{"id":20493,"date":"2016-02-05T16:30:00","date_gmt":"2016-02-05T15:30:00","guid":{"rendered":"http:\/\/boebs.nl\/fhm-test-nieuwe-ford-focus-rs\/"},"modified":"2016-02-05T16:30:00","modified_gmt":"2016-02-05T15:30:00","slug":"fhm-test-nieuwe-ford-focus-rs","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/fhm-test-nieuwe-ford-focus-rs\/","title":{"rendered":"FHM test nieuwe Ford Focus RS"},"content":{"rendered":"
<\/div>
\"\"<\/figure>\n

Na zeven jaar komt Ford eindelijk weer met een nieuwe hot hatch op de proppen in de vorm van de nieuwe Focus RS. De snelste RS ooit zelfs. Dat belooft wat. We pakten het vliegtuig naar Spanje om over kronkelige bergweggetjes te crossen en te checken of de Focus RS z’n vervaarlijke reputatie waar kan maken.<\/strong><\/p>\n

Wij zijn in de stad van de sinaasappels, paella en de bestemming van die trein waar Ronald Koeman ooit op sprong. Precies, Valencia. In de havenstad vindt de introductie plaats van de nieuwe uitdager in de league der gloeiendhete hatchbacks. De klasse van de gechilipeperde auto’s voor dagelijks gebruik. Vanaf het vliegveld jumpen we gelijk in de strakke Recarostoelen van de RS. Er zijn twee opties qua kleur: een felblauwe of een grijze. Wij krijgen een donkergrijze toegewezen. Staat ‘m wel heel erg lekker. Donker, gevaarlijk en volledig wolf in schaapskleren-proof. Dat kinky blauw is natuurlijk wel agressief en sexy. Maar ook vele malen schreeuweriger. Kroket of frikandel, het is allebei een lekkernij uit de frituurpan maar het is maar net waar je van houdt.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Met de nieuwe RS kopt Ford de hattrick binnen qua Focus RS’jes. Na 2002, 2009 is dit de derde generatie. Het is ook de eerste Focus RS die over heel de wereld verkocht zal gaan worden. In 42 landen zal de nieuwste telg van Henry straks verkocht worden, waaronder China en Amerika.<\/p>\n

Met de groeten van Ken Block<\/strong><\/span>
\nWe verlaten al vrij rapido de snelweg en schreden voort richting bergachtig landschap. De motor is warm en we besluiten ‘m maar gelijk op de sportstand te zetten. De RS heeft overigens de beschikking over vier standen: normaal, sport, track en drift. Die laatste optie zou zomaar ingefluisterd kunnen zijn door Ken Block, de Amerikaanse driftkoning die heeft meegeholpen met de ontwikkeling van de auto. Afijn, de sportstand. Je merkt het gelijk qua gasrespons (feller) en in je stuur (zwaarder, waardoor je meer connectie voelt met de auto). De bergpaadjes kronkelen door het Spaanse landschap. Ze zijn bij Ford niet achterlijk, want dit is de habitat waar de RS ultiem tot z’n recht komt.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Vernuftig staaltje elektronica<\/strong><\/span>
\nZijn weggedrag is echt fantastisch. Hij stuurt heel scherp, heel direct en je voelt dat ie z’n venijnige rubberen tanden in het asfalt plaatst. Het Dynamic Torque Vectoring system helpt daar een behoorlijk hand mee. Dit vernuftige staaltje elektronica zorgt ervoor dat je buitenste achterwiel meer koppel krijgt waardoor je als het ware de bocht ingeduwd wordt. Zo kun je nog strakker de hoek om knallen. Zeker op deze wegen is dat heerlijk en is dat een belangrijke pijler in het geniale weggedrag. Bedenk daar een uitstekende handgeschakelde zesbak bij en het speelkwartier is compleet. En die sound. Voor een viercilinder produceert ‘ie een zeer aantrekkelijk geluid. In de sportstand gorgelt en pruttelt ‘ie er op los en verstuurt ‘ie behoorlijke knallen naar de buitenwereld. Dat is om van te smullen, met name voor de mensen die zich buiten de auto bevinden.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Wat ook wel plezier bevorderend werkt is een vermogen van 350 pk. 350 pk! In een ‘normale’ gezinsauto. Vroeger hadden de Porsches en Ferrari’s van deze wereld zoveel vermogen, tegenwoordig kun je met het hele gezin en de skikoffer op het dak richting de Alpen blazen met 266 km\/u. Long not crazy, zou Louis zeggen. Mocht je dan bij het stoplicht toevallig zo’n oude Porsche treffen, dan kun je ‘m ook nog eens de twee vuistdikke uitlaatpijpen in je voluptueuze derriere laten zien, want de sprint van 0-100 legt de RS af in 4,7 schamele secondes. In Gone in 60 Seconds-termen: ‘This is a five second car.’<\/p>\n