Tegenwoordig zie je heel veel mensen met een dikke SUV door de straten heen rijden, hoog en droog verheven boven het gewone volk die zo’n PC Hoofdstraat-tractor niet kan veroorloven. Huismoeders die kun kroos naar de crèche brengen met een dikke BMW X5 of een Mercedes G-klasse, terwijl dat veel makkelijker is met een leuke stationwagen van Volkswagen, Peugeot of Opel die er tenminste voor gemaakt zijn.

Kim Kardashian GIF - Find & Share on GIPHY

Je zou bijna vergeten dat je met die SUV’s ook prima de Dakar-rally kunt rijden omdat de meeste van deze comfortabele tanks uitstekende offroad-capaciteiten hebben. Ze zijn gemaakt om door de bagger te karren, dat je door een rivier heen rijdt, dat de hele auto onder de modder zit en dat je het de wielophanging wordt getest als je een berg afrijdt, in plaats van door een drempeltje op weg naar het kinderdagverblijf.

Het populairste SUV merk is vandaag de dag de Range Rover van Land Rover. Deze bakbeesten sieren met glimmende velgen de oprit van menig grachtenpandje, terwijl je met deze wagens eigenlijk door de grond moet ploegen. Je ziet ook steeds vaker dat de SUV’s 4 deuren hebben, vroeger waren dat er gewoon nog twee want je moest er gewoon mee kunnen rijden.

Bij Land Rover hebben ze deze ontwikkeling ook opgemerkt en vonden ze dat ze iets terug moesten doen voor de mensen die een Range Rover hebben voor de wegen die buiten de grachtengordel liggen. Voor de mensen die met deze auto nog weleens buiten komen. Land Rover besloot dus de la met oude ontwerpen open te trekken en heeft de opdracht gegeven om het design van de Range Rovers uit de jaren 70 te gebruiken voor een gelimiteerde oplage van nieuwe modellen!

Het model uit de jaren 70 is zeer retro en nog echt gericht op offroad, dat is nog voordat alle voetballers er drie hadden. Met de technieken van nu wordt de auto in elkaar gezet, de motor wordt herzien en aangepast aan huidige maatstaven. Het design blijft echter hetzelfde als het origineel, het interieur ziet er dus wat gedateerd uit, maar is wel een welkome afwisseling in de moderne wereld.

 

Het gevoel dat jij en je auto de weg beheersen en modderpaden verslaan en jullie samen vies worden, is puur geluk. Dit draait om gevoel, jij bent samen met een auto die een karakter heeft. Land Rover wil met deze uitgave recht doen aan haar erfgoed door haar geschiedenis te laten herleven. Dat betekent dus ook dat je in deze bak zelf moet schakelen, vroeger was een automaat immers nog voor bejaarden.

Deze versie van de Range Rover zal eerst in een oplage van tien stuks geproduceerd worden, als er veel vraag naar is, zullen er naar alle waarschijnlijkheid meer volgen. Voor zo’n €150.000 kun je een exemplaar bemachtigen. Mocht je dat geld toevallig nog ergens onder een matras hebben liggen, koop deze dan gewoon in plaats van die nieuwe overdreven modellen.

In dit filmpje zie je de ontwikkeling van de Range Rovers door de jaren heen. Zonde dat ze zich zo op de luxe en glamour richten!

 

 

Maxim