{"id":189016,"date":"2020-11-16T18:00:34","date_gmt":"2020-11-16T17:00:34","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=189016"},"modified":"2020-11-20T11:58:21","modified_gmt":"2020-11-20T10:58:21","slug":"rijtest-bmw-r-18","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/rijtest-bmw-r-18\/","title":{"rendered":"Imposante BMW R 18 is keiharde rock \u2019n roll op wielen"},"content":{"rendered":"
<\/div>

BMW Motorrad zou een Ziggo Dome kunnen vullen als ze al hun modellen zouden uitstallen. Dit is netjes gecategoriseerd in verschillende divisies. Een van de interessante secties is de Heritage line-up. Met de imposante BMW R 18 hebben ze een spiksplinternieuw exemplaar toegevoegd. FHM\u2019s Chris mocht z\u2019n motorclubjasje aantrekken om op pad te gaan met dit indrukwekkende slagschip.<\/strong><\/p>\n

Inderdaad, met de R 18 zou je geen modderfiguur slaan als je aan komt brommen bij het clubhuis van je favoriete motorclub. Dit zou onze keuze zijn als we ons bij de Sons of Anarchy<\/em> zouden voegen. Holy moly fucking shit, wat een joekel van een bakbeest. Dit zijn balls on steroids<\/em>. \u201cEen flink verlengstuk van je zaakje,\u201d zoals onze buurman zou zeggen. Kijk dit eens effe shinen als een discobol zeg. Het glanzende zwart in combinatie met een overload aan chroom blinkt werkelijk waar de pan uit. Leren jas om de schouders, paar stevige boots erbij, zonnebril op je neus, baard laten staan en je bent helemaal het mannetje. Of nou, maak er maar man van. Deze machine is veel te bruut om te spreken over ‘mannetje’.<\/p>\n

\"BMW
Slagschip.<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Grof geschut<\/h2>\n

De BMW R 18 is een compleet nieuw ontwikkelde motorfiets. Da\u2019s ook wel eens leuk. Wel is er gekeken naar de heritage van BMW Motorrad, waarbij een inspiratiebron is gevonden in de BMW R5. Het is een prachtige klassieke look met een moderne touch. Er hoeft geen twijfel over te bestaan in welk vijvertje de G\u2019s uit M\u00fcnchen gaan vissen. De Duitsers gaan overduidelijk de strijd aan met Harley-Davidson. Voor een strijd met de Amerikanen is grof geschut nodig weten ze nog wel van de jaren ’40, dus komt BMW Motorrad met loodzwaar artillerie aanzetten. Sterker nog: de R 18 is het zwaarste wat je kunt krijgen uit de garage van BMW. Alsjeblieft, 345 kilo schoon aan de haak. Ga er maar aanstaan.<\/p>\n

Het is dan ook wel even wennen als we opstappen op ons gevaarte. Je voelt aan alles dat je niet moet sollen met dit exemplaar. Dit is gewicht. Hij heeft zo ongeveer de draaicirkel van een Airbus A380. Daar hebben ze bij BMW Motorrad ook aan gedacht, dus hebben ze er Reverse Assist en Hill Start Control opgezet. Yep, een motor met een achteruitversnelling. Die bedien je easy door een hendeltje onder het zadel omhoog te drukken. Om die kolos in beweging te krijgen hebben ze ook wel een unit van een aanjager ontwikkeld. Voor je schenen ligt een monster van een 1802 cc tweecilinder. De \u2018Big Boxer\u2019 komt vers gebakken uit de fabriek en is de grootste BMW boxermotor die het ooit heeft gebouwd. Die cilinders steken dan ook fors uit aan beide kanten. Als je \u2018m heel schuin durft te gooien dan wordt het geen stepjes schaven, maar cilinder krassen. Die knoeperd levert in totaal 91 pk en een maximum trekkracht van 158 Newtonmeter. Die trekkracht is al heel vlot, vanaf 3.000 tpm, beschikbaar. Van zo\u2019n Big Boxer verwacht je een bulderende sound, maar dat valt eigenlijk nog wel hartstikke mee. Eigenlijk klinkt de R 18 hartstikke beschaafd. Hij klinkt mooi en vol, maar niet extreem luid. Mocht je daarvan houden, dan zijn er uiteraard genoeg opties om dat aan te passen.<\/p>\n