{"id":20454,"date":"2016-02-11T22:00:00","date_gmt":"2016-02-11T21:00:00","guid":{"rendered":"http:\/\/boebs.nl\/xcom-2-review-welkom-terug-commander\/"},"modified":"2016-02-11T22:00:00","modified_gmt":"2016-02-11T21:00:00","slug":"xcom-2-review-welkom-terug-commander","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/xcom-2-review-welkom-terug-commander\/","title":{"rendered":"XCOM 2 review – Welkom terug, Commander"},"content":{"rendered":"
<\/div>
\"\"<\/figure>\n

XCOM 2 is het vervolg op XCOM: Enemy Unknown uit 2012 en als je die hebt gespeeld, kun je je waarschijnlijk nog herinneren hoe pijnlijk het is als je een van je beste soldaten kwijtraakt of het intense geluk dat je voelt na een heldhaftige overwinning. XCOM 2 is fantastisch om dezelfde redenen en biedt genoeg nieuws om een meer dan waardig vervolg te zijn op Enemy Unknown.<\/strong><\/p>\n

De game start met precies de tegenovergestelde opzet van zijn voorganger. Waar je in Enemy Unknown de aarde beschermt tegen een invasie van buitenaardse wezens, hebben de aliens in XCOM 2 al gewonnen. De mensheid heeft zich overgegeven en gaat gebukt onder een kwaadaardig regime. Terwijl de aliens vrede verkopen, weet de paramilitaire organisatie XCOM wel beter. Mensen over de hele wereld verdwijnen, dus het is tijd om in actie te komen. Het is een flauw sciencefictionverhaal, maar het is de spelopzet die eruit voortkomt die zo boeiend is.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

De Avenger<\/strong>
\nVanuit je mobiele basis, de Avenger, ga je de strijd aan met het buitenaardse gespuis. Ongeveer een derde van de tijd besteed je aan het onderhouden van deze enorme basis. Door missies uit te voeren, verdien je geld, waarmee je nieuwe manschappen kan inhuren die je in staat stellen om je basis uit te breiden. Een bekend riedeltje, maar verfrissend door een aantal vernieuwingen.<\/p>\n

Ten eerste is er minder ruimte om je basis uit te bouwen. Met maar twaalf vakken om te vullen, voor werkruimtes en laboratoria, om onder andere je manschappen en hun uitrusting mee te verbeteren, moet je nog beter nadenken over waar je voor kiest. Als je bijvoorbeeld niet snel genoeg een Guerrilla Tactics School bouwt, duurt het niet lang voordat de aliens je soldaten genadeloos afmaken. Maar kies hiervoor, en je bent minder snel in staat om hoofdmissies uit te voeren, wat de game op de lange termijn weer lastiger maakt.<\/p>\n