{"id":185238,"date":"2020-10-15T19:00:05","date_gmt":"2020-10-15T17:00:05","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=185238"},"modified":"2020-10-19T09:34:47","modified_gmt":"2020-10-19T07:34:47","slug":"rijtest-rieju-tango","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/rijtest-rieju-tango\/","title":{"rendered":"Rieju Tango is toffe 125cc bike voor in de stad"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Het motorseizoen bij FHM is nog steeds in volle gang! Aan ons de schone taak om de tweewielers der aarde aan een grondige rijtest te onderwerpen. Na de Hyosung Bobber<\/a> uit Korea stappen we over naar de Spaanse Rieju Tango. <\/strong><\/p>\n

In Spanje zijn ze net zo gek op brommers en motoren als dat ze houden van jam\u00f3n ib\u00e9rico. Een van de leukste merken is Rieju (zoals je van je vakanties aan de Costa weet, spreek je dat uit als: riejegoe). Het merk focust zich met name op de lichtere motoren en stoerdere scooters. Als je even een kijkje neemt bij hun 50\u2019cctjes dan zie je al heel snel dat je met hun modellen direct tot de bazen van het middelbare schoolplein zal behoren.<\/p>\n

\"Rieju<\/figure>\n

Historie<\/h2>\n

Rieju heeft al een flinke historie achter zich liggen. In 1934 werd het al opgericht met als focus om fietsaccessoires te maken, maar de Spaanse Burgeroorlog gooide wat roet in het eten, waardoor ze zes jaar laten pas echt van start gingen. Vlak na de Tweede Wereldoorlog (ze waren maar druk met oorlogje spelen in die tijd) kwamen ze met hun eerste gemotoriseerde fiets, ook wel bekend als de bromfiets. Vanaf 1950 gingen ze echt meer op bromfietsen lijken en stapje voor stapje kwam er steeds wat meer cc bij. Later ging men samenwerken met merken als Mirarelli en Malaguti, twee merken die bij de scooterrijders onder ons ongetwijfeld warme, nostalgische herinneringen zullen oproepen.<\/p>\n

Die tijd ligt al ver achter ze en tegenwoordig staan ze sterk op de eigen benen. De Rieju Tango is een van de tofste exemplaren uit het assortiment. Dit is de nieuwe versie van de Tango. Een bike die in de categorie \u2018fun\u2019 wordt geschaard door de Espanjolen. Fun is \u2018ie zeker, maar dan wel in de stad. Daar is \u2018ie voor ontworpen en komt \u2018ie tot z\u2019n recht. In principe kan je er ook de snelweg mee op, maar dat voelt niet echt lekker. Een vrachtwagen inhalen is al een hele onderneming. Maar daar moet je \u2018m ook niet op beoordelen.<\/p>\n

Muy bien<\/h2>\n

De looks zijn muy bien, met een duidelijk crosser stijltje. Het ronde achterlichtje is mooi, de uitlaat is fraai verwerkt in het design en dat rood staat \u2018m gewoon heel goed. De aandrijving gebeurt met een luchtgekoelde 1 cilinder 4takt van 125cc. In de stad rijdt dat heel leuk. Acceleratie gaat prima vlot, het schakelt lekker en door het lichte gewicht (109 kilo) kun je lekker door de bochten smijten. Met een prijs van zo\u2019n \u20ac3.900 euro moet de Tango een beetje concurreren met de stevigere Vespaatjes. Die Rieju is natuurlijk veel stoerder. Als je op zoek bent naar een bike met coole looks waarmee je lekker door de stad kunt forenzen, dan is de Rieju Tango een hele leuke optie.<\/p>\n

Meer info over de Rieju Tango vind je op rieju-motors.nl\/<\/a><\/em><\/p>\n

Specs Rieju Tango<\/strong><\/h2>\n

Motor:<\/strong>\u00a0Eencilinder viertakt
\nCilinderinhoud:\u00a0<\/strong>125 cc
\nGewicht:<\/strong>\u00a0109 kilo
\nTransmissie:\u00a0<\/strong>5 versnellingen
\nBrandstofcapaciteit:<\/strong>\u00a07,5 liter
\nPrijs (vanaf):<\/strong> \u20ac3.949,-<\/p>\n