{"id":195773,"date":"2021-01-13T20:00:22","date_gmt":"2021-01-13T19:00:22","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=195773"},"modified":"2021-01-13T20:45:30","modified_gmt":"2021-01-13T19:45:30","slug":"lexus-lfa-tiende-verjaardag","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/lexus-lfa-tiende-verjaardag\/","title":{"rendered":"De Lexus LFA Supercar viert zijn tiende verjaardag en blaast letterlijk 10 kaarsjes uit"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Een jubileumjaar voor de meest legendarische auto van Lexus. De LFA Supercar gaat zijn tiener jaren in. Wat een geluid komt er uit dit beestje, ongekend. Ook wel logisch met zijn 4,8 liter V10 motor. In totaal zijn er maar 500<\/a> van gemaakt. Exclusief bakkie dus.<\/strong><\/p>\n

Het verhaal van de Lexus LFA begint al in het begin van deze eeuw. De hoofdingenieur van Lexus kreeg een openkaart om te gaan experimenteren. Met de kennis van nu kunnen we zeggen dat dat de juiste beslissing was.<\/p>\n

Perfecte bolide<\/h2>\n

De eerste supercar van Lexus moest niet zomaar een productieauto worden. Dus ze namen de cr\u00e8me de la cr\u00e8me aan werknemers. In 2003 kwam het eerste prototype uit. Een jaar daarna ging het de zwaarste test tot dan toe aan. Een ronde rijden op het befaamde racecircuit de N\u00fcrburgring Nordschleife. Sindsdien staat dat circuit centraal in de ontwikkeling van de LFA.<\/p>\n

De productie<\/h2>\n

Eind 2010 ging de auto dan eindelijk in productie, na tien lange ontwikkeling jaren. Echt hard ging de productie alleen niet. Welgeteld \u00e9\u00e9n auto per dag kon er gemaakt worden. Dat kwam vooral door het handwerk van de Lexus. Elke motor werd met de hand geassembleerd door \u00e9\u00e9n man. Als je handtekeningen spaarde, kon je bij het aanschaffen van deze auto er eentje bij schrijven. De handtekening van de technicus werd samen met het productienummer van de auto op een metalen plaatje gegraveerd. Kicken!<\/p>\n