{"id":182941,"date":"2020-10-03T16:00:51","date_gmt":"2020-10-03T14:00:51","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=182941"},"modified":"2020-10-02T18:16:04","modified_gmt":"2020-10-02T16:16:04","slug":"dj-talk-met-eelke-kleijn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/dj-talk-met-eelke-kleijn\/","title":{"rendered":"DJ Talk met Eelke Kleijn over de beste dansvloer ter wereld, nachten doorhalen en z’n nieuwe album"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Ze stapelen airmiles op, spelen op de vetste festivals en vangen veel vrouwlijk schoon. Het leven van een dj gaat behoorlijk over rozen. In DJ Talk praat FHM met de draaitafelkunstenaars over hun leven, de liefde voor muziek en party\u2019s. Met deze aflevering: Eelke Kleijn. De DJ praat ons bij over sicke locaties om een all nighter te houden en vertelt wat over z’n nieuwe album, Oscillations<\/em><\/a>. <\/strong><\/p>\n

Yo Eelke, alles goed?
\n<\/strong>Ja, gaat goed. Vooral in deze tijd heb ik niets te klagen.<\/p>\n

Goed om te horen! Om er maar gelijk in te klappen: wat is volgens jou de beste danstrack aller tijden?
\n<\/strong>Dat is een goeie vraag! Er zijn heel veel nummers die kans maken, omdat elk nummer lekker is op een ander moment. Als ik \u00e9\u00e9n nummer moet noemen. Tja, dan wordt dat Ti\u00ebsto met de plaat Silence<\/em> (origineel van Delirium) uit 1999. Daar heb ik persoonlijk de mooiste herinneringen aan. Toen ik net ging stappen hoorde ik het nummer op de keiharde boksen van Elements in Ahoy. Daar stond toen 5000 man te feesten op deze heerlijke plaat. Ik weet nog toen ik het Ahoy verliet dat iedere kickdrum een donderslag was. Dat vergeet ik nooit meer. Deze plaat was echt z’n tijd vooruit.<\/p>\n

Waar komt de liefde van muziek vandaan?
\n<\/strong>Dat heb ik altijd al gehad. Toen ik een jaar of zeven was begon ik al met het maken van kleine mixtape\u2019s. Dan pakte ik nummers van de radio en plakte ik dat achterelkaar. Zo ontstond dan mijn eigen toffe mixtape. Destijds bespeelde ik nog geen instrument. Totdat ik een keer een instrument pakte. Mijn muziekleraar van de eerste zei: \u201cJij kan best goed een instrument bespelen voor iemand die nog nooit een instrument heeft aangeraakt!\u201d Na flink veel zeuren bij mijn ouders kwam na een paar maanden een piano in huis. Sindsdien is het balletje gaan rollen.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

En ging jij toen naar een muziekschool?
\n<\/strong>Uhh, ik heb mij aangemeld voor het conservatorium, maar daar werd ik geweigerd. Toen dacht ik bij mijzelf: ik ga een jaar werken en keihard oefenen om het jaar daarna weer te proberen. Het grappig is dus dat ik het nooit meer heb geprobeerd. Ik heb het allemaal zelf geleerd. Toch mis ik soms wel bepaalde technieken die ik daar geleerd zou hebben.<\/p>\n

Hoe wist je het voor mekaar te krijgen om een carri\u00e8re als deze te bouwen?
\n<\/strong>Het is begonnen in mijn 18de<\/sup> levensjaar. Ik ging op stap naar De Marktkantine en ontmoette daar een gozer. Later ben ik met deze knaap allerlei muziek gaan maken onder de naam Midor. Rond die tijd is mijn eerste plaat uitgekomen. Dat was toen nog echt \u2018dertien in een dozijn\u2019 muziek. Het waren platen die werden gedraaid door Armin en Ti\u00ebsto. Toch raakte ik de muziek een beetje zat en ben ik in 2005 onder mijn eigen naam verder gegaan. In het begin deed ik alles zelf qua demo\u2019s sturen. Ik werd vaak afgewezen, tot het uiteindelijk echt goed ging lopen.<\/p>\n

Hoe voelt het moment dat je de beat laat oplopen tot het moment van de climax?
\n<\/strong>Dat is heel gaaf. Na al die jaren geeft het nog steeds kippenvel. Het is al helemaal prachtig als het gaat om een plaat die je zelf geproduceerd hebt. Ik vind dat ook het belangrijkst, want als je niet de reactie krijgt die je verwacht, dan geeft mij dat een hele bittere nasmaak. Ik duik dan vaak terug de studio in. Het is letterlijk verslavend om te proberen om het beste te produceren.<\/p>\n

\"\"
Tijdens zijn sets zie je misschien wel dubbel, maar zo ziet Eelke Kleijn er dus uit.<\/em><\/span> Foto: Jos Kottmann<\/span><\/figcaption><\/figure>\n

Wat is voor jou de beste dansvloer ter wereld?
\n<\/strong>Die vind je in Buenos Aires, Argentini\u00eb. Ze gaan daar helemaal op in de muziek. Op een gemiddelde clubavond komen daar 10.000 tot soms wel 20.000 mensen op af. Ze hebben daar ook een 30 jaar lange geschiedenis met elektronische muziek. Een mooi voorbeeld: ze zeiden tegen mij dat ik op peak time stond… Kreeg ik ineens de sheet waarop stond dat ik tussen 4 en 8 uur \u2019s ochtends moest draaien. Toen vroeg ik mij af: ‘Ja hallo dit is geen peak-time’. Maar, dat is blijkbaar daar normaal. Je begint daar ook pas om half 3 in de avond. Fantastisch!<\/p>\n

En de meest legendarisch party night?
\n<\/strong>Hiervoor ga ik naar een ander land. Dat is Canada met de club genaamd Stereo. Dat is een van de vetste clubs ter wereld. Ze hebben daar een custom geluidssysteem gebouwd. De speakers zijn zo groot, h\u00e8. Je moet dan uit gaan van 3 bij 4 \u00e1 5 meter. En al deze boksen hangen op vier verschillende punten en ze staan allemaal op de dansvloer gericht. Ze laten deze middelgrote club nooit helemaal vollopen. Dus 700 man is voor hun uitverkocht, dan heeft iedereen nog de ruimte om te dansen. Ik draaide daar al mijn all-nighters. Voor mij is dit een van de meest legendarische avonden.<\/p>\n

\n
\n

 <\/p>\n

\n
<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n
\n
Dit bericht bekijken op Instagram<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n

 <\/p>\n

Een bericht gedeeld door Eelke Kleijn (@eelkekleijn)<\/a> op