{"id":231405,"date":"2021-12-02T21:00:31","date_gmt":"2021-12-02T20:00:31","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=231405"},"modified":"2021-12-02T13:48:37","modified_gmt":"2021-12-02T12:48:37","slug":"formule-1-finales","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/formule-1-finales\/","title":{"rendered":"Titelkoorts: 5 Formule 1-seizoenen waarin twee coureurs ook nek-aan-nek streden"},"content":{"rendered":"
<\/div>

De Formule 1 nadert zijn ontknoping en met nog twee races te gaan is het ongekend spannend. Gaat Nederlandse trots Max Verstappen<\/a> zijn eerste titel veroveren? Of tikt de Brit Lewis Hamilton zijn achtste F1-titel binnen en streeft hij de legendarische Michael Schumacher voorbij? 12 december weten we of Nederland voor het eerst een F1-kampioen aflevert en of de straten oranje zullen kleuren. In de tussentijd kijkt journalist Willem Leijgraf voor FHM terug op vijf seizoenen waarin het ook tot de laatste dag spannend bleef.<\/strong>\u00a0<\/span><\/p>\n

1994: Schumacher zorgt met crash voor de winst<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h2>\n

De Formule 1 kent veel grootheden. Van Niki\u00a0Lauda<\/a>\u00a0tot James Hunt en van Ayrton Senna tot Max\u2019 schoonvader Nelson\u00a0Piquet. De grootste grootheid is toch wel Michael Schumacher die in totaal zeven keer beslag legde op de titel. Zijn allereerste was er een waar menig Britse fan nog steeds wakker van ligt.\u00a0We nemen je mee naar het\u00a0seizoen 1994, waar de race-winnaar 10 punten mocht bijschrijven en de achtervolgers het met 6 en 4 punten moesten doen. Spanning alom, maar ook een brute strijd tussen Michael Schumacher en zijn concurrent\u00a0Damon\u00a0Hill.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Wanneer men kijkt naar dit Formule 1-seizoen valt een ding op: Schumacher was oppermachtig tot en met de zomer van 1994, maar moest maar liefst vier races puntloos afsluiten door het \u201cspelen met de regels.\u201d In Groot-Brittanni\u00eb haalde <\/span>The Red Baron<\/span><\/i>\u00a0in tijdens de warm-up ronde \u00e9n negeerde hij zijn straf. Het resulteerde in diskwalificatie voor de Duitser.\u00a0Schumacher\u2019s\u00a0team Benneton ging in beroep, waardoor Schumacher nog drie races door kon rijden. Een van die drie races won de Duitser zelfs, maar tijdens de\u00a0Grand-Prix van Belgi\u00eb werd hij w\u00e9\u00e9r gediskwalificeerd. En het werd nog erger voor de Duitser:\u00a0Schumacher mocht niet in actie komen\u00a0tijdens\u00a0de eerste tweevolgende\u00a0GP\u2019s. De strijd om het kampioenschap lag\u00a0ineens\u00a0wagenwijd (no\u00a0pun\u00a0intended) open.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Tijdens Schumacher\u2019s afwezigheid pakte concurrent Damon Hill zijn kans. De Brit won zowel de GP van Itali\u00eb als die van Portugal en was nog maar \u00e9\u00e9n schamel puntje verwijderd van Schumacher. Het bleef bloedstollend spannend tot de laatste race. Schumacher bekroonde zijn rentree in Spanje met een eerste plaats in, maar Hill beperkte de schade met een tweede plaats. Een race later waren de rollen omgedraaid en won de Brit, maar werd Schumacher tweede. Zo was het verschil opnieuw slechts \u00e9\u00e9n puntje. In Australi\u00eb zou alles beslist worden. Tijdens de race toucheerde Schumacher de muur waardoor Hill langszij kon komen. De Duitser herstelde zijn foutje, maar plantte in de bocht daarna zijn wagen bovenop die van de Brit. Het resultaat: beide coureurs uit de race en Schumacher die zijn allereerste Formule 1-kampioenschappen pakte. Wat een scenario zou dat zijn voor de titelstrijd tussen Verstappen en Hamilton.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

\"Formule
Foto: Google Creative Commons<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

2007:\u00a0Raikkonen\u00a0is Mercedes op\u00a0\u00e9\u00e9n\u00a0punt te snel af<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h2>\n

Piepjonge versies van Hamilton en Rosberg (beiden 22), een 28-jarige Raikkonen, Alonso en Massa (beiden 26) en een pas 20-jarige Vettel. Het seizoen 2007 in de Formule 1 kende een zeer talentvolle groep coureurs die stuk voor stuk uit zouden groeien tot de absolute top. Tel daarbij de ervaren David Coulthard op en voeg daar ook nog de Nederlandse Christijan Albers aan toe en je hebt een prachtig Formule 1-seizoen vol strijd en spanning.<\/span><\/p>\n

In 2007 was het na vier races al duidelijk dat een Ferrari of een Mercedes aan de haal zou gaan met de titel. Raikkonen (Ferrari) won de openingsrace, Alonso (Mercedes) ging er vandoor met race num\u00e9ro twee en Massa (Ferrari) won race drie en vier. Ondertussen werd Hamilton (Mercedes uiteraard) driemaal tweede en eenmaal derde. Speelden de andere teams dan geen rol van betekenis? Nee, eigenlijk niet. Het waren Mercedes en Ferrari die domineerden dat seizoen. Slechts drie races wist een ander team een plek op het podium te bemachtigen. Dat zegt genoeg.<\/span><\/p>\n

De strijd tussen Ferrari en Mercedes ontpopte zicht tot een nek-aan-nekrace die op de laatste dag beslist zou worden. Er leek geen vuiltje aan de lucht voor Mercedes met Hamilton aan kop en Alonso daar vlak achter, maar in China ging het volledig mis. Hamilton finishte niet, Alonso werd tweede en Raikkonen ging er in zijn Ferrari met de winst vandoor. Nog steeds geen man overboord voor Mercedes, want Hamilton stond nog tien punten voor op de Fin in zijn Ferrari en Mercedes-maatje Alonso stond nog steeds tweede met vier punten afstand. Het doemscenario voltrok zich echter toch voor Mercedes. Tijdens de laatste race had Hamilton problemen met zijn versnellingsbak en hij eindigde zevende. Hij mocht twee punten bijschrijven, maar dat was niet genoeg om de wereldtitel binnen te slepen. Was het teammaat Fernando Alonso dan gelukt? Nee. De Ferrari\u2019s hielden de Mercedes van Alonso op afstand. De Spanjaard eindigde derde, Massa tweede en Raikkonen won de race en daarmee ook het kampioenschap met maar liefst \u00e9\u00e9n schamel puntje verschil.<\/span><\/p>\n

\"Formule
Foto: Google Creative Commons<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

2008:\u00a0Hamilton\u2019s\u00a0eerste was op het nippertje<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h2>\n

2007 was een bloedstollend Formule 1-seizoen, maar 2008 deed er absoluut niet voor onder. Mercedes deed weer volop mee om de titel met coureurs Hamilton en Alonso in de gelederen, titelhouder Raikkonen en kompaan Massa waren ook gebrand op winst en daarnaast waren er ook nog outsiders voor de titel zoals BMW-Sauber met Kubica en Heidfeld. Toch ging het op de laatste dag maar tussen twee coureurs.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Het Formule 1-jaar 2008 opende met ware slijtageslag in Australi\u00eb. Maar liefst\u00a0vijftien\u00a0coureurs finishten niet, waaronder titelhouder\u00a0Raikkonen\u00a0en zijn teamgenoot Massa. Hamilton finishte wel en opende\u00a0het nieuwe seizoen\u00a0met de winst. Ferrari herpakte zich en won de twee daaropvolgende races. Hiermee was de strijd opnieuw losgebarsten. Gedurende het seizoen was het uiteindelijk Massa die de meeste GP-winsten op zijn naam schreef, maar Hamilton sprokkelde meer punten bij elkaar. Hierdoor had de Brit een lichte voorsprong van\u00a0zes\u00a0punten op de laatste\u00a0racedag\u00a0in Massa\u2019s thuisland Brazili\u00eb.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

In Brazili\u00eb gingen de fans van Massa aan het werk met rekenmachines. Waar Massa niet had geprofiteerd van Hamilton\u2019s twaalfde plek in Japan, deed de Brit dit andersom wel toen Massa dertiende eindigde in Singapore. Hamilton werd daar derde en hierdoor moest Massa de Grand-Prix van Brazili\u00eb wel winnen om nog kans te maken op de titel. Hamilton mocht hiervoor niet hoger eindigen dan een zevende plek. De Brit had het dus allemaal in eigen hand. De kwalificaties pakten redelijk gunstig uit voor Massa en op de dag van de race zelf konden de Brazilianen ook juichen. Massa had zijn werk gedaan. Hij finishte de race als eerste. Nu was het wachten op Hamilton. Echt spannend was het niet meer, want Hamilton eindigde vijfde met ruim vijftien seconden voorsprong op de nummer zeven. Hierdoor sleepte Hamilton zijn eerste wereldkampioenschap binnen met slechts \u00e9\u00e9n punt verschil.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

\"Formule
Foto: Google Creative Commons<\/span> Foto: Google Creative Commons<\/span><\/figcaption><\/figure>\n

2010:\u00a0Vettel\u00a0en Red Bull flikken het op de laatste dag<\/span><\/b>\u00a0<\/span><\/h2>\n

Het jaar 2010 stond in de Formule 1 in het teken van een grote verandering rondom de puntentelling en het klassement. Waar voorheen maar acht coureurs punten ontvingen, werd dit uitgebreid naar tien. Daarnaast werd de beloning ook groter. Voorheen kregen de nummers een, twee en drie respectievelijk tien, acht en zes punten. Vanaf 2010 werd dit verhoogd naar 25, 18 en 15. Ook de andere coureurs werden meer beloond. De grote vraag was dat seizoen hoe spannend de titelstrijd zou blijven wanneer de beste coureur bij een gewonnen race direct minimaal zeven punten uit zou lopen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Vettel, Alonso, Webber en Hamilton kwamen met het antwoord op deze vraag. Waar Red Bull het seizoen dramatisch startte, gooide Alonso met zijn Ferrari juist hoge ogen. Met vijf gewonnen races heeft Alonso voorafgaand de laatste race de beste papieren. Het verschil is minimaal, maar de Spanjaard zou aan een tweede plaats genoeg hebben om concurrenten Webber, Vettel en Hamilton achter zich te laten. Het puntverschil tussen nummer een Alonso en de nummers twee, drie en vier is echter minimaal. De laatste race van 2010 beloofde dus een absolute kraker te worden.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Vier potenti\u00eble winnaars aan de start, maar uiteindelijk zou er maar \u00e9\u00e9n zegevieren. Waar Alonso aan plek twee genoeg had om Webber voor zich te houden, had hij zelfs aan plek vier al genoeg om Vettel voor zich te houden. Hamilton kon de Spanjaard nauwelijks nog inhalen. Toch voltrok zich het doemscenario voor Alonso. Hij eindigde zevende en wist toen hij de finishlijn over reed dat hij niet alleen de Grand-Prix van Abu Dhabi had verloren, maar ook het kampioenschap had weggegeven. Niet aan concurrent Webber, want die hield \u2018ie achter zich. Nee, het was Sebastian Vettel die er met de winst in Abu Dhabi vandoor ging en zo ook het F1-kampioenschap van 2010 won. Hamilton legde het vuur nog wel aan de schenen van Webber, maar mistte op twee punten na het podium in het eindklassement. Al met al een race om niet snel te vergeten. Voor iedereen die geen Fernando Alonso heet tenminste.<\/span><\/p>\n

\n
\n

 <\/p>\n

\n
<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n
\n
Dit bericht op Instagram bekijken<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n

 <\/p>\n

Een bericht gedeeld door Sebastian Vettel (@vettelofficial)<\/a><\/p>\n<\/div>\n<\/blockquote>\n