{"id":149804,"date":"2019-10-16T17:20:21","date_gmt":"2019-10-16T15:20:21","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=149804"},"modified":"2020-04-28T13:27:29","modified_gmt":"2020-04-28T11:27:29","slug":"reinier-zonneveld-ade-interview","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/reinier-zonneveld-ade-interview\/","title":{"rendered":"Q\/U met techno-baas Reinier Zonneveld over marathonsessies van 12 uur, het gevoel van de climax en ADE"},"content":{"rendered":"
Het Amsterdam Dance Event is in het land! Meer dan 2.500 artiesten op zo\u2019n 1.000 feesten, verspreid over 200 verschillende locaties. Onze hoofdstad is deze week het epicentrum van de dance muziek. Een van de grootste bazen is wat ons betreft Reinier Zonneveld. Vrijdag draait hij in de Marktkantine een bizarre liveset van 00:00 tot maar liefst 12:00 in de ochtend. Wij spraken de technoprofessor over zijn bizarre marathonsessie, het magische moment van de climax en Amsterdam Dance Event. “ADE is het hoogtepunt van het jaar. Om het deftig te zeggen zit het tussen een party en een kunstexpositie in. Het verschil is echter dat iedereen tot 8 uur \u2019s ochtends staat door te pompen.”<\/b><\/p>\n
Reinier! Hoe is de liefde voor muziek eigenlijk ontstaan?
\n<\/b>Toen ik klein was sprong ik al rond en zei tegen mijn ouders \u2018ik wil wat met muziek doen\u2019.\u00a0Op mijn derde jaar speelde ik al piano. Gelukkig had ik destijds een super docent met ervaring van klassieke muziek. Hij liet mij dingen naspelen en dat was al echt sick, maar ik kwam er al snel achter dat ik iets zelf wilde schrijven. En dat deed ik ook. Vanuit daar ging het steeds verder. Een paar jaartjes later kreeg ik een muziekprogramma van mijn buurman, Reason. Eerst snap je daar de ballen van, want de gebruiksaanwijzing was in het Engels, maar op knoppen klikken en vervolgens muziek horen dat was gewoon al vet. Zo is het hele balletje gaan rollen.<\/p>\n
We lazen dat je in een orkest hebt gespeeld. Hoe is het proces gegaan naar de top techno dj die je vandaag de dag bent?
\n<\/b>Er gaan heel wat jaren overheen. In 2010 deed ik wat gigs (optredens, red.). Dat ging natuurlijk altijd via een flyertje ergens underground. Ik speelde toen al live en kreeg te horen van \u201cwow, je speelt je eigen muziek met synthesizers en drums echt vet man\u201d. Op zo\u2019n moment krijg je het gevoel van \u2018ik kom er wel\u2019. Nou, niet dus. Dat duurt veel langer dan je denkt. Het gaat erom hoe hard je werkt en niet hoe goed je bent. Die extra paar procent is het belangrijkst om boven de rest uit te steken. Je moet er dan ook heel veel tijd erin steken. En natuurlijk knettergek zijn om de hele dag muziek te maken, haha.<\/p>\n
Je studeerde en werkte er ook nog naast. Waar haalde je al de tijd vandaan?
\n<\/b>Mijn prioriteit was altijd hoeveel uur heb ik voor muziek en dat is heel frustrerend, want dat is er vrij weinig. Ik moest twee dagen per week werken om geld te verdienen. Het kwam met regelmaat voor dat ik maar een paar uur sliep en dat was het. Als ik ook colleges had die niet verplicht waren ging ik niet. Dat betekende wel dat ik het veel pittiger kreeg bij mijn tentamens. Het meest irritante was ook, dat bevestigen andere dj\u2019s die nog studeren, dat tijdens je tentamenperiode je eigenlijk geen tijd hebt voor muziek, maar wel de beste idee\u00ebn krijgt. En wat doe je dan, het nummer niet maken? Nee, dan ga je het alsnog doen, maar dan ben je fucked. Er was niet zoveel tijd.<\/p>\n