{"id":138201,"date":"2019-07-24T17:30:09","date_gmt":"2019-07-24T15:30:09","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=138201"},"modified":"2020-01-28T14:47:43","modified_gmt":"2020-01-28T13:47:43","slug":"toyota-supra","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/toyota-supra\/","title":{"rendered":"Kan de nieuwe Toyota Supra zijn legendarische voorganger evenaren?"},"content":{"rendered":"
Na jaren is Toyota met een nieuwe generatie van de Supra gekomen. Een wagen die met zijn vierde generatie (je weet wel, die oranje bak uit The Fast & The Furious) bekendheid heeft verworven. Er is veel te doen om de spiksplinternieuwe Toyota Supra. Om ervoor te zorgen dat een vijfde generatie het levenslicht zou zien zijn de Japanners de samenwerking aangegaan met BMW. Geen volbloed JDM-monster zou je dus zeggen, maar op papier lijkt het toch echt een heerlijke blaasbak te zijn. Aan ons om dat eens te testen.<\/strong><\/p>\n Laten we dan ook direct maar even met de specs beginnen. Allereerst claimt Toyota dat de MK5 Supra de perfecte balans heeft, doordat de wagen de ideale verhouding heeft tussen wielbasis en spoorbreedte. De optimale waarde ligt namelijk tussen de 1,5 en 1,6. De nieuwe Supra heeft een verhouding van, je raadt het al, 1,55. Daarbij komt dat de 1570 kilootjes precies gelijk verdeeld zijn over de voor- en achteras. Die achteras moet overigens maar liefst 500 Nm koppel en 340 pk\u2019tjes kunnen verdragen. Nou ja, 340? Rollenbankresultaten hebben al verschillende keren bij standaard MK5 Supra\u2019s getallen van rond de 380 paardjes laten zien. Die kracht komt overigens deels door de Twin-scroll turbo. Een enkele turbo die twee inlaatkanalen heeft om zowel op lage als op hoge toeren een flinke boost te geven aan de 3-liter zes-in-lijn die onder de kap ligt. Een zes-in-lijn van BMW welteverstaan.<\/p>\n Laten we vooral niet om de hete brij heen draaien. Deze nieuwe sportwagen is in samenwerking met BMW gemaakt en dat is te zien. Naast het motorblok zelf gebruikt Toyota verschillende onderdelen en zelfs het infotainmentsysteem van de Duitsers. Zeker in het interieur is dat duidelijk terug te zien. Liefhebbers van volbloed Japanners hadden natuurlijk liever gezien dat Toyota het motorblok en de rest van de auto volledig zelf ontwikkeld had. Toch mogen alle ricers (Urban Dictionary legt het voor je uit<\/a>) wel even dimmen als je het ons vraagt. Het is natuurlijk heel makkelijk om te roepen ‘mooie BMW Z4’, maar wat had je dan gewild? Dat de nieuwe Supra twee ton kost? Precies, dus wees maar weer effe stil. Bij FHM is het glas altijd halfvol. En als je om kosten beperkt te houden ergens anders een zes-in-lijn vandaan moet halen kun je volgens ons inderdaad het beste terecht bij BMW. Die hebben daar wel wat ervaring mee. Voor het infotainmentsysteem geldt hetzelfde, het is gewoon een van de beste systemen in huidige auto\u2019s.<\/p>\n Zo, nu we alle vooroordelen doorverwezen hebben naar de prullenbak is het tijd om de schoonheid van deze bolide te bewonderen. Je zult ons op ons woord moeten geloven als we zeggen dat de nieuwe Supra er in het echt nog vele malen dikker uitziet dan op de foto\u2019s. Als wij moeste… eh, mochten kiezen tussen een Z4 M40i of de nieuwe Supra dan zouden wij zonder twijfel de Supra kiezen op basis van de looks. We keken dan ook enigszins verbaasd op toen toch nog zeker vijftig procent van jullie in een Instagram-poll aangaf liever de Z4 op de stoep te hebben staan. Misschien eerst maar eens in het echt naar beide bolides turen. Wat je dan sowieso op zal vallen is de heerlijke kont van de Supra. Laag en sportief als een speedboat die op volle toeren z\u2019n reet in het water duwt. Een gevoel dat versterkt bij elke pull die je doet.<\/p>\nToyota, Freude am Fahren<\/h2>\n