{"id":23513,"date":"2016-08-09T21:00:00","date_gmt":"2016-08-09T19:00:00","guid":{"rendered":"http:\/\/boebs.nl\/f1-2016-preview-de-natte-droom-van-iedere-formule-1-fanaat\/"},"modified":"2016-08-09T21:00:00","modified_gmt":"2016-08-09T19:00:00","slug":"f1-2016-preview-de-natte-droom-van-iedere-formule-1-fanaat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/f1-2016-preview-de-natte-droom-van-iedere-formule-1-fanaat\/","title":{"rendered":"F1 2016 preview: De natte droom van iedere Formule 1 fanaat"},"content":{"rendered":"
<\/div>
\"\"<\/figure>\n

Terwijl Max Verstappen de ene na de andere podiumplek op zijn naam schrijft zitten fanatieke gamers al maanden te wachten om het digitale circuit op te mogen. Ook tijdens de Grand Prix van Duitsland zaten we weer met jeukende handjes toe te kijken. Gelukkig komt de releasedatum van F1 2016 steeds dichterbij en daarom mochten wij van Codemasters alvast een middag lang losgaan met een preview versie van de game.<\/strong><\/p>\n

Voordat we de Verstappen in ons zelf los konden laten werden we eerste even bijgepraat door Gary Richards van Codemasters. Dat was ook wel nodig, want de ontwikkelaar heeft niet stilgezeten het afgelopen jaar. Zoals je mag verwachten is de game voorzien van alle coureurs, bolides en circuits van het nieuwe seizoen. Zo heeft Max een stoeltje bij Red Bull, is team Haas in volle glorie aanwezig en kan er voor het eerst geracet worden op het circuit van Bakoe. De game voelt daardoor authentiek aan en dat is ook precies wat Codemasters wil.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Formation lap, Safety car en Toto Wolff <\/strong>
\n<\/span>Codemasters heeft het afgelopen jaar goed geluisterd naar de fans. Het ontbreken van de safety car in de 2015 versie was een doorn in het oog van de echte Formule 1 fan. Gelukkig is daar wat aan gedaan. F1 2016 bevat namelijk niet alleen de fysieke maar ook de virtuele safety car, en die laatste hebben we meteen in actie kunnen zien. Tijdens onze eerste race parkeerde Rio Harayanto zijn bolide vol in de muur. We hoopte even dat Bernd Maylander In zijn Mercedes AMG GT S de baan op zou komen, maar de raceleiding koos voor de virtuele safety car. Heel spannend is het niet aangezien je netjes achter je voorganger met blijven, maar het maakt de game net even wat realistischer. In ditzelfde straatje past ook de toevoeging van de formation lap. Waar je in de vorige versies meteen vol aan de bak moest, kan je nu net als in het echt eerst een formatie rondje rijden. Het is niet heel bijzonder, maar het maakte het Formule 1 gevoel net even iets completer. Ook de aanwezigheid van de grote teambazen en commentatoren draagt bij aan het echte F1 gevoel. Zo word je voor de race bijgepraat door David Croft van de BBC en staat Mercedes baas Toto Wollf juichend aan de pit muur als Hamilton of Rosberg als eerste over de streep komt.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Een goed begin is het halve werk<\/span><\/strong>
\nMisschien wel één van de belangrijkste nieuwe features van de game is de start. Waar je vroeger gewoon vol het gas inhield en wachtte tot de lampen uitgingen gaat het er nu iets anders aan toe. In F1 2016 ben je zelf verantwoordelijk voor hoe hard je uit de startblokken schiet. Je moet het aantal toeren precies op de sweet spot houden en op het juiste moment je koppeling loslaten. Het klinkt simpel, maar dat is het zeker niet. Zo wordt je door de raceleiding gestraft als je te vroeg van de lijn komt en resulteert een te hoog toerental in te veel wheelspin. Goed van de lijn komen is niet moeilijk, maar de perfecte start heb je niet zomaar te pakken.<\/p>\n

Practice makes perfect<\/strong><\/span>
\nAls je goed van je plek af bent gekomen begint het racen pas echt. Net als in F1 2015 is hier weinig op aan te merken. De gameplay was al ijzersterk en ook dit jaar is het een genot om ronde na ronde over het circuit te knallen opzoek naar de perfecte rondetijd. We hadden het geluk dat we de game mochten testen in een super de luxe stoeltje van Playseat en een F1 stuurtje van Thrustmaster. Dit is natuurlijk de ultieme manier om deze game te spelen, maar ook met een controller speelt de game heerlijk weg.<\/p>\n

Als je met ruim 300 km\/u over het asfalt raast heb je weinig tijd om rond te kijken, maar als je de game even op pauze zet of de herhaling terugkijkt zie je pas hoe mooi de game is. Het detail op de auto is van hoog niveau en de circuits zijn niet van echt te onderscheiden. Eén van de grootste verbeterpunten op grafisch gebied zijn de lichteffecten. Of je nu racet onder een laag hangende zonnetje of onder het kunstlicht tijdens de Grand Prix van Singapore, het ziet er fantastisch uit.<\/p>\n