{"id":221355,"date":"2021-09-05T12:00:13","date_gmt":"2021-09-05T10:00:13","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=221355"},"modified":"2021-09-06T16:46:02","modified_gmt":"2021-09-06T14:46:02","slug":"rijtest-ferrari-f8-tributo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/rijtest-ferrari-f8-tributo\/","title":{"rendered":"De rit van ons leven in de rijdende jongensdroom die Ferrari F8 Tributo heet"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Ferrari. De naam alleen al roept een gevoel van opwinding op. Hoe mooi de creaties van alle andere merken ook kunnen zijn, Ferrari is iets speciaals. Als je ze op de snelweg ziet is het al een nekkendraaier, maar het is natuurlijk nog mooier als je zelf achter het stuur mag plaatsnemen. We rijden de rit van ons leven in de Ferrari F8 Tributo. <\/strong><\/p>\n

Het is hartje zomer en bloedheet als we in Gronau, een halfuurtje over de grens bij Enschede, voor de poort staan bij VDM Cars<\/a>. Als volbloed petrolhead herkennen we direct het logo op het pand. Dit is heaven voor elke autoliefhebber. Nadat we de meest normale auto van het parkeerterrein hebben neergezet, lopen we naar binnen om ons daar te vergapen aan al het moois dat binnenin staat. Bugatti Chiron, Aston Martin Vanquish Zagato, Porsche 911 Turbo S, Lamborghini Aventador SVJ, diverse Rolls Royces & G-Klasses AMG en als klap op de vuurpijl een gele Ferrari LaFerrari\u2026 het is een bonte verzameling aan exotische supercars die we hier treffen, waarbij er nog net geen kwijldraad over onze kin druipt.<\/p>\n

\"Ferrari<\/figure>\n

Rode Ferrari<\/h2>\n

Terwijl we naar binnen liepen zagen we \u2018m al blinken in het felle zonnetje. De Ferrari F8 Tributo. In het rood, zoals het hoort. We hebben al vele waanzinnige bolides mogen besturen, maar een Italiaans raspaardje zoals deze hadden we nog niet eerder onder onze kont. De F8 Tributo is een van de vetste Ferrari\u2019s die je nu kunt kopen. Het is een doorontwikkeling van de 488 GTB, die weer voortkomt uit de 458 Italia. Die weer de opvolger was van de F430. Die weer de opvolger was van de 360 Modena. Die op haar beurt weer kwam als vervanging van de F355, die weer kwam na de 348, die weer kwam na 308. Afijn, you know the drill. Wat we er mee proberen te zeggen: we mogen plaatsnemen in een stukje moderne autohistorie.<\/p>\n

Net als de 488 GTB, is de F8 Tributo voorzien van 3,9-liter twinturbo V8. De doorontwikkeling ging ook gepaard met een vermogensstijging, want in plaats van de 670 pk uit de 488, heeft de F8 nu een totaal vermogen van 720 pk en 770 Newtonmeter. Dat is nogal wat. Een keer eerder hebben we een auto gereden met meer dan 700 pk, dat was een Shelby Mustang GT500 in de heuvelen van Los Angeles. Maar de Amerikaanse spierballen zijn niet hetzelfde als de pezige Italiaanse spieren. Waar de Shelby brute power levert en over het asfalt buldert, daar briest de Ferrari lichtvoetig door het verkeer. Laag op de grond, een perfecte gewichtsverdeling en een portie downforce waarbij je het idee hebt dat als je maar snel genoeg gaat, je die tunnel ook op z\u2019n kop kan pakken. Dit is dan ook de krachtigste V8 die Ferrari ooit heeft voortgebracht. Dat resulteert in een acceleratie van 2,9 seconden naar de 100 (kan nog een paar tienden sneller zijn) en een topsnelheid van 340 km\/u (kan ook wat meer zijn). En dat terwijl de weegschaal slechts 1.435 kilo aangeeft. Zoals Reinier Zonneveld zou zeggen: \u2018Karren maar!\u2019<\/p>\n