{"id":222756,"date":"2021-09-15T17:00:50","date_gmt":"2021-09-15T15:00:50","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=222756"},"modified":"2021-09-30T10:02:20","modified_gmt":"2021-09-30T08:02:20","slug":"bmw-m-1000-rr-rijtest","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/bmw-m-1000-rr-rijtest\/","title":{"rendered":"Ingenieuze BMW M 1000 RR is een van de gekste machines op aarde"},"content":{"rendered":"
<\/div>

We hebben de afgelopen jaren tientallen motoren getest, maar er is een exemplaar dat bovenaan ons lijstje prijkt: de BMW M 1000 RR. Een van de allersnelste motoren there is.<\/em> Met name die letter M intrigeert. We namen de Duitse superbike een weekendje mee uit rijden om de doldwaze power van dit technologische hoogstandje te ondervinden. Dit is nog eens wat je noemt een \u2018dikke BMW\u2019. <\/strong><\/p>\n

Met gezonde wedstrijdspanning staan we bij BMW in Berkel & Rodenrijs. We hebben net de S 1000 R<\/a> ingeleverd en maken ons nu klaar om te rijden op een van de meest begerenswaardige tweewielers van het noordelijk halfrond. Ook van het zuidelijk halfrond trouwens. Dit is echt iets bijzonders.<\/p>\n

\"BMW<\/figure>\n

De magische M <\/strong><\/h2>\n

Iets dat al blijkt uit het gebruik van de letter M. Normaliter vinden we die letter alleen terug op de vierwielige modellen uit Beieren, maar voor deze radicale tweewieler hebben ze een uitzondering gemaakt. De bike staat nog een leveltje hoger dan de S 1000 RR, de racer waar de BMW M 1000 RreR grotendeels op is gebaseerd. Of nou ja, eigenlijk is \u2018ie gebaseerd op z\u2019n gelijknamige broer die actief is in het Wereldkampioenschap Superbike. Wat het verschil is tussen de S 1000 RR en de M 1000 RR? De M kun je zien als een snellere, (5 kilo) lichtere en meer aerodynamische versie van de S 1000 RR. Hij heeft meer vermogen (weliswaar 5 pk, maar toch), je kunt \u2018m nog 500 toeren hoger janken (met 15.100 als piek!), is nu voorzien van vette winglets<\/em> (vleugels die bijvoorbeeld de Panigale V4 en de RSV4 van Aprilia ook hebben) en heb je een hoger windschermpje waar je achter kan kruipen om uit de wind te blijven (en dus comfortabeler op hoge snelheid kan rijden). Oh, en je betaalt \u20ac 16.850 m\u00e9\u00e9r voor de BMW M 1000 RR.<\/p>\n

De technici van BMW hebben zich vooral uitgeleefd op het blok. Klaar voor wat technische termen? Ok\u00e9 dan. Zo heeft de M 1000 RR een gewijzigde nokkenas, langere en lichtere titanium drijfstangen en een hogere compressie van 13:5:1. Vrij vertaald komt het erop neer dat je een nog krachtigere vermogensafgifte (aka powerrr) hebt op het circuit. Of op de straat, waar wij ons nu bevinden.<\/p>\n