{"id":23728,"date":"2016-08-17T20:00:00","date_gmt":"2016-08-17T18:00:00","guid":{"rendered":"http:\/\/boebs.nl\/alfa-romeo-4c-cpz-is-het-ultieme-scheurijzer-voor-de-zondagochtend\/"},"modified":"2017-01-30T11:45:24","modified_gmt":"2017-01-30T10:45:24","slug":"alfa-romeo-4c-cpz-is-het-ultieme-scheurijzer-voor-de-zondagochtend","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/alfa-romeo-4c-cpz-is-het-ultieme-scheurijzer-voor-de-zondagochtend\/","title":{"rendered":"Alfa Romeo 4C CPZ is het ultieme scheurijzer voor de zondagochtend"},"content":{"rendered":"
<\/div>
\"\"<\/figure>\n

Een van de gaafste auto\u2019s waar de afgelopen jaren het doek vanaf is getrokken is in onze opinie de Alfa Romeo 4C. Het kleine broertje van de dure 8C Competizione ziet er heerlijk uit waarbij alles is gericht op het brengen van een brede grijns op het gezicht van de bestuurder. Nu is er speciaal voor de Nederlandse autoliefhebber een special edition op de markt gebracht in de vorm van de 4C CPZ. Wij gingen er een dagje mee op pad.<\/strong><\/p>\n

\u2018Wil je die GPS-laptimer mee of zal ik die eruit laten?\u2019, vraagt alfaman Toine ons. Haal er maar uit. Op een circuit gaan we toch niet rijden en je kunt er naderhand rondetijden, acceleratie en snelheden uit aflezen. Of dat nou zo\u2019n goed idee is. De Alfa Romeo 4C CPZ dus. Een editie die in slechts 20 stuks wordt gefabriceerd, alleen naar Nederland komt en waarbij CPZ staat voor Circuit Park Zandvoort. Dat belooft wat.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

De CPZ is een spider. Althans, ze noemen het een spider maar in wezen is het een targa. Geen knopje waarbij het dak subtiel achter je wordt opgevouwen, maar ouderwets handwerk. Het is mooi weer dus we rijden weg zonder dak, maar als vriendinnetje en FHM erachter komen dat gesprekken voeren ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad heeft als je probeert te communiceren terwijl je in de Goliath in de vrije val naar beneden stort besluiten we het dak er maar weer op te doen. Bovendien pakken donkere wolken zich in de verte samen. Nou moeten we bekennen dat wij niet de technische kwaliteiten hebben van een meubelmaker, maar helemaal soepel gaat dat dak vastklikken niet. Mocht een plotselinge regenbui op je neerdalen dan kun je ervan uitgaan dat je nat wordt. En als je dan toch besluit om je kappie in de kofferbak voorin te knallen, dan is er hooguit nog ruimte voor twee zomerjassen en de handtas van je vrouw. Niet echt een auto om even mee naar Zuid-Itali\u00eb te cruisen. Maar dat gebrek aan ruimte wordt ruimschoots vergoed.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n
\"\"<\/figure>\n
\"\"<\/figure>\n

D\u00e1\u00e1\u00e1\u00e1\u00e1mn<\/strong><\/span>
\nEn wel door het plezier dat je hebt achter het stuur. We hebben in ons FHM-verleden heel wat mooie auto\u2019s gereden, we noemen een McLaren MP4-12C, BMW M3 en een Jaguar F-Type, maar de lol die je haalt uit het scheuren in de Alfa is ultiem. De 1,8 liter turbo levert 240 pk, maar doordat \u2018ie onder de 1000 kilo weegt heb je een gewichts-pk-verhouding die zich kan meten met bijvoorbeeld een schreeuwerige landgenoot met een steigerend paardje in het logo. Met dat gegeven scheur je van stilstaand naar de 100 in 4,5 seconden en houdt voortschreden op bij zo\u2019n 255 km\/u.\u00a0Niet dat je daarmee elke concurrent de hielen laat zien, maar d\u00e1\u00e1\u00e1\u00e1\u00e1mn.\u00a0Wat racet dit lekker.
\n