Vechtsysteem steelt de show in Shadow of War

Aan open wereld games vandaag de dag geen gebrek. Het genre, dat ooit groot is gemaakt door GTA, wordt tegenwoordig vaak gebruikt. Zo begonnen we dit jaar met het eerlijke Zelda: Breath of the Wild, kregen niet veel daarna Ghost Recon Wildlands en over een week kunnen we aan de slag met de nieuwe Assassin’s Creed in de vorm van Origins. En tussen al dat geweld door hebben we nu ook Shadow of War.

Shadow of War is de opvolger van Shadow of Mordor, een game die in 2014 uitkwam en ons kennis liet maken met Talion, een soldaat uit Gondor, die aan het begin van de game door de troepen van Mordor wordt overmeesterd en voor dood achtergelaten. Maar in plaats van te sterven, krijgt hij de mogelijkheid om een bond te vorm met de wraith (spookachtig figuur) Celebrimbor. Samen besloten ze op een wraaktocht te gaan tegen de troepen van Sauron. In Shadow of War is die strijd nog altijd bezig. Helaas verlies je aan het begin van de game de krachten zoals je die aan het einde van Shadow of Mordor had en moet je dus helemaal opnieuw beginnen. Dat klinkt als een straf, maar is dat zeker niet. Het betekent namelijk dat je de mogelijkheid hebt om een groot avontuur te beleven. Een avontuur die uit een hoofdverhaal bestaat, maar ook veel ruimte biedt om zelf op avontuur te gaan.

Shadow of War

Assassin’s Creed meets Batman Arkham

Als je moet uitleggen wat voor game Shadow of War is, dan zou je de game kunnen zien als een mix tussen Assassin’s Creed en de Batman Arkham-reeks, maar dan in de wereld van Lord of the Rings. Je hoeft overigens geen Lord of the Rings-fan te zijn om van de game te kunnen genieten of het eerste deel te hebben gespeeld. Je snapt snel hoe de vork in de steel zit. Qua Assassin’s Creed heb je voornamelijk het freerunnen. Zonder al te veel moeite ren je door de omgeving heen en beklim je gebouwen. En uit Batman Arkham heeft de game het vechtsysteem gepakt. Je kunt vrolijk op vijanden hakken, maar zodra een vijand je uit je rug aanvalt, dan verschijnt er een actieknop boven die vijand en kun je snel counteren of ontwijken. Het zorgt er voor dat elk gevecht in de game boeiend is.

Bazen met persoonlijkheid

En de beste gevechten die je in de game gaat hebben is met de verschillende bazen die je tegengaat komen. Deze vijanden zitten vol met unieke persoonlijkheden en vergen elke keer een iets andere tactiek om ze te verslaan. De ene keer heb je een rijmende Orc met een groot pantser en schild, die je voornamelijk vanuit zijn rug moet aanvallen. De keer daarop heb je een trol met een dubbele persoonlijkheid die het moet hebben van zijn snelheid om jouw aanvallen te ontwijken. Bovendien heb je nog te maken met de diverse manieren waarop je zo’n gevecht begint. Soms loop je ze tegen het lijf, andere keren moet je juist een bepaald doel voltooien voordat een baas het strijdtoneel betreedt.

Continu het gevoel van vooruitgang

Er is veel te doen in Shadow of War en je wilt ook continu doorgaan. Shadow of War kent een boeiend progressiesysteem, waarbij het voltooien van missies en opdrachten er voor zorgt dat je experiencepunten pakt en in levels omhoog gaat. De skillpoints die daarbij vrij komen kunnen ingezet om nieuwe vaardigheden te leren. Ook zijn er veel wapens en armorsets die je verdient door bepaalde vijanden te verslaan, die je ook weer sterker maakt. Daarmee is Shadow of War een game met veel boeiende content en beloningen die daar bij horen. Het is een titel met een enorme levensduur en volzit met kwaliteit.

Win Shadow of War

Tot slot bieden we je de mogelijkheid om de game te winnen. In samenwerking met Warner Bros. kunnen we een Xbox One-versie van de game samen met een speciale Snowglobe van de game weg geven. Bekijk hieronder hoe dat er uit ziet.

Om dit te winnen, willen we je vragen om een mail te sturen naar [email protected] te sturen en daar je adresgegevens achter te laten. Vervolgens kiezen we een winnaar en sturen we de prijzen op.