{"id":138201,"date":"2019-07-24T17:30:09","date_gmt":"2019-07-24T15:30:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=138201"},"modified":"2020-01-28T14:47:43","modified_gmt":"2020-01-28T13:47:43","slug":"toyota-supra","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/toyota-supra\/","title":{"rendered":"Kan de nieuwe Toyota Supra zijn legendarische voorganger evenaren?"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Na jaren is Toyota met een nieuwe generatie van de Supra gekomen. Een wagen die met zijn vierde generatie (je weet wel, die oranje bak uit The Fast & The Furious) bekendheid heeft verworven. Er is veel te doen om de spiksplinternieuwe Toyota Supra. Om ervoor te zorgen dat een vijfde generatie het levenslicht zou zien zijn de Japanners de samenwerking aangegaan met BMW. Geen volbloed JDM-monster zou je dus zeggen, maar op papier lijkt het toch echt een heerlijke blaasbak te zijn. Aan ons om dat eens te testen.<\/strong><\/p>\n

Laten we dan ook direct maar even met de specs beginnen. Allereerst claimt Toyota dat de MK5 Supra de perfecte balans heeft, doordat de wagen de ideale verhouding heeft tussen wielbasis en spoorbreedte. De optimale waarde ligt namelijk tussen de 1,5 en 1,6. De nieuwe Supra heeft een verhouding van, je raadt het al, 1,55. Daarbij komt dat de 1570 kilootjes precies gelijk verdeeld zijn over de voor- en achteras. Die achteras moet overigens maar liefst 500 Nm koppel en 340 pk\u2019tjes kunnen verdragen. Nou ja, 340? Rollenbankresultaten hebben al verschillende keren bij standaard MK5 Supra\u2019s getallen van rond de 380 paardjes laten zien. Die kracht komt overigens deels door de Twin-scroll turbo. Een enkele turbo die twee inlaatkanalen heeft om zowel op lage als op hoge toeren een flinke boost te geven aan de 3-liter zes-in-lijn die onder de kap ligt. Een zes-in-lijn van BMW welteverstaan.<\/p>\n

Toyota, Freude am Fahren<\/h2>\n

Laten we vooral niet om de hete brij heen draaien. Deze nieuwe sportwagen is in samenwerking met BMW gemaakt en dat is te zien. Naast het motorblok zelf gebruikt Toyota verschillende onderdelen en zelfs het infotainmentsysteem van de Duitsers. Zeker in het interieur is dat duidelijk terug te zien. Liefhebbers van volbloed Japanners hadden natuurlijk liever gezien dat Toyota het motorblok en de rest van de auto volledig zelf ontwikkeld had. Toch mogen alle ricers (Urban Dictionary legt het voor je uit<\/a>) wel even dimmen als je het ons vraagt. Het is natuurlijk heel makkelijk om te roepen ‘mooie BMW Z4’, maar wat had je dan gewild? Dat de nieuwe Supra twee ton kost? Precies, dus wees maar weer effe stil. Bij FHM is het glas altijd halfvol. En als je om kosten beperkt te houden ergens anders een zes-in-lijn vandaan moet halen kun je volgens ons inderdaad het beste terecht bij BMW. Die hebben daar wel wat ervaring mee. Voor het infotainmentsysteem geldt hetzelfde, het is gewoon een van de beste systemen in huidige auto\u2019s.<\/p>\n

Zo, nu we alle vooroordelen doorverwezen hebben naar de prullenbak is het tijd om de schoonheid van deze bolide te bewonderen. Je zult ons op ons woord moeten geloven als we zeggen dat de nieuwe Supra er in het echt nog vele malen dikker uitziet dan op de foto\u2019s. Als wij moeste… eh, mochten kiezen tussen een Z4 M40i of de nieuwe Supra dan zouden wij zonder twijfel de Supra kiezen op basis van de looks. We keken dan ook enigszins verbaasd op toen toch nog zeker vijftig procent van jullie in een Instagram-poll aangaf liever de Z4 op de stoep te hebben staan. Misschien eerst maar eens in het echt naar beide bolides turen. Wat je dan sowieso op zal vallen is de heerlijke kont van de Supra. Laag en sportief als een speedboat die op volle toeren z\u2019n reet in het water duwt. Een gevoel dat versterkt bij elke pull die je doet.<\/p>\n

\"Toyota<\/figure>\n

Sprintje over de Autobahn<\/h2>\n

Trap het gaspedaal in en de zescilinder begint te schreeuwen, de turbo spoelt op en in 4,3 seconden staat er alweer 100 kilometer per uur op je head-up display. Nu we toch aan het jagen zijn kunnen we net zo goed even doorrijden tot de hemelse plek waar snelheidsrecords gevestigd worden: de Autobahn. Het is rustig op het droge asfalt van onze oosterburen. Met de Supra in sportstand is het verder vrij simpel: beide handjes stevig aan het stuur en het gaspedaal vloeren. Huppakee, binnen luttele seconden schiet de snelheidsmeter de 200 voorbij. Nu we inmiddels met bijna 250 kilometer per uur aan alles voorbij flitsen verwachten we niet veel meer, de wagen is namelijk elektronisch begrenst op 250 kilometertjes in het uur. Gek genoeg stopt de teller pas daadwerkelijk als we met 263 kilometer per uur over de linkerbaan jagen. Voor ons gevoel had de Supra nog wel wat pit om door te trekken, al zou-ie ook zonder begrenzer niet veel harder zijn gegaan dan 280 kilometer per uur denken wij. Maar goed, 263 kilometer per uur is dan ook hard zat.<\/p>\n

\"Toyota<\/figure>\n

Van de autobahn af is het tijd om iets anders te testen van de Supra. Maar daarvoor moeten we de Vehicle Stability Control, afgekort VSC, even uitzetten. Want als je een achterwiel aangedreven sportwagen koopt wil je misschien weleens de achterkant een beetje laten uitbreken. De vraag is, trek je de nieuwe Supra een beetje lekker scheef? Ja, de Supra heeft meer dan genoeg kracht om de achterbandjes te laten spinnen. Nou ja bandjes? Het is een set brede 19-inchers die eronder gehangen zijn. Dit heeft zo zijn voordelen en z\u2019n nadelen. Een voordeel is natuurlijk de look. De forse velgen zijn een aanwinst voor het uiterlijk van de wagen. Wel moet je een beetje inleveren op comfort, want de Supra is op zichzelf al vrij stevig geveerd en de dunne luchtlaag tussen het rubber helpt nou ook niet echt met de levensduur van je rug. Ach ja, het blijft natuurlijk een sportwagen dus je weet waar je aan begint. Bovendien zijn we nog jong en de rugklachten zijn een zorg voor later.<\/p>\n

Driftmonster<\/h2>\n

Een ander voordeel van de brede velgen is de shitload aan grip in de bochten. Je kunt deze Japanner op z\u2019n Michelin Pilot Super Sport-banden namelijk verdacht hard door een bocht jassen. Daar zijn wij overigens niet alleen de banden, maar ook het sportdifferentieel op de achteras dankbaar voor. Een lekkere bak grip dus. Helaas is die grip af en toe ook ongewenst. Als we de Supra bewust zijwaarts door een bocht slingeren merken we dat-ie op een bepaald punt ineens weer grip vindt en hem met een beste klap weer recht trekt. Dit doet-ie ook als je de versnellingsbak vastzet in de tweede versnelling. Oplossing is het gas erop houden en zorgen dat de banden pas stoppen met spinnen als je de wagen weer rechtgetrokken hebt. Dit zorgt er op zijn beurt wel voor dat het niet de ideale auto is om het als beginner het driften in te ontdekken. Sowieso zouden we je daarvoor een handbak aanraden, maar die wordt niet geleverd in de 2020 Supra. Ja ja fanboys, rustig aan, we weten het, heel jammer en zo, maar zoiets heet vooruitgang.<\/p>\n