{"id":116169,"date":"2019-02-02T18:50:20","date_gmt":"2019-02-02T17:50:20","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=116169"},"modified":"2019-02-14T13:42:07","modified_gmt":"2019-02-14T12:42:07","slug":"dj-la-fuente-interview-autos","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/dj-la-fuente-interview-autos\/","title":{"rendered":"DJ La Fuente: \u201cDie Suzuki is zo snel dat ik er kriebels van krijg in m\u2019n balzak\u201d"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Job Smeltzer, also known as DJ La Fuente, is niet alleen zeer succesvol muzikant, maar ook petrolhead in hart en nieren. Bij La Fuente stroomt al van jongs af aan benzine door z\u2019n aderen. Z\u2019n succes in de muziekwereld maakt het voor de DJ mogelijk om de wagens waar hij vroeger alleen van kon dromen, nu op de stoep te hebben staan. Helaas moeten zijn prachtwagens tijdens deze kou naar binnen. Hij parkeert ze dus in het autohotel van Thornhedge Carstorage. Wij gingen daar eens lang om een praatje te maken met deze muzikale autogek.<\/strong><\/p>\n

Om bij het begin te beginnen, wat wat je eerste auto eigenlijk?<\/strong>
\n\u201cDat was een Peugeot 205 1.9 GTI. Die wagen was een hele leuke maar ook hele gevaarlijke auto. Hij was heel erg licht. Je voelde je echt een held in die auto, dat ding was namelijk heel snel.\u201d<\/p>\n

Was je ook een held in die auto?<\/strong>
\n\u201cDat vond ik zelf wel, ja. Ik heb spijt dat ik \u2018m heb weggedaan. Ik had hem eigenlijk nooit weg moeten doen. Je doet zo\u2019n auto weg omdat je weer geld nodig hebt voor de volgende, maar hoe vet was het geweest als je die hele rij van al je auto\u2019s nog hebt staan. Ik zag laatst een van m\u2019n oude BMW\u2019s rijden en daar werd ik gewoon helemaal gelukkig van. Die man was iets te snel weg, anders had ik zeker gevraagd of ik \u2018m terug kon kopen.\u201d<\/p>\n

Welke van je auto\u2019s heeft relatief tot je levensfase eigenlijk het meeste indruk gemaakt?<\/strong>
\n\u201cIk ging van die Peugeot 205 naar een Alfa 147 2.0 Selespeed, een hele fijne auto, maar de stap die ik daarna maakte was echt een game changer. Daarna ging ik op vrij jonge leeftijd al naar een BMW 645i met een V8. Die kocht ik gebruikt met iets meer dan een ton op de teller. Ik had op dat moment bijvoorbeeld ook een R32 kunnen kopen, want dat ligt dan nog iets dichterbij zo\u2019n Alfa. Maar ik dacht \u2018nee, ik wil iets dikkers\u2019. En toen ik die achtcilinder onder m\u2019n kont had was ik verkocht. Dat geluid, die roffel, dat is verslavend. Het was ook heel spannend. Ik was denk ik 23 jaar oud en toen belde ik m\u2019n vader om te vragen of hij even wilde komen. Hij kwam dus kijken en toen hij hem zag vond \u2018ie hem ook wel vet. Nadat we een stukje gereden hadden zei hij: \u2018wow, dit is wel heel dik\u2019, en toen voelde het goed.\u201d<\/p>\n

Want wat staat er nu precies bij je op de oprit?<\/strong>
\n\u201cEr staat een Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S, dat is m\u2019n daily driver. Die is vanbinnen en vanbuiten helemaal door TechArt getuned. Die auto is een one-off. Dat is echt m\u2019n kanon. Daar zit dan ook alles in wat ik in een auto zoek, dus van comfort tot snelheid tot exclusiviteit en daar rij ik dus ook mee naar al m\u2019n shows. Dat is dus m\u2019n nieuwste schat. Dan heb ik die McLaren GT4 Clubsport, die is door McLaren zelf getuned. Die heb ik vooral voor de rally\u2019s die ik rij zoals bijvoorbeeld StreetGasm. Die kocht ik ook omdat ik eigenlijk te zuinig ben op m\u2019n Ferrari, een 458 Spider, om daar die trips mee te rijden.\u201d<\/p>\n

\"DJ
Foto: Gijs Spierings<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Ben je op je McLaren en je Porsche niet zuinig dan?<\/strong>
\n\u201cIk ben op die Mclaren en Porsche natuurlijk ook wel zuinig, alleen m\u2019n Ferrari, ja… Het klinkt misschien stom, maar het is wel een Ferrari en dat is voor mij toch iets heiligs. Het is de eerste Ferrari die ik heb gekocht, de Ferrari waar ik vroeger van droomde en ook de Ferrari die ik bewust heb gekocht om hem heel lang, heel goed te houden.<\/p>\n

Je hebt ook nog een motor, toch?<\/strong>
\n\u201cJa, sinds dit jaar heb ik er ook nog een motor bij. Ik heb eigenlijk altijd gezegd: \u2018op m\u2019n 30ste wil ik een Ferrari kopen en op m\u2019n 35ste wil ik een motor.\u201d<\/p>\n

Hoezo op je 30ste een Ferrari en op je 35ste pas een motor? Zo\u2019n motor ligt toch veel meer binnen handbereik?<\/strong>
\n\u201cKlopt, maar ik wilde het leuk houden. Je merkt soms dat het bezit van de zaak, het einde van het vermaak is. Naar iets toeleven brengt ook iets heel moois mee. Ik wilde niet direct een motor, die wilde ik pas als ik m\u2019n auto\u2019s een beetje onder controle heb. Dat heb ik dus een keer op de socials gedeeld, iemand vroeg namelijk of een motor niet iets voor mij was. Suzuki reageerde daar toen op waarna ik ben hen kon gaan lessen. Ik kon daar ook allerlei verschillende motoren testen, maar ik kwam er al gauw achter dat toch de allersnelste het beste bij mij past. Ik heb nu dus een Suzuki GSX-R1000R, dat ding weegt 200 kilo en heeft 202 pk. Dat is heerlijk.\u201d<\/p>\n

\u201cDe beleving is zo anders. Van mijn drie auto\u2019s is de McLaren degene die het meeste angst aanjaagt. Die is gewoon zo snel en die turbo\u2019s komen er in \u00e9\u00e9n keer in. Die is gewoon heel verraderlijk. Zo\u2019n McLaren jaag je door een bocht en als het misgaat zit je alsnog in een kooi. Zo\u2019n is heel anders. Die stuur je zelf met je lijf. Je bent \u00e9\u00e9n met dat ding, dat is gewoon zo lekker. En die Suzuki is z\u00f3 snel dat \u2018ie je echt scherp houdt. Ik krijg daar echt kriebels van in m\u2019n balzak.\u201d<\/p>\n

Even nog terug naar die Porsche, die was toch al dik genoeg? Waarom moest je \u2018m nou zo nodig nog laten tunen door TechArt?<\/strong>
\n\u201cNou, ik kocht echt het dikste van het dikste. Alle opties zaten op die auto. Gewoon de dikste Panamera die er is. Maar aan de buitenkant vond ik hem niet echt af. Ik vond het net iets te iel. Ik vond het te lief. Bovendien zocht ik iets dat ook exclusief is. Maar het blijf wel een Porsche. Ik vind dat als je iets doet aan een Porsche, dan moet het wel classy zijn, het moet wel passen bij Posche zelf.\u201d<\/p>\n

Is dit nog classy?<\/strong>
\n\u201cIk vind van wel. Het is er niet los opgeplakt. Kijk, je bestelt een nieuwe Porsche, die wordt geleverd en alles gaat eraf. Bumpers, motorkap, uitlaat, wielen, alles gaat eraf. Vervolgens komen er allemaal nieuwe TechArt-onderdelen op. Maar TechArt doet dat zo dat het netjes past en dat Porsche het ook goed vindt. Als je met nul kilometer op de teller die hele auto uit elkaar trekt moet dat wel goed gebeuren zodat de garantie erop blijft.\u201d<\/p>\n

\u201cAan de binnenkant wilde ik geel. Ik wilde gele stiksels en gele details in de deuren. Het is mooi als er iets van buiten subtiel terugkomt aan de binnenkant, maar dat kon niet vanuit Porsche, maar bij TechArt kon dat wel. Uiteindelijk is heel die auto uit elkaar geweest. Ik had al een dikke auto, maar nu is het gewoon game-over.\u201d<\/p>\n

Dat ding heeft al 680 pk en nu blijkt dat je hem ook nog qua motorvermogen wil tunen, maar daar hoeft toch niks meer bij?<\/strong>
\n\u201cNee, maar als het kan, dan kan het. Het is inderdaad al bloedsnel, maar we gaan nu met TechArt naar 770 pk. Daarna gaan we verder kijken. Maar er kan nog meer uit. Bovendien past het er goed bij. En ik denk dat ik nu met deze Panamera StreetGasm ga rijden, dus het moet ook wel weer snel zijn. Ik wil wel weer vooraan rijden.\u201d<\/p>\n

Had je in de tijd dat je dat Peugeotje reed gedacht dat je nu dit soort wagens op je oprit zou hebben staan?<\/strong>
\n\u201cHeel eerlijk? Eigenlijk wel. Ik neem niks voorlief, maar ik wilde het graag en ik ben bereid daar heel erg hard voor te werken. Ik heb ook gezegd \u2018ik ga later een Ferrari kopen\u2019. Mij is ook altijd geleerd in de doe-vorm te denken. Dus niet van \u2018ik hoop dat\u2019 of \u2018ik zou graag willen\u2019, nee, ik dacht altijd aan manieren hoe ik het ook voor elkaar kon krijgen. Ik heb nooit aan mezelf getwijfeld.\u201d<\/p>\n

Ga je nog weleens lekker scheef door een bocht in een van je bolides?<\/strong>
\n\u201cJa, tuurlijk. Met die Ferrari gaat het heel makkelijk. Die is heel makkelijk te sturen. Zo\u2019n Ferrari is heel voorspelbaar. Daarbij weet je gewoon precies wanneer die achterkant uitbreekt. Die McLaren daarentegen is gewoon levensgevaarlijk. Die twee turbo\u2019s komen random in een keer erin en dan sta je opeens achterstevoren. Dus met die McLaren doe ik dat niet zoveel.\u201d<\/p>\n

\"DJ
Foto: Gijs Spierings<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Wat is eigenlijk het snelst dat je ooit gereden hebt?<\/strong>
\n\u201cIn kilometers per uur? 343. In de Ferrari. In de McLaren heb ik 338 kilometer per uur gereden en in de Porsche 336 kilometer per uur in Duitsland. Dat is echt gekkenhuis. Maar ga eens 300 kilometer per uur rijden op de motor.\u201d<\/p>\n

Heb je dat gedaan?<\/strong>
\n\u201cJa, in Duitsland. Dat gevoel wanneer je boven de 200 kilometer per uur komt is net alsof je in een tunnel rijdt. Je moet zo ver vooruitkijken. Op een motor is die beleving ook totaal anders.\u201d<\/p>\n

Is het plezier dat je beleefd van die auto\u2019s de enorme kostenpost waard?<\/strong>
\n\u201cAls ik sta te tanken doet dat ook wel pijn, maar ik beleef er vervolgens zoveel plezier aan. Ik zou ook kunnen dieselen, een elektrische auto of een viercilinder kunnen rijden, maar dan vind ik het niet leuk. En als ik het niet leuk vind, dan doe ik het niet. Dat is ook een beetje het ding in mijn leven: als ik het niet leuk vind, doe ik het niet en als ik het leuk vind, doe ik het. En als ik het doe, dan doe ik het goed.<\/p>\n

Wat mist er nu nog in je collectie?<\/strong>
\n\u201cWat is mis is een classic. Ik zou het heel vet vinden om een Porsche Speedster te hebben, maar daar ben ik nu nog te jong voor. Een Ferrari F40 zou ik ook vet vinden. Maar de vraag is of dat nu nog een slimme investering is. Je wil dat ding ook ooit weer kunnen verkopen. En de vraag is of er wel een nieuwe generatie liefhebbers voor komt. Jij vindt de oude platenspeler van je opa ook niet vet.\u201d<\/p>\n

Ga je nog wagens wegdoen?<\/strong>
\n\u201cDie McLaren en die Porsche hebben beide een omloopsnelheid. Die gaan er weer een keer uit. Maar bij die Ferrari is het anders. Mijn droom is het om later een huis te hebben waar die Ferrari in staat. En dat als m\u2019n kind 21 is bijvoorbeeld, dat ik kan zeggen \u2018hier heb je mijn eerste Ferrari.\u2019 Daarom heb ik \u2018m ook bewust in die kleur en met die stiksels samengesteld. Echt zoals Ferrari \u2018m bedoeld heeft. Dus die auto is echt m\u2019n trots en die andere auto\u2019s zie ik ook echt als gebruiksvoorwerp. Die Ferrari was ook echt een beloning voor mezelf voor heel lang, heel hard werken en heel bewust bepaalde keuzes maken.\u201d<\/p>\n

\"DJ
Foto: Gijs Spierings<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Nu zijn we hier bij Thornhedge Carstorage, maar waarom zet je je wagens eigenlijk in de winterstalling? Is het niet leuk om ook in de winter te rijden?<\/strong>
\n\u201cNee. Met de Ferrari zeker niet in ieder geval. Die Ferrari is mijn kunstwerk is mijn kunstwerk en die ga ik in de winter niet buiten hangen. Ik vind het ook helemaal niet leuk om op dat moment te rijden. Hij wordt dan zo vies, het is glas en er kunnen geen winterbanden onder. Voor mij is de Ferrari gewoon te heilig om in de winter mee buiten te rijden. De McLaren is link, maar dat doe ik nog weleens. Die heb ik toch meer om te knallen. Die Porsche ook. Dat zijn beide iets meer gebruiksvoorwerpen. Maar die Ferrari staat nu hier in de winter bij Thornhedge, lekker binnen, warm, doek eroverheen. Hij wordt hier goed vertroeteld. En ik vind het echt leuk dat \u2018ie hier tussen de andere Ferrari\u2019s staat. Als het dan avond is, dan denk ik: \u2018nu staan ze lekker samen.\u2019 Zo gek ben ik.”<\/p>\n