{"id":133918,"date":"2019-06-26T18:00:13","date_gmt":"2019-06-26T16:00:13","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=133918"},"modified":"2019-06-26T14:01:08","modified_gmt":"2019-06-26T12:01:08","slug":"arjan-van-den-boom-husqvarna-motorcycles","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/arjan-van-den-boom-husqvarna-motorcycles\/","title":{"rendered":"Arjan van den Boom over custom bikes, Husqvarna Motorcycles en onderhandelen met wereldsterren"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Arjan van den Boom is een van de bekendste en coolste custom bike bouwers van Nederland. Wij spraken de beste man over de kracht van Instagram, zijn partnership met Husqvarna Motorcycles en onderhandelen met wereldsterren.<\/strong><\/p>\n

Ironwood Motorcycles<\/strong><\/h3>\n

Ik was al een aantal jaar aan het motorrijden en gaf circuittrainingen. In 2012 ben ik begonnen met het ombouwen van een Honda CB550. Het was precies in de tijd dat de caf\u00e9racer scene weer opkwam.\u00a0\u00a0 Ik heb allerlei onderdelen uit Amerika gehaald en na een maand of zeven was \u2018ie klaar. Een vriend van mij was zo enthousiast, dat hij \u2018m wilde kopen. Dat was vreemd, maar ook wel een mooi compliment. Toen heb ik er een naam aan gekoppeld en heb ik me ingeschreven bij de KVK. Eerst een paar jaar hobbymatig gedaan, maar langzaam aan heb ik het doorontwikkeld naar wat het nu is.<\/p>\n

Omslagpunt<\/strong><\/h3>\n

Uit het niets overleed mijn vader aan hersenkanker. Een gebeurtenis waar ik het heel moeilijk mee had. Die gebeurtenis heb ik geprobeerd om te draaien naar iets positiefs. Door de dood van mijn vader ben ik gaan inzien dat ik iets wilde doen wat ik leuk vind. Ik besloot om mijn vaste baan als projectleider bij een autofabrikant op te zeggen en me full time te richten op daar waar mijn hart ligt: custom motoren bouwen voor mensen en dat uit te laten groeien tot iets moois.<\/p>\n

\"Arjan
Arjan van den Boom met zijn Svartpilen 701 van Husqvarna Motorcycles.<\/em><\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Groei<\/strong><\/h3>\n

Inmiddels ben ik twee\u00ebneenhalf jaar fulltime bezig en heb ik een aantal jongens in dienst. We zijn echt een team geworden. Ik doe lang niet alles zelf. Ik vind het leuk om met mensen te werken die hun eigen talenten hebben. Bij mijn vorige baan was ik ook de verbindende factor tussen verschillende afdelingen. Nu doe ik eigenlijk hetzelfde. Ik heb een lasser die ik al twintig jaar ken, iemand die goed is in het demonteren van een fiets, iemand voor electra, ga zo maar door. Het leukst vind ik om het design, klantencontact en de finishing touch te doen. Op het laatst giet ik het Arjan van den Boom sausje eroverheen en zet zo de puntjes op de i qua afwerking en kwaliteit.<\/p>\n

Orders via Instagram<\/strong><\/h3>\n

Anders dan de meeste bouwers heb ik een grote following op social media. Daar steek ik veel tijd in. Het produceren van goede content leveren me in the end deals en collabs op met andere merken. Ik ben een influencer geworden in m\u2019n eigen niche. Dat is te gek. Ik krijg al mijn orders via Instagram binnen. Mensen uit de hele wereld komen bij mij terecht. Deze week komen jongens uit Zwitserland en Argentini\u00eb langs om een project te bespreken. Laatst had ik een order uit Australi\u00eb. Dan worden er vier mailtjes heen en weer gestuurd, wordt er geld overgemaakt, motor in elkaar geschroeft zoals zij dat willen en dan gaat de fiets op de boot die kant op.<\/p>\n

Werkwijze<\/strong><\/h3>\n

In principe bouwen we alleen fietsen om in opdracht. Dat houdt in dat een klant bij ons komt met een eigen fiets of we zoeken een fiets voor die klant die we ombouwen naar zijn of haar wensen. We doen veel BMW\u2019s, daarnaast proberen we nu ook andere merken en nieuwe fietsen om te bouwen. Husqvarna Motorcycles is een merk dat al lang bestaat en sinds een aantal jaar moderne caf\u00e9racer en scrambler achtige modellen op de markt brengen. Het is geen merk dat vol gas op de custom scene gaat, maar juist daarom is het leuk om zo\u2019n bike aan te passen. Ze focussen zich op het optisch aanpassen van die fietsen met after market parts. Denk hierbij aan kits of spuitwerk.<\/p>\n

\"De
De Vitpilen 401 van Husqvarna Motorcycles.<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Ambassadeur <\/strong><\/h3>\n

Ik ben ambassadeur van Husqvarna Motorcycles. Een merk dat vooral bekend is geworden door zijn historie in de crosswereld en een merk dat vanuit concept bikes door is ontwikkeld tot volwaardig producent van straatmotoren. Op gegeven moment wilde een klant iets nieuws, toen heb ik een Vitpilen 701 gedaan. Op die manier ben ik in contact gekomen met Husqvarna Motorcycles, hebben we gekeken wat we voor elkaar konden betekenen en was de klik er. Laatst ben ik naar Lissabon geweest voor de onthulling van de Svartpilen 701 en over twee weken ga ik naar Wheels and Waves in Biaritz en San Sebastian, een van de grootste events in de caf\u00e9racer en scrambler scene. Daar zal ik op een Svartpilen 701 gaan rijden.<\/p>\n

Svartpilen 701<\/strong><\/h3>\n

Wat ik tof vind aan de Svartpilen 701, en ook de Svartpilen 401, is dat het een motor is die anders is dan de rest. Dat komt ook doordat het een 1-cilinder is, dat rijdt compleet anders. Ook vet is dat ze in hun productiemotoren heel dicht bij het concept blijven. Dat is de reden waarom mensen zoals ik verliefd worden op zo\u2019n fiets. Verder is het een kwalitatief hoogwaardige motor met een uniek design die is voorzien van de nieuwste technieken. Eigenlijk is het een soort flat tracker die legaal is voor de weg. Het is een fiets die standaard al heel cool is en dat is knap. Het is wel een ideale fiets om flink aan te pakken, want hij heeft een demontabel subframe en plastic tank met kappen eromheen. Binnen twee uur heb je de hele bovenkant eraf. Het zou mooi zijn als iemand op de deur klopt om te customizen, maar dat zit voor nu nog niet in de planning.<\/p>\n

\"Arjan
De retestrakke Svartpilen 701.<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Milestone<\/strong><\/h3>\n

Ik ben heel trots op de Vitpilen die ik heb gemaakt. Maar de motor die mij internationaal op de kaart heeft gezet is de BMW R80 (1985) \u2018The Mutant\u2019. Die werd in 2016 verkozen als op derde na beste fiets op een gerenommeerde motorblog in Australi\u00eb. Dat was de benchmark op dat moment. Die heeft me enorm veel orders en bekendheid in magazines, online en social media opgeleverd. Die fiets is wel echt een milestone geweest. Als ik \u2018m nu zie dan denk ik alleen maar aan oplossingen en verbeteringen, maar op dat moment was het echt een benchmark.<\/p>\n

Start to finish<\/strong><\/h3>\n

Het is een proces, maar van start to finish duurt het meestal een maandje of drie a vier. Soms heb ik hier achttien fietsen staan, een andere keer zeven. Als we ons volledig op \u00e9\u00e9n motor zouden kunnen focussen dan zou het in twee weken moeten kunnen, maar meestal werken we aan zes a zeven projecten tegelijk. De ene keer kun je een week keihard knallen, dan moet je weer een tijdje wachten omdat \u2018ie naar de spuiter\/coater moet of omdat \u2018ie uit elkaar moet. Het proces hangt van heel veel dingen aan elkaar.<\/p>\n

Prijs<\/strong><\/h3>\n

De duurste motor die ik heb gemaakt kostte 30.000 euro. Dat was een Yamaha XSR700 (check foto hieronder), die onlangs is gereleased op bikeexif.com, een van de grootste blogs in de scene. Meestal ligt de prijs van een custom Ironwood Motorcycle zo rond de 20k plus.<\/p>\n

\n
\n

 <\/p>\n

\n
<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n
\n
Dit bericht bekijken op Instagram<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\n
\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/div>\n
<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n

 <\/p>\n

I am The Enforcer, and I send this message to any surviving Custom Motorcycles taking refuge among the stars. We are here. We are waiting ? #modernvintage #caferacer #xsr700 #custom #motobike Lens: @paul_vanml<\/a><\/p>\n

Een bericht gedeeld door Arjan Van Den Boom<\/a> (@arjanvandenboom) op