{"id":225450,"date":"2021-10-06T16:01:57","date_gmt":"2021-10-06T14:01:57","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=225450"},"modified":"2021-10-12T11:13:15","modified_gmt":"2021-10-12T09:13:15","slug":"porsche-911-gt3-rijtest","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/porsche-911-gt3-rijtest\/","title":{"rendered":"Porsche 911 GT3 is volbloed raceauto die toevallig kentekenplaten heeft"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Als je een negenelfje gaat shoppen bij Porsche, dan heb je meer keuze dan soorten paprikachips in de supermarkt. De standaard editie is natuurlijk een icoon, maar zijn er nog heel veel andere smaken in het assortiment. De meest extreme versie die je nu kunt kopen is de Porsche 911 GT3. Dichterbij een racewagen ga je nauwelijks komen.<\/strong><\/p>\n

We reden al in de reguliere 911 (992) en ook het snelste renpaard (Turbo S) uit de stal van Stuttgart stond al eens bij ons op de oprit, maar dat we nu de sleutels van de race-911 in handen hebben is een primeur. \u2018Gaat het zo lukken?\u2019, vraagt de aardige persdame nog. \u201cJa hoor, komt goed\u201d, antwoorden we zelfverzekerd. Toch lukt wegrijden niet op deze warme nazomerse dag. Na een hint van de technische man van dienst over het uitsteeksel waarmee je de auto start, rollen we langzaam uit het parkeervak.<\/p>\n

\"Porsche<\/figure>\n

Een kleine overslag kan ons hart niet onderdrukken, want ook dit (net als die Ferrari F8 Tributo van laatst) is weer een bolide waar je je als klein jongetje aan vergaapte op de AutoRai. Bij de plaatselijke hockeyclub was er een vermogende vader die een GT3 had (996 editie) en destijds kwamen we elke zaterdagochtend weer met een verdraaide nek aan op de voetbalclub. Nu rijden we in een stevig ge\u00ebvolueerde versie (zesde generatie) van dat exemplaar en ook deze maakt een verpletterende indruk.<\/p>\n

Spoiler alert<\/strong><\/h2>\n

Niet in de laatste plaats vanwege die pontificale vleugel achterop, zo groot dat een Jumbo Jet zich er niet voor hoeft te schamen. Je moeder of vriendin zal het wel overdreven en een onnodig stukje opsmuk vinden, maar de kenners weten dat deze gigantische spoiler een onmisbaar onderdeel is van de GT3. De spoiler hoort bij de GT3 als een meisje met een raketijsje op een techno party of Sjaak Swart in de Ajax-kantine. Die befaamde spoiler heeft overigens een flinke verandering ondergaan, want dit keer is \u2018ie volgens een verstelbare \u2018zwanenhals\u2019 geconstrueerd. Dat houdt in dat het optisch gezien lijkt alsof de spoiler wordt vastgehouden in plaats van dat \u2018ie ligt. De aanpassing zorgt ervoor dat de luchtstroom over de onderkant van de vleugel is verbeterd, wat resulteert in een optimaal stukje aerodynamica. Sterker nog: hij heeft maar liefst 150% meer downforce dan zijn voorganger. En downforce, dat is waar het bij deze auto om draait.<\/p>\n