{"id":212624,"date":"2021-08-06T12:00:12","date_gmt":"2021-08-06T10:00:12","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=212624"},"modified":"2021-08-06T12:30:49","modified_gmt":"2021-08-06T10:30:49","slug":"evert-ten-napel-interview","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/evert-ten-napel-interview\/","title":{"rendered":"Legend Evert ten Napel over zijn pensioen, die dekselse Achahbar en ruzie met Van Gaal"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Het is de commentator die als een van de weinigen die nog een “ouderwetse” lipmicrofoon gebruikte. Jarenlang hebben we genoten van gevleugelde uitspraken van deze woordenkunstenaar. ”Het lijkt wel alsof hij de bal aan een touwtje heeft of ‘Wat een duik, een snoek is er niks bij”. Na een prachtige carri\u00e8re is er dan toch een einde gekomen voor legende Evert ten Napel. De 77-jarige Drent is zaterdag voor het laatst te horen op ESPN. Hij zal de wedstrijd tussen Ajax en PSV in de strijd om de Johan Cruijff Schaal van commentaar voorzien. Wij spraken met de iconische voetbalcommentator.\u00a0<\/b><\/p>\n

Evert Ten Napel geldt als een van de bekendste en populairste sportcommentatoren van de nationale televisie. Hij werkte sinds begin jaren tachtig voor de NOS als sportverslaggever en verzorgde onder meer het commentaar voor wedstrijden tijdens het door Oranje gewonnen EK van 1988. De commentator is bekend van uitdrukkingen als “Schiet maar jongen”, “Wat scheelt het” en “Goeie genade”.<\/p>\n

Hoe kijk je terug op je carri\u00e8re?<\/strong>
\nAls jongetje had ik een bepaalde droom: ik wilde graag radioverslaggever worden. En dat is ook gelukt. Later ben ik overgestapt naar de tv, wat ik eigenlijk totaal niet ambieerde. Ik heb daar ook geen spijt van, het is wel aardig gegaan.<\/p>\n

Wat vond je leuker: journalist zijn of commentator?<\/strong>
\nIk ben begonnen bij de regionale krant, prachtig was dat. Mijn ambitie was nog steeds de radio. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij programma\u2019s als Langs de Lijn<\/em> en Studio Sport<\/em>. Het was het platform van die tijd, en dat is het nog steeds. Natuurlijk zijn er nu ook zat anderen, maar Studio Sport<\/em> is tot op de dag van vandaag echt een instituut.<\/p>\n

Wat maakt iemand een goede commentator?<\/strong>
\nBij televisie is het beeld alles bepalend, het gaat om wat de kijker op het scherm ziet. En daar zit een man of vrouw tussendoor te praten. Soms hinderlijk, en soms nuttig en toevoegend waar de kijker iets aan heeft. Dat is gewoon heel erg moeilijk. Vindt de kijker het wel interessant wat ik nu vertel?, is een gedachte die regelmatig door m’n hoofd gaat. De stilte is het mooiste, een sportwedstrijd met het geluid van die sport en dan het publiek erbij. Dat heb ik door corona onwijs gemist het laatste jaar. Het gekunstelde geluid eronder snapte ik wel, anders lijkt het alsof je in een leeg zwembad bent.<\/p>\n

Hoe bereid jij je voor op een wedstrijd?<\/strong>
\nEen heel seizoen ben je bezig met voetbal, je leest de kranten, Voetbal International. Je kijkt naar wedstrijden, samenvattingen. Dan heb je 80% in je zitten en die 20% moet je per wedstrijd proberen aan te vullen met actuele dingen. Voor coronatijd kon je voor de wedstrijd nog met mensen praten. Het is lastiger nu, maar was nog leuk genoeg om door te zetten.<\/p>\n

“Die dekselse Achahbar”<\/p><\/blockquote>\n

Welke wedstrijd of welk sportmoment is je altijd bijgebleven?<\/strong>
\nDat is heel moeilijk kiezen, zoveel bijzondere en mooie momenten meegemaakt. Maar dan denk ik toch Feyenoord \u2013 PSV. Ik zou in principe niet meer de grote wedstrijden doen. Toen belde Bjorn, degene die de wedstrijden verdeelt mij op: ‘Evert ik denk dat jij die wedstrijd moet doen’. Die dekselse Achahbar scoort twee keer, daar hebben we nooit meer iets van gehoord. Ik ben hem wel eens tegengekomen en dan begon hij er zelf over. Op de terugweg werd ik gelijk gebeld door Bjorn: ‘Zie je wel Evert, dat ik jou op de juiste wedstrijd heb gezet.’<\/p>\n