{"id":269917,"date":"2023-02-19T12:00:44","date_gmt":"2023-02-19T11:00:44","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=269917"},"modified":"2023-02-21T15:27:28","modified_gmt":"2023-02-21T14:27:28","slug":"dj-talk-housequake","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/dj-talk-housequake\/","title":{"rendered":"DJ Talk met Roog en Erick E over relatie, touren en Nederland"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Roog en Erick E zijn ware legendes in de housescene. Al sinds de jaren negentig blazen Rogier van Bueren & Erick Eerdhuizen menig club of festival omver met hun uplifting dancetracks. In 2003 besloten zij hun krachten te bundelen onder de naam Housequake. De rekenwonders onder ons zullen al doorhebben dat ze dit jaar hun twintigjarig jubileum vieren. Tijd voor een dikke tour door het land \u00e9n een exclusief FHM-interview.<\/strong><\/p>\n

Kleine Rogier en Erick<\/h2>\n

\u201cEcht, ik ben als DJ uit de buik gekomen\u201d, begint Roog. \u201cIk weet niet waarom maar die fascinatie was er al heel vroeg. Toen ik zes was, ging ik al platen kopen. Als ik nu terugdenk, denk ik \u2018wat een autistisch kind\u2019 want ik nam altijd die platen overal mee naartoe. Als we naar een verjaardag gingen, had ik mijn koffertje met singles mee en dan legde ik die op de platenspeler van mensen. Toen dachten ze op een gegeven moment van \u2018nou, laten we dat kind daar maar geld voor geven\u2019. Hahaha. Dus ik doe het echt al mijn hele leven.\u201d<\/p>\n

\u201cBij mij kwam dat wel iets later\u201d, geeft Erick toe. \u201cIk was denk ik 13 of 14 ofzo. En daarvoor? Ja, waar was ik mee bezig? Voetballen buiten. Voetballen, voetballen, voetballen. Niet dat ik daar goed in was overigens maar ik vond het wel leuk om buiten te voetballen.\u201d\u00a0<\/strong><\/p>\n

Klassiekers updaten<\/h2>\n

De beste plaat ooit? \u201cDat kun je niet kiezen. Je kunt er nu een uitlepelen en er een mooi verhaal omheen bouwen maar zo\u2019n plaat is inwisselbaar met dertig andere\u201d, vindt Erick. \u201cZe zijn ook allemaal iconisch in een bepaalde tijdsgeest.\u201d<\/p>\n

\u201cWat wel leuk is: voor ons twintigjarig bestaan hebben we allemaal oude platen die belangrijk zijn geweest voor Housequake een update gegeven. Ik moet meteen denken aan een plaat van Erick uit 1993\u201d, zegt Rogier, die sowieso niet voor een eigen track wil kiezen als beste ooit. \u201cPancake<\/em>, heette die. Waarschijnlijk omdat die Amsterdammers elkaar uitmaken voor pannenkoek ofzo. Maar we hebben ook een remix gemaakt van Fatima Yamaha. Dat is Bas Bron, de producer van de Jeugd van Tegenwoordig, die een hele mooie melodieuze techno plaat heeft gemaakt waar wij dan weer een dikke beat onder hebben gezet.\u201d<\/p>\n

\u201cPancake is wel een leuke, ja. Dat is het aller, allereerste wat ik ooit heb gemaakt qua muziekproductie\u201d, bedenkt Erick zich. \u201cHet blijft mooi dat je dat nog steeds kan draaien en dat mensen daar nog steeds euforisch op reageren. Dat is telkens weer kippenvel.\u201d<\/p>\n

\u201cHij was de Harry Styles van de jaren \u201890\u201d<\/p><\/blockquote>\n

Wereldreizigers<\/h2>\n

In twintig jaar maakten de twee heel wat mee. Ze zagen de hele wereld en deden talloze indrukken op. Erick: \u201cIk zal de euforie in Jeruzalem nooit vergeten. Dat was in de tijd dat de bombardementen dagelijks alles plat knalden. Om te zien hoe de plaatselijke jeugd z\u00f3 heftig reageerde op uitgaan, was heel speciaal. Echt alsof er geen morgen is. Dat is mij altijd bijgebleven. Sensation in Santiago, Chili was ook bizar. Die vibe daar, het is zo\u2019n gekkenhuis. Bij iedere plaat is het alsof je een doelpunt hebt gescoord voor 50.000 man.\u201d<\/p>\n

\u201cWij hadden vroeger ook een fanclub in Japan en die mensen waren ook echt hysterisch\u201d, vult Rogier aan. \u201cWe zijn in Nederland redelijk populair, maar daar is de adoratie echt van een andere orde. Dan denk je soms echt \u2018oke rustig, ik kom maar een plaatje draaien\u2019. In Nederland zijn we daar gewoon wat nuchterder in. Maar in onze begintijd was dj\u2019en natuurlijk ook echt nog wel een kunst en dan werd je soms als een soort van halfgod binnengehaald.\u201d<\/p>\n

Regelmatig wilden de vrouwelijke fans meer van de heren dan alleen een paar plaatjes. \u201cBij Erick stonden ze gewoon in rijen klaar\u201d, herinnert Roog zich. \u201cEn ze stonden daar prima\u201d, zegt Erick snel. \u201cOm daar nu een smeu\u00efg verhaal van te maken. Ja, nee.\u201d Rogier is het daar niet mee eens. \u201cJij was gewoon de Harry Styles van de jaren \u201990!\u201d<\/p>\n

Avonturen te over dus. Hun favoriete land? Daar zijn de heren snel over uit: Nederland. \u201cDat is ook wel een keuze geweest\u201d, bekent Erick. \u201cOp een gegeven moment kon ik kiezen om meer naar het buitenland te gaan maar voor mij hoeft dat eigenlijk niet. Je hebt alle luxe van de wereld dat je heen en weer kunt rijden en thuis kunt slapen. En de feesten en de energie zijn gewoon heel goed. Waarom zou ik in godsnaam drie keer moeten overstappen naar ergens achter in Europa voor hetzelfde of misschien nog wel minder dan in Nederland?\u201d<\/p>\n

\u201cEn het is lucratiever\u201d, valt Rogier bij. \u201cWe kunnen hier drie of vier shows op een zaterdagavond spelen.\u00a0No fucking way <\/em>dat je dat waar ook ter wereld kan doen. En de fanbase is heel\u00a0dedicated<\/em>. In Nederland is het uiteindelijk gewoon altijd het tofste.\u201d<\/p>\n

\n
\n

 <\/p>\n

\n
<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n
\n
Dit bericht op Instagram bekijken<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n

 <\/p>\n

Een bericht gedeeld door HOUSEQUAKE | ROOG & ERICK E (@housequakeofficial)<\/a><\/p>\n<\/div>\n<\/blockquote>\n