De zomer staat voor de deur. Je had je voorgenomen om heel het jaar hard te trainen en op je voeding te letten, maar het was toch te lastig om die lekkere snacks te laten staan. Of misschien heb je gewoon hard lopen bulken en wil je nu toch die sixpack nu het zonnetje weer begint te schijnen. Wees gerust, wij hebben 9 tips voor je waarmee je binnen no time dat wasbord kunt showen. Let op: deze tips werken alleen wanneer je al een tijdje je buikspieren aan het trainen bent.

Tip 1: Verminder het gebruik van sodium

Een bijna gegarandeerde manier om extra water op te slaan is wanneer je een dieet volgt met een hoog sodium gehalte. Hoe meer sodium inname, hoe meer water je lichaam zal vasthouden. Zorg ervoor dat je de voedingsetiketten leest en vermijd voedingsmiddelen die rijk zijn aan natrium zoals bewerkte voedingsmiddelen, zoals soepen, ingeblikt voedsel, diepvriesmaaltijden, kruiden en specerijen.

Tip 2: Drink meer water

Het kan tegen je intuïtie in zijn, maar je kunt het vasthouden van water voorkomen door de hoeveelheid water die je drinkt te verhogen. Het lichaam heeft water nodig voor het spoelen van onze cellen, en als het lichaam niet genoeg krijgt, zal het water opslaan tot het genoeg krijgt.

Tip 3: Zweet het eraf

Zoals we weten, is zweet gewoon water dat is opgeslagen in het lichaam. Als je overtollig water gewicht hebt, kan je er het beste vanaf trainen en zweten. Dit gewicht zal wel weer terugkomen wanneer je jezelf weer hydrateert. Maar deze methode werkt wel wanneer je bijvoorbeeld een evenement hebt waarbij je snel wat gewicht kwijt wilt.

Tip 4: Let op de supplementen die je neemt

Creatine bijvoorbeeld. Dit supplement is perfect voor diegenen die meer massa willen toevoegen aan hun lichaam. Creatine trekt namelijk water in de spier, die eiwitsynthese verhoogt. Wanneer je juist van al dat watergewicht af wilt, en je je lichaam droog wilt trainen, kun je wellicht stoppen met het nemen van dit supplement.

Tip 5: Stop met het drinken van alcohol

Alcohol droogt je uit. Dat klinkt misschien als een goede zaak, maar als je lichaam uitgedroogd is door het gebruik van alohol, is het meer geneigd om vast te houden aan het water uit een andere bron om te compenseren voor het verlies aan vocht. Het beste is om alcohol van welke aard dan ook te vermijden als je goed gedefinieerde spieren wilt.

Tip 6: Eet asperges

Weinig bekend feit is dat asperges een natuurlijk diureticum zijn. Ze zijn ook een grote bron van vezels, evenals vitamine A, C, E en K. Oftewel, het zorgt ervoor dat overtollig vocht wordt afgevoerd via de urine.

Tip 7: Drink cranberry sap

 

Cranberry sap is een natuurlijk diureticum dat niet alleen overtollig water uit je lichaam spoelt, maar ook gifstoffen. Probeer te kiezen voor een cranberry sap concentraat om onnodig toegevoegde suikers te vermijden.

Tip 8: Neem een multi-vitamine

Het ontbreken van bepaalde micronutriënten zoals vitamine B1 en B6 kan leiden tot ongewenst water gewicht. Zorg ervoor dat je een multi-vitamine neemt om ervoor te zorgen dat je alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgt om je lichaam optimaal te laten werken.

Tip 9: Eet paardebloemwortel

Wat zeg je? Ja, deze methode is niet heel bekend. Maar ook dit kruid bezit eigenschappen die urineproductie bevordert, wat het een natuurlijk diureticum maakt. Ook verwijdert het overtollige gifstoffen uit het bloed en ondersteunt het de leverfunctie.