{"id":188444,"date":"2020-11-04T17:17:53","date_gmt":"2020-11-04T16:17:53","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=188444"},"modified":"2020-11-09T10:47:53","modified_gmt":"2020-11-09T09:47:53","slug":"rijtest-mv-agusta-brutale-1000rr","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/rijtest-mv-agusta-brutale-1000rr\/","title":{"rendered":"Italiaanse mooiboy MV Agusta Brutale 1000RR is sneller dan je hersenen kunnen bevatten"},"content":{"rendered":"
<\/div>

MV Agusta is een merk dat een prominente plaats inneemt op de apenrots der motoren. De zilverrug gorilla van de Italianen is de MV Agusta Brutale 1000RR. Een van de allersickste motoren there is. 208 pk op een gewicht van 186 kilo. Je snapt dat er wat kriebeltjes omhoog borrelen als we onze helm opzetten en het rechterbeen over deze hyper naked zwaaien. <\/strong><\/p>\n

We hebben de afgelopen maanden al op heel veel verschillende motoren gereden, maar de MV Agusta Brutale 1000RR is in alle opzichten serious business. Deze zomer gingen we al op pad met z\u2019n coole neefje, de Dragster 800RR<\/a>. Aangezien er op de Brutale 1000 niet heul veel ruimte is voor een bijrijder, zijn de mannen van de Nederlandse divisie van MV Agusta zo aardig om diezelfde Dragster weer een weekje mee te geven. Dat is al een ongekend kanon, maar de Brutale staat nog een paar treetjes hoger op de ladder. \u201cHet is geen motor om zonder handschoenen aan te pakken,\u201d waarschuwt de importeur ons.<\/p>\n

\"MV
De Dragster (goud) en de Brutale (rood)<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Feestje<\/h2>\n

Om vervolgens uit te leggen hoe de launch control werkt, hoe je de traction control uitzet en hoe je het level van de front lift control kunt instellen. Hehe, fijne vent. Dat werk laten we vooralsnog liever over aan stuntrijders als Jeremy Vonk. De Brutale is sowieso een motor die je helemaal kan aanpassen naar eigen wens. In totaal zijn er vier rijmodi: Sport is de standaard (dat zegt eigenlijk al genoeg); Race is standje extreme; Rain is voor de druilerige dagen en dan heb je nog Custom, waarin je je de motor helemaal kan afstellen naar eigen smaak. Van de hele suspension (front rebound, rear rebound, steering damper) tot de gasrespons, hoeveelheid koppel, engine respons en de remmen. Het is jouw feestje.<\/p>\n

Voordat we aan de gashendel gaan hangen moeten we eerst even afstappen en het knappe uiterlijk van de Brutale bewonderen. De slogan van MV Agusta is niet voor niets Motorcycle Art, <\/em>dat komt ook voorbij sliden als je de sleutel omdraait en het prachtige TFT 2.0 display aangaat. Itali\u00eb en design, het is een match als Francesco Totti en AS Roma. Of het nou om maatpakken, sportwagens of motoren gaat, stijl zit gewoon diep in het DNA van de Italianen gegrond. Kijk dat grote gapende achterlicht met aan beide zijdes twee dikke uitlaatpijpen. Een kont zo mooi dat \u2018ie in de FHM500 zou kunnen. Het carbonfiber wordt naar hartenlust uitgesmeerd over het bodywork, waarbij de koolstofvezel winglets niet alleen een aerodynamisch doel dienen, maar ook nog eens designtechnisch functioneel zijn en het koelingssysteem prachtig weten te verbergen. Ook heel vet is hoe de rode kleur is verwerkt in een 180 graden baan op de velg. Heel subtiel zijn de MV logootjes verdeeld over de motor, die zelfs in de voetstepjes en veringsschroef zijn terug te vinden. Wat een kunstwerk. Dit kan je rustig in het Stedelijk Museum zetten. Pak er een stoeltje bij en je bent een paar uur zoet. Dat dit iets bijzonders is, valt ook andere aardbewoners op. We zijn nog maar net binnen of we zien uit ons raam een passant een uitgebreide fotoshoot houden met de Brutale, die voor onze deur geparkeerd staat. Automobilisten bestuderen je uitgebreid als je voor het stoplicht staat en voetgangers blijven staan als je aan komt scheuren, al zou dit ook iets met de sound te maken hebben.<\/p>\n