{"id":116372,"date":"2019-01-27T18:00:50","date_gmt":"2019-01-27T17:00:50","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=116372"},"modified":"2019-01-25T17:59:46","modified_gmt":"2019-01-25T16:59:46","slug":"hyundai-i30-fastback-n","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/hyundai-i30-fastback-n\/","title":{"rendered":"De Hyundai i30 Fastback N verslindt moeiteloos de bergweggetjes van Gran Canaria"},"content":{"rendered":"
Hyundai verraste in 2017 de autowereld met de komst van een kleine sportieveling: de Hyundai i30 N. De bolide was een groot succes en dus is het merk op zoek naar meer. Daarom zijn ze nu gekomen met de volgende bolide in de N-line-up: de Hyundai i30 Fastback N. Laat het nou net zo zijn we juist dat exemplaar mogen testen in de bochtige bergwegen van Gran Canaria. Ja, wij hebben echt een zware baan.<\/strong><\/p>\n De Koreanen hebben dus weer een vierwieler met pit gebouwd. Nou ja, Koreanen? Om de strak sturende wagen te ontwikkelen heeft het merk bij een paar andere sportieve takken zoals BMW M en Mercedes-AMG een paar kenners weggekaapt. Samen zijn ze aan de slag gegaan om het nieuwe N-model te cre\u00ebren. Deze nieuwe, sportieve tak binnen Hyundai is belangrijk voor ze, hiermee lokken ze namelijk een compleet nieuwe groep mensen naar de dealer. Een groep jonge mensen die plots inziet dat er ook Hyundai modellen zijn met een niet misselijke 250 en zelfs 275 pk onder de kap.<\/p>\n Tuurlijk zijn er wagens die meer paarden uit hun motor toveren, maar het is in dit geval niet een kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen. Het gaat de petrolheads bij Hyundai er niet om de allerkrachtigste wagen te maken, het gaat ze erom dat jouw mondhoeken naar boven wijzen als jij je stuurmanskunsten laat zien. Het gaat om de ervaring. En om die rij-ervaring keer op keer onvergetelijk te maken zit \u2018ie volgepakt met fancy snufjes zoals het N-Corner Carving Differential, Rev Matching en Launch Control.<\/p>\n \u201cIn Korea we call it popcorn\u201d<\/p><\/blockquote>\n Voorin ligt natuurlijk geen atmosferische V10, maar een 2.0-liter viercilinder turbomotor. Die hebben van zichzelf over het algemeen niet per se een kippenvel genererende klank. Het was dus ook zaak om ervoor te zorgen dat ook je oren verwend worden met een gepeperd geluidje. Voormalig Mercedes-AMG-topman vertelt ons dat ze hier dan ook een beste tijd mee bezig zijn geweest. Nu knettert de Fastback N erop los. \u201cIn Korea we call it popcorn\u201d, zegt Gyoo-Heon Choi, Director High Performance Vehicle Planning.<\/p>\n Ok\u00e9, genoeg gebabbeld nu. Tijd om eens achter het stuur te kruipen van Hyundai\u2019s nieuwste creatie. Na de stoel elektrisch versteld te hebben valt ons oog op iets anders. De snelheidsmeter gaat tot 300 kilometer per uur. Toch een grappig gezicht in een Hyundai. Je hebt verschillende rijstanden waar je uit kunt kiezen, maar wij gaan natuurlijk voor standje maximaal, oftewel, N-mode. Een ondeugend scheutje gas en we snappen direct waarom Choi het geluid uit de twee glimmende uitlaatpijpen omschreef als een poppende bioscoopsnack.<\/p>\n Eenmaal vrijuit op het wegennet van Gran Canaria jagen we \u2018m een paar keer door alle zes versnellingen. Na gefactcheckt te hebben dat ze bestaan keren wij toch weer terug naar de eerste vier. Een bergpas heeft namelijk onze aandacht getrokken en op zo\u2019n weg blijf je toch liever wat hoger in de toeren. Onze ogen weten niet welke kant ze op kijken moeten. Het prachtige landschap en de lekkere lijnen van de Fastback N vechten om onze aandacht. We stappen uit om een paar ansichtkaartwaardige foto\u2019s te schieten.<\/p>\nGlunderen tijdens het sturen<\/h2>\n
N-mode<\/h2>\n
Lekkere lijnen<\/h2>\n