{"id":220983,"date":"2021-09-01T16:30:11","date_gmt":"2021-09-01T14:30:11","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=220983"},"modified":"2021-09-01T21:19:33","modified_gmt":"2021-09-01T19:19:33","slug":"suzuki-gsx-s1000-rijtest","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/suzuki-gsx-s1000-rijtest\/","title":{"rendered":"Suzuki GSX-S1000 is superlekkere optie in het snelle naked bike segment"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Suzuki blaast flink van de toren met de nieuwe Suzuki Hayabusa<\/a>, maar in het kielzog van die jumbojet werd ook nog even de Suzuki GSX-S1000 op de markt gebracht. Een bloedsnelle naked bike die alleen maar voor meer keuzestress zorgt in dit sportieve segment. <\/strong><\/p>\n

De Suzuki GSX-S1000 zag in 2015 het levenslicht. Twee jaar kreeg het een update, voordat we nu in 2021 bij een compleet nieuwe versie zijn aangekomen. Op alle fronten is de bike aangepast en verbeterd. Dat is design wise vooral te zien aan de agressieve, verticaal geplaatste koplamp. Doet een beetje denken aan de tijd waarin we bezig waren met onze Yamaha Aerox customizen. Het staat stoer en het geeft de Japanner een geheel eigen smoeltje.<\/p>\n

\"Suzuki
Lekker smoeltje.<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Ook behoorlijk uniek is het kleurtje waarin Suzi is uitgevoerd. Ons testexemplaar is voorzien van Glass Matte Mechanical Grey. In combinatie met het zwart en de gouden voorvork is het een pak dat als gegoten zit. Opvallend maar niet te schreeuwerig. Verder kun je ook kiezen uit Metallic Triton Blue en Glass Sparke Black. Pick your favorite. Wij diggen<\/em> ze allemaal wel, maar als er toch een shotgun op onze slaap wordt gezet: mat grijs, een kleur waarin de venijnige looks en scherpe lijnen perfect tot uiting komen.<\/p>\n

Antilope op de savanne<\/h2>\n

We hebben de GSX-S1000 samen met de Hayabusa opgehaald en als collega G\u00e9rard en ik switchen, valt helemaal op hoe wendbaar de naked bike is. Als een antilope die op de Afrikaanse savanne achterna wordt gezeten door een jachtluipaard beweegt hij zich speels en kwiek over het asfalt, waarbij je de GSX-S1000 tot op de centimeter nauwkeurig op de weg kan plaatsen. Het zorgt voor een ontzettend leuk en sportief rijgedrag. Dat overigens gecombineerd wordt met heel veel snelheid. De tandjes, wat scheurt dit er lekker vandoor. De 999 cc viercilinder is dezelfde als uit de vorige generatie, maar op alle mogelijke facetten aangepast. In de nieuwe Suzuki GSX-S1000 levert \u2018ie een vermogen van 152 pk (in werkelijkheid wel 160 pk trouwens, Suzuki is bescheiden) en een koppel van 106 Newtonmeter. Zo heb je een hoger piekvermogen en veel meer koppel onderin. De koppelopbouw verloopt lineair over zo ongeveer het gehele toerenbereik. Oftewel: power anywhere, anytime. Je kan \u2018m doortrekken tot 11.000 toeren per minuut en zeker vanaf de 6K gaat het heel, heel snel. Dit gaat in perfecte harmonie met de voortreffelijke up\/down quickshifter.<\/p>\n

Duidelijk is dat de intrede van Suzuki in het MotoGP-kampioenschap ook de wegafdeling geen windeieren heeft gelegd. De knowhow die is opgedaan in de koningsklasse van de motorracerij kan allemaal worden gebruikt in de ontwikkeling van de fietsen voor op de weg. Alles is erop gericht om het zo optimaal te verzorgen voor de rijder. Zo ook het geluid, waarbij men heeft gefocust op een inlaatsysteem. Zodat jij als rijder maximaal kan genieten als je \u2018m richting het rode gedeelte jankt, en je humeurige buurman in z\u2019n Prius daar minder last van heeft.<\/p>\n