{"id":20279,"date":"2016-01-22T22:00:00","date_gmt":"2016-01-22T21:00:00","guid":{"rendered":"http:\/\/boebs.nl\/resident-evil-origins-collection-review-nul-een-nul\/"},"modified":"2016-01-22T22:00:00","modified_gmt":"2016-01-22T21:00:00","slug":"resident-evil-origins-collection-review-nul-een-nul","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/resident-evil-origins-collection-review-nul-een-nul\/","title":{"rendered":"Resident Evil Origins Collection review – Nul + \u00e9\u00e9n = nul"},"content":{"rendered":"
<\/div>
\"\"<\/figure>\n

Begin 2015 verscheen een HD-versie van de originele Resident Evil. Simon noemde het een “luie” heruitgave van het klassieke eerste deel uit de Resident Evil-franchise. De game, wat een opgepoetste variant is van de GameCube-versie van Resident Evil, is precies dezelfde game als het origineel, met nieuwe besturing- en weergaveopties. Resident Evil Zero HD Remaster heeft dezelfde behandeling gekregen en vormt samen met Resident Evil HD Remaster de Resident Evil Origins Collection.<\/strong><\/p>\n

Resident Evil HD Remaster is nog steeds precies dezelfde game als een jaar geleden. Niets is veranderd als toevoeging aan de Origins Collection en het is nog steeds een steengoede game, zoals Simon toentertijd al toelichtte. Resident Evil Zero is de nieuwigheid van Resident Evil Origins Collection en heeft net als RE 1 nieuwe besturingsopties gekregen, evenals de mogelijkheid om de game in breedbeeld te spelen.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Heel veel graphics<\/strong>
\nOok vanuit een grafisch standpunt heeft Resident Evil Zero nagenoeg dezelfde behandeling gekregen als Resident Evil, wat niet verkeerd is in dit geval. De vooraf gerenderde spelwereld was in 2002 al erg mooi, omdat er weinig rekenkracht nodig was om realistische omgevingen weer te geven. Het grote verschil met de HD Remaster: dankzij de verhoogde resolutie zie je alles beter, waardoor meer detail naar voren komt in de omgevingen.<\/p>\n

Het effect hiervan is groter dan je misschien zou denken. Vroeg in de game moet je bijvoorbeeld over het dak van een rijdende trein klimmen. Tegen weer en wind werken de hoofdpersonages zich van ladder naar opening in het dak. Terwijl de wind loeit, voel je de regen praktisch tegen je aan kletteren, dankzij de passerende lichteffecten en druppels die langsvliegen, tegen de trein tikken en door de luchtdruk langs de metalen behuizing glijden. Je ziet meer, waardoor de omgevingen meer tot leven komen. Dat is een geval waarin de resolutie wel degelijk een verschil maakt.<\/p>\n

Ook de belichting is aangepakt. Uiteraard is het grootste gedeelte van de belichting vooraf gerenderd, wat geen effect heeft op de omgevingen, maar schaduwen en lichteffecten die van de gezichten van de personages kaatsen zijn verbeterd. Hierdoor komen de houterige animaties die vrijwel onveranderd zijn ten opzichte van het origineel, net wat beter uit de verf. Helaas gaan de cutscenes minder goed met de tijd mee. Deze zijn een op een overgezet en vergroot, waardoor ze een stuk waziger zijn geworden en botsen met de audiovisuele kwaliteit van de rest van de game.<\/p>\n