunnen zijn. En wat te denken van die chromen spaakvelg in het achterwiel? Schitterend! Het spectaculaire pakket van vier dikke titanium uitlaatpijpen maakt het bombastische geheel af. Nogal wiedes dat dit nekken doet draaien.<\/p>\n