Voor de fitnessjunkies onder ons, hebben we hier een interessante studie. Michael Cramer beweert dat fastfood precies hetzelfde effect heeft als supplementen als we kijken naar herstel van je lichaam na een training. Hoe is hij op deze conclusie gekomen? 

Training/dieet
Cramer liet elf afgetrainde atleten eerst twaalf uur lang vasten, en liet hen vervolgens 90 minuten lang trainen. Om de atleten te laten herstellen van de training, voorzag hij één groep van jus d’orange, pannenkoeken en brownies. De andere groep voorzag hij van Gatorade, organische pindakaas en Clif Shot Bloks (energy snoepjes). Twee uur later kreeg de fastfood groep een hamburger met friet en de supplementengroep een maaltijd bestaande uit eiwitshakes en powerbars (alle maaltijden waren gelijk in aantal calorieën, alleen bevatte de fastfood maaltijden iets meer vet en sodium).

Weer twee uur na die maaltijd, liet Cramer alle elf atleten 20 kilometer fietsen. Een week later werd het experiment herhaald, alleen werden de groepen nu omgedraaid. Tijdens het experiment, werden de spieren van elke deelnemer regelmatig onderzocht en werd er ook bloedonderzoek uitgevoerd.

Conclusie
De fastfood groep volbracht de trainingen net zo snel als de supplementengroep. De fastfood-groep had zelfs hogere levels glycogen (de energie in je spieren die nodig is voor prestaties). De fastfood-groep zag ook geen verschil in insuline, glucose, cholesterol of triglyceride levels. Volgens dit onderzoek kun je dus gewoon eten wat je wilt na een training en het zal hetzelfde effect hebben als een van die dure eiwitpoeder en repen die heel je portemonnee leeg trekken. Op naar de snackbar!