Resident Evil Origins Collection review – Nul + één = nul

Begin 2015 verscheen een HD-versie van de originele Resident Evil. Simon noemde het een “luie” heruitgave van het klassieke eerste deel uit de Resident Evil-franchise. De game, wat een opgepoetste variant is van de GameCube-versie van Resident Evil, is precies dezelfde game als het origineel, met nieuwe besturing- en weergaveopties. Resident Evil Zero HD Remaster heeft dezelfde behandeling gekregen en vormt samen met Resident Evil HD Remaster de Resident Evil Origins Collection.

Resident Evil HD Remaster is nog steeds precies dezelfde game als een jaar geleden. Niets is veranderd als toevoeging aan de Origins Collection en het is nog steeds een steengoede game, zoals Simon toentertijd al toelichtte. Resident Evil Zero is de nieuwigheid van Resident Evil Origins Collection en heeft net als RE 1 nieuwe besturingsopties gekregen, evenals de mogelijkheid om de game in breedbeeld te spelen.

Heel veel graphics
Ook vanuit een grafisch standpunt heeft Resident Evil Zero nagenoeg dezelfde behandeling gekregen als Resident Evil, wat niet verkeerd is in dit geval. De vooraf gerenderde spelwereld was in 2002 al erg mooi, omdat er weinig rekenkracht nodig was om realistische omgevingen weer te geven. Het grote verschil met de HD Remaster: dankzij de verhoogde resolutie zie je alles beter, waardoor meer detail naar voren komt in de omgevingen.

Het effect hiervan is groter dan je misschien zou denken. Vroeg in de game moet je bijvoorbeeld over het dak van een rijdende trein klimmen. Tegen weer en wind werken de hoofdpersonages zich van ladder naar opening in het dak. Terwijl de wind loeit, voel je de regen praktisch tegen je aan kletteren, dankzij de passerende lichteffecten en druppels die langsvliegen, tegen de trein tikken en door de luchtdruk langs de metalen behuizing glijden. Je ziet meer, waardoor de omgevingen meer tot leven komen. Dat is een geval waarin de resolutie wel degelijk een verschil maakt.

Ook de belichting is aangepakt. Uiteraard is het grootste gedeelte van de belichting vooraf gerenderd, wat geen effect heeft op de omgevingen, maar schaduwen en lichteffecten die van de gezichten van de personages kaatsen zijn verbeterd. Hierdoor komen de houterige animaties die vrijwel onveranderd zijn ten opzichte van het origineel, net wat beter uit de verf. Helaas gaan de cutscenes minder goed met de tijd mee. Deze zijn een op een overgezet en vergroot, waardoor ze een stuk waziger zijn geworden en botsen met de audiovisuele kwaliteit van de rest van de game.

Kaft
Helaas is Resident Evil Zero om te beginnen al niet bijster goed en geen van de veranderingen komen het spelen ervan ten goede. In RE Zero speel je als politieagente Rebecca Chambers en oud-marineluitenant Billy Coen. De twee werken samen om te ontsnappen uit een op hol geslagen trein vol zombies en monsters; een verhaal dat dient als prequel voor de eerste Resident Evil.

Rebecca en Billy hebben allebei zo hun voor- en nadelen. Rebecca kan kruiden mixen om helende items te maken, terwijl Billy meer schade kan incasseren. Je managet een inventaris voor beide personages, kan items over en weer hevelen en schakelt met een druk op de knop tussen Billy en Rebecca. An sich werkt dat prima. Snel schakelen tussen Rebecca en Billy kan bepalend zijn voor het verloop van een van de vele benauwende gevechten. Helaas profiteert de rest van de game er totaal niet van.

Vakkenvullen
Inventarismanagement lijdt het meeste onder deze opzet. Met weinig ruimte om voorwerpen op te slaan, is het een constante strijd om alle herbs bij Rebecca te krijgen, terwijl je ammunitie veelal bij Billy wilt krijgen zodat hij het meeste kan optreden als strijdkracht. De game probeert je tegemoet te komen door je de optie te geven om items achter te laten, om ze later opnieuw op te pikken. Ook dat is niet per se vervelend, maar je bent gebonden aan een klein aantal items per kamer, waardoor je ook nog eens items moet gaan verdelen over de omgevingen.

Het probleem is dat je uiteindelijk zo veel bezig bent met het optimaliseren van het achterlaten van overtollige items en ervoor zorgen dat Rebecca kruiden combineert tot helende items, dat het de complete spelervaring kaapt. In het begin van de game vul je al gauw drie aangrenzende kamers met wapens, ammunitie en helende kruiden. Wat volgt is een tiental sprintjes heen en weer, om enerzijds vooruitgang te boeken en die items te gebruiken en tegelijkertijd constant terug te rennen om zo veel mogelijk spullen op te rapen. Dat allemaal om vervolgens meer nieuwe items te vinden, waardoor weer een overschot ontstaat en je opnieuw aangrenzende kamers gaat vullen. Het is net vakkenvullen, waardoor het spelen van Resident Evil Zero al gauw meer weg heeft van een vervelend bijbaantje dan een spannend avontuur.

Bundel
Wat voor bestaansrecht de Origins Collection-bundel heeft is helaas niet duidelijk. Na de game op een platform naar keuze geïnstalleerd te hebben, start je het RE-deel op dat je wilt spelen. Origins Collection heeft geen intern menu om tussen games te schakelen, laat staan speciale opties of extra’s. Wat je er wel bij krijgt is een maf technisch probleem, dat op de Xbox One zorgt voor stotters tijdens het spelen. Zowel Resident Evil 1 als Zero blijven om de zoveel tijd een fractie van een seconde hangen. Dat is niet zo vervelend tijdens het spelen, maar tijdens cutscenes pauzeert de audio niet. Het resultaat zijn audiosynchronisatie-problemen, waardoor stemmen en geluiden soms wel meerdere seconden uitlopen op het beeld. Vooral bij langere cutscenes is dat een probleem.

Aangezien de adviesprijs van elke individuele game rond de 20 Euro ligt en Origins Collection voor €39,99 over de toonbank schuift, is er ook geen financieel voordeel bij het kopen van deze bundel. Tenzij je dolgraag HD Remaster-versies van Resident Evil 1 en Zero op een schijfje wilt hebben of geen toegang hebt tot de digitale versies, is er geen reden om voor Resident Evil Origins Collection te gaan.

Resident Evil Origins Collection is een bundel die zijn eigen bestaansrecht niet verantwoordt. Origins Collection bevat geen extra’s en elke game is los aan te schaffen voor de helft van de prijs van de bundel. Dat Resident Evil Zero ook vandaag de dag als werk aanvoelt dankzij het ingewikkelde inventarissysteem, maakt het aanbod van de bundel er niet beter op. Ons advies: speel Resident Evil HD Remaster en laat het daarbij.

+ RE HD Remaster blijft steengoed Inventaris-management in Zero haalt de complete game onderuit
+ RE Zero HD Remaster ziet er fantastisch uit Rare stotters op Xbox One

Cijfer: 7-