Het klinkt te mooi om waar te zijn. Dat je in twee luttele uurtjes van Brussel naar Sydney kunt vliegen. In de toekomst moet dat gaan gebeuren met de LAPCAT A2, de beoogde opvolger van de Concorde. Jij weet vast nog wel dat de Concorde het enige passagiersvliegtuig geweest wat sneller kon vliegen dan de snelheid van het geluid, Mach 1. In 2000 ging het ernstig mis en crashte de Concorde door een klapband bovenop een hotel een Parijs. Sindsdien is er nog geen vervanger op de markt gekomen, maar daar gaat dus wellicht verandering in komen.

De LAPCAT A2 moet de vervanger gaan worden van de Concorde en wil ook gelijk het snelste vliegtuig ter aarde worden. Volgens een berekening van het studiemodel moet de LAPCAT snelheden van 6.000 km/u (Mach 5) kunnen bereiken. Even ter verduidelijking: onlangs hebben wij het geschreven over de Blackbird, wat nu nog steeds het snelste vliegtuig ter wereld is. De Blackbird kan een topsnelheid bereiken van Mach 3, omgerekend zo 3.675 km/u. De LAPCAT A2 moet dus bijna twee keer zo snel worden als de Blackbird én daarbij ook nog eens gaan dienen als passagiersvliegtuig. Ambitieus!

Technisch verhaaltje
Dit vliegtuig kan deze snelheden bereiken doordat het gebruik maakt van een techniek genaamd SABRE. Bij deze techniek werken de motoren het zelfde als bij conventionele straalmotoren. Het verschil zit ‘m alleen in het feit dat de lucht die wordt binnengelaten voor de verbranding gelijk wordt afgekoeld naar -150 Celsius. Hierdoor ontstaat er een veel krachtigere ontbranding wat het vliegtuig de mogelijkheid geeft om enkele uren non-stop op vol vermogen te blazen.

Geen ramen
Verder zijn er ook geen ramen aangebracht om de aerodynamica te optimaliseren. Passagiers krijgen het uitzicht geprojecteerd op de wanden. Via de aerodynamica in samenwerking met de speciale verbrandingsmotoren zou de LAPCAT A2 tot een snelheid van wel 6.000 km/u kunnen halen.

Belachelijk snel. Dit is zo snel dat je met een LAPCAT-vlucht van Amsterdam naar Parijs in zo’n 4 minuutjes op de plaats van bestemming aankomt. Moet je even nagaan. In de tijd dat je dit artikel hebt gelezen ben je er al bijna.

In 2 uur in Sydney
Ook even snel op en weer naar Australië behoort tot de mogelijkeheden. Je kunt, mits de weersomstandigheden ideaal zijn, in twee schamele uren van Brussel naar Sydney vliegen. Nu bedraagt die vliegtijd zo’n 30 uur. Om nog maar een vergelijkinkje te droppen: met de intercity van Amsterdam naar Groningen doe je er net zo lang over, blaadjes op het spoor niet meegerekend. 

Wanneer we deze snelheidsduivel kunnen verwachten en of wij ‘m überhaupt mogen verwachten is nog maar afwachten. Hopen doen we. Want hoe lekker zou het zijn om even de openingswedstijd van de Formule1 in Australië mee te pakken en ’s avonds gewoon weer in je eigen bed kunnen liggen. Klinkt awesome. Maken dat ding!