Op pad met de bruutste Ducati Monster ooit

wpk-admin 24 okt 2015 Machines

Al zesentwintig jaar staat de naam Monster bij Ducati voor een van de meest succesvolle modellen die er ooit uit de Italiaanse fabriek zijn gekomen. Sterker, geen enkel ander model is zó lang onafgebroken in productie geweest. En wat gebeurt er als je daar nog eens meer vermogen uit haalt en de vering een klein beetje oppimpt? Heel simpel: de meest brute Monster ooit.

Honderdzestig pk. Het is niet per se het allermeeste vermogen in een tweewieler, maar geloof me: het is heel erg veel. Vooral als je je bedenkt dat die honderdzestig pk slechts 207 kilo hoeft aan te drijven. Een beetje middenklasse auto heeft misschien net wat meer vermogen (en dan vallen er al een aantal af), maar mag ook minstens het vijfvoudige aan gewicht meeslepen. Meer, als je alle zitplaatsen bezet en er een weekendtas en vol fietsenrek bij optelt. En dat op een motor met minimale windbescherming. Dat deze getallen een beste indruk moeten achterlaten weet Ducati ook, vandaar dat ze de Monster nu de toevoeging ‘R’ hebben gegeven. In hun wereld betekent dat, dat het ze serieus is.

En dat geven de details ook wel weg. De Monster mag dan weliswaar nog als Naked Bike op papier staan, dat weerhoudt Ducati er niet van de motor dezelfde wielen en remmen te geven als de Panigale waarmee het WK Superbike verreden wordt. En het is geen show ook, Ducati doet niet snel aan ‘vorm boven functie’. Die spullen zitten er niet voor niks op. Sterker nog, als het goedkoper zou kunnen, hadden ze het wel gedaan: de Monster 1200 R mag mee naar huis voor een kleine 21.000 euro.

Daar krijg je dan ook wel wat voor. Om de motor klaar te stomen voor de R-factor heeft Ducati het blok nog wat gekieteld om die 160 pk er uit te krijgen. Daarvoor is de inlaat gegroeid en heeft de injectie nu een ovalen doorlaat die meer brandstof de cilinders in kan krijgen. Dat moet er ook weer uit en dat gebeurt door een ook nieuw uitlaatsysteem met een bizar grote diameter van 58 mm. Mijn regenafvoer is zelfs nog minder dik.. en ondanks die extra power is het ze toch nog gelukt om de Monster een euro-4 emissiekeurmerk te geven. Daar wordt ‘ie wel stiller van helaas, maar er blijft gelukkig nog genoeg geluid over.

Als je wilt racen, of in elk geval hard over een circuit wilt scheuren, heb je grondspeling nodig. Daarvoor is de motor dus voorzien van een extra brede achterband en is de vering verlengd, de motor staat nu zo’n 15 mm hoger op z’n poten en dat maakt een flink verschil. Om het nog verder af te maken zijn ook de voetsteunen aangepakt. Had je daar voorheen nog wat moeite je voeten kwijt te kunnen, met name als je er ‘sportief’ op wilde zitten, nu heeft Ducati het hele gebied aangepakt en zo zeeën van ruimte vrijgemaakt. Nieuwe voetsteunen die ook gelijk veel meer grip hebben en, niet onbelangrijk, ook bijdragen aan nóg meer grondspeling. Volgens de specificaties zijn er nu hellingshoeken tot vijftig graden mogelijk. Dus waarom, vraag ik me af, raken mijn laarzen nu nog veel vaker het asfalt dan ik de afgelopen jaren heb meegemaakt? Omdat de motor dus zó goed is.

Ducati heeft er goed aan gedaan niet alleen het vermogen, maar ook de handling serieus aan te pakken. Op het circuit van Ascari, toch al geen makkelijke baan, bewijst de Monster R zijn kunnen met verve. Het baantje is niet gemaakt zoals een normaal circuit, maar is langer en vooral ook technischer. Je moet er je kop goed bij houden, maar dan héb je ook wat. En wat hier goed uit de verf komt is ook écht goed. Die paar extra pk’s zijn nog niet eens de grootste verrassing, de manier waarop je het kunt handhaven des te meer. Ondanks de snelheid waarmee je een bocht uit gekatapulteerd wordt ben je altijd volledig in controle en ben jij degene die bepaalt welke lijn de machine kiest, of het nou richting een punt aan de horizon is of krap door een hairpin. Een extra toegevoegde stuurdemper houdt ongewenste bewegingen onder de duim, ABS en tractiecontrole staan klaar je te hulp te schieten. En het is allemaal pas echt nodig als je het heel bont maakt, iets waar je bijzonder hard je best voor moet doen. Er zijn motoren met meer vermogen, er zijn maar weinig motoren die zo’n compleet en gebalanceerd totaalpakket bieden. Het is niet goedkoop, maar dan heb je wel echt wat. Ducati noemt het hun beste Monster ooit, wij zijn het daar vooralsnog mee eens.

Meer motornieuws en reviews? Check motorfreaks.nl

Reageer op artikel:
Op pad met de bruutste Ducati Monster ooit
Sluiten