{"id":118609,"date":"2019-02-12T19:00:00","date_gmt":"2019-02-12T18:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=118609"},"modified":"2019-02-12T18:03:03","modified_gmt":"2019-02-12T17:03:03","slug":"ps5-backwards-compatible","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/ps5-backwards-compatible\/","title":{"rendered":"Ook oude PlayStation games speelbaar op de PS5?"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Als we de recente berichten moeten geloven zou het zomaar kunnen zijn dat de PlayStation 5 volledig Backwards-Compatible wordt. Dat wil zeggen dat je oude PlayStation games van vroeger straks op de PS5 kunt spelen. Met de huidige PlayStation 4 zijn alleen nog de PlayStation 1 (PSX) games af te spelen naast de reguliere PS4 games. Iets waar Microsoft op voorloopt met Xbox One dat al langere tijd de mogelijkheid biedt om een select aantal Xbox games op de One te spelen. In Sony\u2019s geval schijnt dit iets lastiger te liggen dan een simpele update.<\/strong><\/p>\n

Op 31 januari van dit jaar werd bekend gemaakt dat Sony bij hun investeerders aangaf dat PlayStation een nieuwe patent heeft aangevraagd. Dit werd op 20 januari 2017 ingediend onder leiding van Mark Cerny, de architect van de PS4. Het is nogal een technisch verhaal, maar we zullen het voor je samenvatten.<\/p>\n

Samenvatting patent voor PS5<\/h2>\n

Sony wil ervoor zorgen dat je oude games kunt spelen op hun nieuwe platform. Dit kunnen ze doen op twee manieren. Emulatie of via ge\u00efntegreerde hardware. Emulatie is een softwarevorm dat ervoor zorgt dat je oude games kan spelen op een ander platform dan waarvoor die bedoelt zijn. Het probleem met emulatie is dat het glitches en fps drops kunnen veroorzaken. Dan heb je nog de hardware optie. Dit wil zeggen dat je de originele chips verwerkt in je nieuwe systeem waardoor games speelbaar worden zoals oorspronkelijk bedoelt en waarvoor de game ontwikkeld is door de maker. Het enige nadeel hiervan is dat het nogal een duur geintje kan worden om de originele chips van de PSx, PS2, PS3 en PS4 te verwerken in de PlayStation 5. Sony heeft het over een soort identificatiesysteem waardoor de processor voormalige \u2018\u2019Legacy\u2019\u2019 software kan lezen. Kort gezegd, een nieuwe vorm van emulatie speciaal ontwikkeld door Sony.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n

Grote kans<\/h2>\n

Een belangrijke aantekening is wel dat bedrijven over het algemeen vaker patenten aanvragen, maar hier vervolgens niets mee doen. In dit geval kan het anders zijn. Bij verschillende interviews heeft Sony hun interesse in Backwards-Compatibility aangegeven, aansluitend met het bericht dat dit hardware-matig iets lastiger te verwezenlijken is dan een simpele druk op de knop.\u00a0Naar verwachting krijgen we dit jaar meer informatie over de toekomstige PS5. Houden we je uiteraard van op de hoogte. Tot die tijd moeten we ons maar vermaken met de beste voetbalgames<\/a> aller tijden.<\/p>\n

\"\"<\/figure>\n","protected":false,"plaintext":"Als we de recente berichten moeten geloven zou het zomaar kunnen zijn dat de PlayStation 5 volledig Backwards-Compatible wordt. Dat wil zeggen dat je oude PlayStation games van vroeger straks op de PS5 kunt spelen. Met de huidige PlayStation 4 zijn alleen nog de PlayStation 1 (PSX) games af te spelen naast de reguliere PS4 games. Iets waar Microsoft op voorloopt met Xbox One dat al langere tijd de mogelijkheid biedt om een select aantal Xbox games op de One te spelen. In Sony\u2019s geval schijnt dit iets lastiger te liggen dan een simpele update.<\/strong>\r\n\r\nOp 31 januari van dit jaar werd bekend gemaakt dat Sony bij hun investeerders aangaf dat PlayStation een nieuwe patent heeft aangevraagd. Dit werd op 20 januari 2017 ingediend onder leiding van Mark Cerny, de architect van de PS4. Het is nogal een technisch verhaal, maar we zullen het voor je samenvatten.\r\n

Samenvatting patent voor PS5<\/h2>\r\nSony wil ervoor zorgen dat je oude games kunt spelen op hun nieuwe platform. Dit kunnen ze doen op twee manieren. Emulatie of via ge\u00efntegreerde hardware. Emulatie is een softwarevorm dat ervoor zorgt dat je oude games kan spelen op een ander platform dan waarvoor die bedoelt zijn. Het probleem met emulatie is dat het glitches en fps drops kunnen veroorzaken. Dan heb je nog de hardware optie. Dit wil zeggen dat je de originele chips verwerkt in je nieuwe systeem waardoor games speelbaar worden zoals oorspronkelijk bedoelt en waarvoor de game ontwikkeld is door de maker. Het enige nadeel hiervan is dat het nogal een duur geintje kan worden om de originele chips van de PSx, PS2, PS3 en PS4 te verwerken in de PlayStation 5. Sony heeft het over een soort identificatiesysteem waardoor de processor voormalige \u2018\u2019Legacy\u2019\u2019 software kan lezen. Kort gezegd, een nieuwe vorm van emulatie speciaal ontwikkeld door Sony.\r\n\r\n\"\"\r\n

Grote kans<\/h2>\r\nEen belangrijke aantekening is wel dat bedrijven over het algemeen vaker patenten aanvragen, maar hier vervolgens niets mee doen. In dit geval kan het anders zijn. Bij verschillende interviews heeft Sony hun interesse in Backwards-Compatibility aangegeven, aansluitend met het bericht dat dit hardware-matig iets lastiger te verwezenlijken is dan een simpele druk op de knop.\u00a0Naar verwachting krijgen we dit jaar meer informatie over de toekomstige PS5. Houden we je uiteraard van op de hoogte. Tot die tijd moeten we ons maar vermaken met de beste voetbalgames<\/a> aller tijden.\r\n\r\n\"\""},"excerpt":{"rendered":"

Als we de recente berichten moeten geloven zou het zomaar kunnen zijn dat de…<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":118780,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[3],"tags":[183,280,282],"yst_prominent_words":[68649,2484,68644,68643,68651,22998,68645,68648,40078,68650,13546,1757,16780,1607,40046,68700,68647,68642,9580,53175],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/118609"}],"collection":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=118609"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/118609\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":118781,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/118609\/revisions\/118781"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/118780"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=118609"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=118609"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=118609"},{"taxonomy":"yst_prominent_words","embeddable":true,"href":"https:\/\/fhm.nl\/wp-json\/wp\/v2\/yst_prominent_words?post=118609"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}