{"id":112103,"date":"2018-12-23T19:00:57","date_gmt":"2018-12-23T18:00:57","guid":{"rendered":"https:\/\/fhm.nl\/?p=112103"},"modified":"2018-12-21T17:53:28","modified_gmt":"2018-12-21T16:53:28","slug":"bmw-x3-dakar-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/fhm.nl\/bmw-x3-dakar-auto\/","title":{"rendered":"Voor een flinke som geld is deze BMW X3 Dakar-auto van jou"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Tegenwoordig zijn kleine SUV<\/a>\u2019s en crossovers helemaal in. Lekker hoog zitten. Toch kom je met de meeste van die wagens niet ver zodra je de verharde weg verlaat. Zo\u2019n 1.0-Liter driecilindertje is nou eenmaal geen offroad-koning. Een auto die dat wel is, is deze BMW X3 Dakar-auto.<\/strong><\/p>\n

Zoals je zelf waarschijnlijk al is opgevallen is deze BMW niet meer helemaal standaard. De X3 is negen jaar geleden namelijk omgebouwd tot Dakar-auto<\/a> door rallyteam X-Raid. Wat direct opvalt is dat deze X3 iets te veel anabolen heeft gesnoept. Hij staat namelijk een stuk hoger en breder op z\u2019n wielen. Daarnaast heeft \u2018ie de nodige aanpassingen aan het bodywork om de woeste wildernis van elke rally<\/a> aan te kunnen.<\/p>\n

\"BMW
Foto: Racingcarsdirect.com<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

De binnenzijde heeft een overdosis aan knopjes genomen. Al deze schakelaartjes hebben functies om de offroader<\/a> nog beter door het ruige terrein te kunnen manoeuvreren. Verder zal je aan de binnenkant geen overbodige luxe tegenkomen. Je zal je namelijk vooral bezighouden met het gaspedaal diep intrappen.<\/p>\n

Dikke zes-in-lijn<\/h2>\n

Met dat gaspedaal voed je de 3.0-Liter zes-in-lijn diesel met turbo die achter de vooras ligt. Zo’n blok levert wel wat meer koppel dan de benzinemotortjes in de mini-SUV’tjes die je tegenwoordig veel ziet. Op die vooras zit, net als op de achteras, een megasterk \u2018heavy duty\u2019 differentieel. Je differentieel wil je onderweg namelijk liever niet kapot maken. Zo\u2019n ding repareer je niet zomaar effe. Op de meeste andere pechgevalletjes ben je wel voorbereid. In de auto ligt namelijk een gereedschapskist en hydraulische krik.<\/p>\n

\"BMW
Foto: Racingcarsdirect.com<\/span> <\/figcaption><\/figure>\n

Best een gruwelijke wagen<\/a> dus. Helaas betaal je er dan ook het nodige voor. Online wordt \u2018ie namelijk aangeboden voor 260.000 euro. Tsja, daar koop je ook zo\u2019n tien hippe crossovers voor. Aan de andere kant, zelfs met tien van dat soort schijn-offroaders ga je een rally<\/a> zoals de Dakar niet redden. Met deze BMW X3 CC, zoals \u2018ie heet, wel.<\/p>\n