{"id":250254,"date":"2022-06-22T17:00:48","date_gmt":"2022-06-22T15:00:48","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=250254"},"modified":"2022-06-29T20:36:14","modified_gmt":"2022-06-29T18:36:14","slug":"zero-motorcycles-sr-rijtest","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/zero-motorcycles-sr-rijtest\/","title":{"rendered":"Indrukwekkende Zero Motorcycles SR geeft je non stop die rollercoaster feeling"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Dat elektrisch rijden de toekomst is, mag inmiddels wel duidelijk zijn. In autoland zijn de stekkermachines allang breed ge\u00efntegreerd in het assortiment van de meeste merken. De motormerken blijven echter nog een beetje achter. Zo niet Zero Motorcycles, dat zich louter focust op het uitbrengen van de elektrische modellen. Wij gingen op pad met de Zero Motorcycles SR. Je zou haast zeggen dat dit staat voor sensationeel en razendsnel.<\/strong><\/p>\n

De reis van Zero Motorcycles startte in 2006 toen het eerste kantoor werd geopend in de bakermat van de technologische vooruitgang: Sillicon Valley. Het doel: \u2019s werelds meest geavanceerde elektrische motorfietsen bouwen. Dertien jaar later hebben ze zich ontwikkeld tot h\u00e9t merk als het aankomt op laadpaaltweewielers, waarbij er acht verschillende modellen in het assortiment staan. Wij gingen een weekje rijden op de aantrekkelijke Zero SR.<\/p>\n

\"Zero<\/figure>\n

Modulair opbouwbaar<\/h2>\n

Een bijzondere machine, want de motor is \u2013 net zoals bijvoorbeeld Tesla \u2013 modulair opgebouwd. Dat betekent dat je de motor kan upgraden in bijvoorbeeld accu en power. Abe Askenazi, CTO van Zero Motorcycles zegt er het volgende over: \u201cMet de implementatie van een rijk scala aan nooit eerder geziene features, wordt de SR de meest aanpasbare motorfiets ooit. Zo verzekert hij zijn prominente plaats voor de komende jaren.\u201d Algemeen directeur Jeremy Kent voegt daaraan toe: \u201cDe mogelijkheid om jouw motorfiets on-demand te personaliseren is niets minder dan revolutionair. \u201cWe maken het mogelijk om onmiddellijk de prestaties aan te passen enkel met behulp van een wifi-signaal. Dat wijzigt grondig de interpretatie van hoe motoren van Zero kunnen groeien en evolueren samen met de rijder.\u201d<\/p>\n

Simpel vertaalt: je kan dus een basis SR kopen voor \u20ac19.720, maar als je behoefte hebt aan bijvoorbeeld meer vermogen en accucapaciteit dan kun je dus een upgradepakket kopen waarmee je \u2018m naar een hoger level transformeert. Zo kun je \u2018m stapsgewijs upgraden richting het topmodel: de SR\/F. Innovatief doch doeltreffend. Vooralsnog is dat wat ons betreft niet nodig, want meer snelheid zit je bepaald niet verlegen om. Als je de gashendel van de SR volledig opentrekt dan word je – zeker in Sport-modus – afgeschoten alsof je in de Goliath die eerste vrije val recht naar beneden maakt. Achtbaantaferelen en kriebeltjes in de buik. Wat gaat dit af en wat is dit verdomd leuk. In 3,5 seconden zit je op de 100. Het is niet per se de 74 pk die het \u2018m doet, het zijn de 166 Newtonmeter aan koppel die ervoor zorgen dat je bij het stoplicht 99% van de verkeersdeelnemers je kont te laten zien. Niet in de laatste plaats omdat je niet naar een volgende versnelling hoeft te schakelen. Je gaat zonder oponthoud gewoon in een rechte lijn vooruit en dat stopt pas als je de topsnelheid van 167 km\/u hebt aangetikt. Met name de sprint vanaf een kilometer of 60 naar 120 gaat echt verschrikkelijk snel, waarbij je echt moet opletten voor het behoud van je rijbewijs.<\/p>\n