Tijdens de Los Angeles Auto Show hielp acteur en racer Patrick Dempsey, Porsche om de mid-engine evolutie van de klassieke 911 te presenteren. Hij neemt alvast plaats achter het stuur van de 2017 911 RSR die de 24 uur van Le Mans gaat racen.

Net als bij de old skool kever van Volkswagen, ligt de motor van de 911 normaal gesproken achterin. Met een 2.0-liter die 130 pk produceert kan dat nog, maar voor een 4.0-liter en 510 pk motor moet je toch wat anders verzinnen.

Er zijn verschillende redenen waarom deze verplaatsing van de motor zin heeft. Als de motor op de oude spot zat, is het veel moeilijker om te draaien met je wagen. De mid-engine zorgt voor een betere gewichtsverdeling waardoor je daar geen last meer van hebt.

Tweede voordeel is dat er nu ruimte is voor een diffuser bij de achterwielen. Deze luchtuitlaat zorgt voor een betere aerodynamica en downforce. Meer grip dus en op hogere snelheid door de bochten.

De 911 RSR maakt zijn debuut bij de 24 uur van Daytona in januari. Wie weet komt ‘ie ook op de weg, als ‘ie lekker gaat op het circuit.

Scheuren op het circuit

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.