{"id":260252,"date":"2022-11-02T16:30:53","date_gmt":"2022-11-02T15:30:53","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=260252"},"modified":"2022-11-06T21:46:27","modified_gmt":"2022-11-06T20:46:27","slug":"circuittraining-bmw-s1000-rr","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/circuittraining-bmw-s1000-rr\/","title":{"rendered":"Circuittraining op een 210 pk sterke BMW S1000 RR is droomuitje voor elke motorrijder"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Het zal je niet zijn ontgaan: de afgelopen jaren zijn we vol overgave in de motoren gedoken. Om een betere rijder te worden, hebben we al een allroadtraining bij BERRT gevolgd. Dakar heeft zodoende geen geheimen meer voor ons. Nu is het tijd om onze innerlijke Valentino Rossi te releasen. Daarvoor trokken FHM\u2019s Chris en G\u00e9rard naar het TT Circuit in Assen voor een circuittraining van Jeremy Vonk op de BMW S1000 RR.<\/strong><\/p>\n

Eerst kijken dan lezen? Check hier de video van de circuittraining<\/a> op de BMW S1000 RR.<\/em><\/p>\n

Assen, uurtje of 8 in de ochtend. Terwijl de mist boven de weilanden hangt en er een streep lichtoranje zonlicht over de volledige breedte van de horizon prijkt, sturen we ons vervoersmiddel richting de toegangspoorten van The Cathedral of Speed.<\/em> Wat Zandvoort is voor de autosport, dat is Assen voor de tweewielers: het mooiste theater waar een motorliefhebber zich op nationale grond kan begeven.<\/p>\n

\"Circuittraining\"<\/figure>\n

Heilige grond<\/h2>\n

Heilige grond bovendien, want het TT Circuit is het enige circuit ter wereld waar sinds het ontstaan van het offici\u00eble wereldkampioenschap in 1949, jaarlijks een WK-wedstrijd wordt gehouden. Dit jaar werd alweer de 92e<\/sup> editie van de TT verreden. De plek waar wij vandaag gaan proberen onze grenzen te verleggen.<\/p>\n

Wij willen graag een betere motorrijder worden. Daarvoor hebben we eerder dit jaar dus al een allroadtraining bij onze vrienden van BERRT<\/a> gevolgd op een BMW R 1250 GS. Dat heeft ons veel nieuwe inzichten opgeleverd, waardoor we niet echt in de war raken als we een keer op onverharde wegen terechtkomen. Om een nog betere en completere motorrijder te worden, gaan we nu kijken hoe we zo hard mogelijk over het circuit kunnen scheuren.<\/p>\n

\"\"
Jeremy Vonk poseert bij z’n racemotor. Foto: Ad Kievit<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Circuittraining van een coureur<\/h2>\n

Daarvoor hebben we professionele hulp ingeschakeld, want Jeremy Vonk is de man die ons vandaag gaat leren rijden. Jeremy kennen we als stuntrijder. Naast kunstjes, kan hij ook een motorfiets razendsnel over een circuit jagen. Op een BMW S1000 XR met gewone wegbanden rijdt hij het gros van de snelste gasten op racemotoren helemaal zoek. Hij maakte dermate indruk, dat zijn snelheid is opgevallen bij het Wilbers Racing Team, waar hij in 2023 voor gaat racen in de Superstock klasse. Jeremy: \u201cIk gaf jongens circuittraining die in de Nederlandse en Duitse competitie rijden. Toen dacht ik: dit moet ik ook gaan doen. Mijn rondetijden bleken al snel competitief te zijn. Wilbers is een van de topteams in de IDM en zij boden me deze unieke kans. Na overleg met mijn huidige sponsoren, waaronder Topsportlease, hebben wij deze kans gepakt. Daarnaast is de transformatie van stuntrijder naar racer natuurlijk een mooi verhaal wat ik ga vastleggen door middel van video\u2019s op het YouTube kanaal van Stunt and Wheelieschool.\u201d<\/p>\n

Al snel wordt duidelijk dat onze BMW S1000 RR een eyecatcher is van de bovenste plank, want achter elkaar komen andere circuitrijders de machine met bovengemiddelde interesse bekijken. Dat snappen wij maar al te goed. Kijk \u2018m staan in de M-clubkleuren (rood-wit-blauw), de luchthappers en met een gemene blik in z\u2019n LED-ogen. Dit is zonder twijfel een van de vetste motoren die er is. Dat wisten we al, aangezien we eerder al eens op pad zijn geweest met de BMW M 1000 RR<\/a>.<\/p>\n

Eerst maar even melden voor het introductiepraatje van de circuitmeester Peter Heijen voor wat praktische informatie. \u201cIedereen vertrekt vanuit parc ferm\u00e8. De snelheid in de pitstraat bedraagt 60 km\/u. In totaal gaan we rijden in sessies van 20 minuten. Een paar dingen gaan we streng op zijn: maak alsjeblieft geen wheelies en we moeten letten op het geluid. Bij de vorige circuitdag kwamen we niet helemaal uit met het aantal decibel. Laat je dB killer dus zitten, dan kunnen we met z\u2019n allen een leuke dag beleven. Als je de DB killer eruit haalt dan moeten we de sessie stilleggen en jou van de baan plukken. Daarmee verziek je het voor de rest. Als iemand \u2018m er toch uithaalt, dan kom je de baan niet meer op.\u201d<\/p>\n