Interview met Max Verstappen: ‘Voor Formule 1 krijg je maar één keer de kans’

Redactie 22 mei 2015 Entertainment

Hij is hét talent van de Formule 1. De jongste F1-coureur aller tijden. En dan ook nog eens onze landgenoot: Max Verstappen. Afgelopen weekend scheurde hij nog van de Cauberg af in een Red Bull Zeepkistenrace, dit weekend knalt hij in z’n Torro Rosso met 300 km/u rondjes door het mondaine Monaco. Een interview met Max over z’n eerste maanden in de F1, school en meisjes.

Je bent met je entree in de Formule 1 in één klap wereldnieuws geworden. Hoe ervaar je dat?
“Tsja. De Formule 1 staat heel hoog aangeschreven, dus het is logisch dat er over me wordt geschreven. Het is iets waarmee ik moet leren leven.”

Leef je van race naar race? Of is er een groter, overkoepelend masterplan? “Op dit moment leef ik van de ene Formule 1-race naar de volgende. Als de ene is geweest, focus ik me op de volgende. Dat gaat heel snel, want er zijn nu al vier weekenden voorbij. Dat heb ik zelf niet eens in de gaten, want ik ben zo druk bezig. De tijd lijkt te vliegen.”

Hoe ziet een gemiddelde dag van jou er de laatste tijd uit?
“Ik woon bij mijn vader en zijn vrouw Kelly. Als ik niet aan het trainen ben, dan speel ik ’s ochtends met mijn zusje Blue Jaye. Zij is nu acht maanden, een heel leuke leeftijd. Daarna doet ik promotie, interviews en ’s middags probeer ik twee uur te wielrennen. In m’n eentje, maar het liefst met mijn oom. In je eentje wielrennen is niet echt gezellig.”

Zijn er dingen die je niet mag doen vanwege je contract als Formule 1-coureur?
“Nee, eigenlijk niet.”

Je bent – zoals we inmiddels allemaal weten – de jongste Formule 1-coureur ooit. Waarin schuilt ‘m jouw kracht?
“In mijn prestaties tijdens de races zelf. Mezelf op het juiste moment positioneren, andere auto’s inhalen, de tactieken die ik daarbij gebruik. Het is moeilijk om uit te leggen, maar het draait allemaal om inzicht.”

Je vader speelt een belangrijke rol in je succesverhaal. Vind je het vervelend dat je zo vaak met hem wordt vergeleken?
“Ik zie het als een eer. Wat mijn vader heeft gepresteerd in de Formule 1, is heel speciaal. Hij heeft Nederland op dat gebied op de kaart gezet. Dat moeten we niet vergeten.” 

Je vader zegt over je: “Max heeft veel meer talent dan ik had.” Heeft hij gelijk?
“Je moet talent hebben om te racen in de Formule 1. Maar je hebt ook een goede begeleider nodig. Mijn vader had geen mensen om zich heen die hem alles uitlegden, ik wel. Mijn vader heeft me van kleins af aan de juiste richting opgestuurd en me alles over racen aangeleerd. Dat maakt een heel groot verschil.”

Wist je altijd al dat je het in je had? Of heb je ook wel eens getwijfeld aan het pad dat jullie hadden gekozen?
“Ik heb daar nooit op die manier over nagedacht. Als je races begint te winnen op nationaal en later internationaal vlak, dan weet je vanzelf dat je goed zit. Dat de kans er is dat je op een dag Formule 1-coureur kunt worden. Bij mij kwam dat besef rond mijn tiende. Er is nooit een moment geweest waarop ik dacht: moet ik dit wel doen? Ik wist wat ik wilde en ik vind het nog steeds net zo leuk als toen ik begon. Dat plezier is volgens mij heel belangrijk.”

Na je succesjaar in de Formule 3 stonden teams uit de hele wereld voor je in de rij. Waarom trok Red Bull het winnende lot?
“We waren al sinds 2012 in gesprek over het Red Bull Junior Team. Ik was toen nog aan het karten en heb gezegd: we kijken wel als ik de autosport inga. Vervolgens maakte ik die stap, dat ging goed en na een tijdje bood Red Bull mij een zitje in de Formule 1 aan. Uiteindelijk heeft dat niet de doorslag gegeven, maar wel het gevoel dat ze me gaven. Het Red Bull-team legde alles heel duidelijk uit: hoe ze me zouden gaan voorbereiden, wat ze met me wilden doen. Dat voelde heel professioneel en vertrouwd. Ze weten precies wat je moet doen om succesvol te worden.”

Wie zijn jouw grootste concurrenten in de GP?
“De enigen waarmee je jezelf kunt vergelijken, zijn je teamgenoten. Zij rijden in dezelfde auto, dus zij zijn uiteindelijk je grootste concurrenten. Maar er is niet veel haat en nijd hoor. We gaan goed met elkaar om en hebben buiten de races regelmatig contact: even live praten of anders via WhatsApp.” .

Hoe voelt Toro Rosso voor jou aan?
“Als een tweede familie. Ze hebben veel ervaring met jonge coureurs, dus ze weten hoe ze dat moeten aanpakken. Ze werken heel goed met me samen en laten steeds merken dat ze het beste met me voor hebben. Ik voelde me heel snel thuis.”

Hoe nerveus was je toen Red Bull op Servus TV bekendmaakte dat je in 2015 Formule 1 zou gaan rijden?
“Ik ben niet zo’n zenuwachtig type, maar ik kon het eerst niet geloven. Ik heb het ook niet echt gevierd: ik was gewoon blij en heb mijn moeder gebeld. Maar ik ben niet gaan feesten of zo. Pas toen ik het contract had getekend en begon met de voorbereidingen voor het seizoen, drong het echt tot me door.”

Wat ging er door je heen toen je de eerste keer in een Formule 1-auto zat?
“Ik kon niet geloven hoe hard dat ding ging! De eerste paar rondjes kon ik met mijn ogen nauwelijks bijhouden, zo hard accelereerde de wagen. Maar alles went.”

Is het voor jou alsof je de zoveelste race rijdt, maar dan een stapje hoger met meer publiek?
“Dat klopt. Het is allemaal groter opgezet, maar uiteindelijk blijft het doel hetzelfde: heel hard een rondje rijden. Dat is het allerbelangrijkste.”

Sportadviseur Dr. Helmut Marko van Red Bull zei dat je geestelijk eerder 22 jaar bent dan 17 jaar. Ben je een vroegrijp type?
“Mijn vader heeft me op zo’n gedegen, goede manier voorbereid op dit leven dat ik waarschijnlijk verder ben dan andere 17-jarigen. Ik voel me op dit moment ook geen 17, maar een stuk ouder.”

Tegelijkertijd ben je op papier toch echt pas 17 jaar. Zit je net als je leeftijdsgenoten wel eens een avond in de kroeg biertjes te tanken?
“Ik ben niet zo’n fan van alcohol en ga liever sporten met vrienden. Al mijn vrienden zitten in de racewereld en we vinden het leuk om samen te wielrennen. Dat is al jaren mijn grootste hobby. Het is ook een beetje een familieding: mijn opa deed het, mijn vader fietst ook. Ik zal de Tour de France nooit winnen, maar het is een goede manier om fit te blijven. En ik vind het leuk om naar wielrennen te kijken. Tijdens de Tour de France zit ik geen hele dagen voor de tv, maar de mooiste etappes pik ik mee. Het is mooi om de fietsen te zien, de nieuwe materialen, de snelheid waarmee ze van bergen afdalen.”

Als je niet aan het racen of fietsen bent, zit je op een ‘soort van privéschool’. Wat houdt dat concreet in?
Lachend: “Nou, dat is heel simpel. Als ik thuis ben, dan kan ik ergens terecht om te leren. Maar op dit moment is dat heel lastig. Ik probeer er tot mijn achttiende mee door te gaan, maar ik denk dat het logisch is dat mijn carrière als Formule 1-coureur nu voor gaat.”

Vind je het belangrijk dat je naast de racerij een studie afrondt?
“Het hangt ervan af hoe het gaat in de Formule 1. Als alles goed verloopt, dan heb ik geen opleiding nodig. Voor Formule 1 krijg ik maar één keer de kans, school is iets wat ik altijd nog zou kunnen doen. Al is het nooit mijn favoriete ding geweest. Eigenlijk haat ik het, haha. Ik kan me er gewoon niet toe zetten om een klas binnen te gaan en daar de hele dag te zitten. Die concentratie heb ik niet. Ik wil rennen, sporten, naar buiten. Dat zit in mijn bloed. Op school word ik daarin geremd, wat ik niet zo ideaal vind.”

Denk je dat je de kennis die je tijdens een studie zou opdoen op een dag zal missen?
“Ik vind de levenservaring die ik buiten school opdoe op dit moment veel belangrijker dan wat ik binnen de vier muren van een klaslokaal leer. Neem mijn kennis op het gebied van talen: op het circuit leer ik dat veel sneller en beter dan op school. School kan op bepaalde vlakken nuttig zijn, maar voor mij heeft het in deze fase geen meerwaarde.”

Hoe past je vriendin Sabré Cook, de Amerikaanse kartkoningin, in je drukke leven?
“Het is eigenlijk net uit. Ik ben op dit moment iets te druk om tijd aan een relatie te spenderen. Formule 1 staat op de eerste plaats. Dat is waar al mijn tijd en aandacht naartoe moet gaan. Ik ben ook pas 17 hè, niet echt een leeftijd voor een serieuze relatie.”

Merk je dat je veel aandacht van vrouwen krijgt nu je een bekend koppie hebt?
“Tsja. Dat gebeurt vast wel. Maar ik let er niet zo op. Ik zit ook niet te wachten op aandacht van vrouwen die me alleen maar leuk vinden omdat ik bekend ben.”

Kun je bevatten wat je de laatste tijd allemaal overkomt? Is er tijd om te reflecteren?
“Niet echt. Maar voor mij is sporten en afzien de beste manier om alles te verwerken. En dat doe ik regelmatig.” Hoe kijk je terug op de eerste maanden in de Formule 1? Ben je tevreden of kan het nog beter? “Ik kijk er over het algemeen zeer positief op terug. Qua snelheid zit ik goed, de kwalificatie kan beter. Maar ik denk dat het heel normaal is dat ik mezelf nog kan verbeteren. Dat ligt aan ervaring en die moet ik nog krijgen. Daarbij is het natuurlijk nooit goed genoeg. Ik probeer altijd het uiterste uit mezelf te halen en de grens steeds weer te verleggen.”

Meer over Max
Geboren: 30 september 1997, Hasselt in België.

Opleiding:
Max gaat naar een ‘soort van privéschool’.

Eerste race:
Op zevenjarige leeftijd start Max met karten bij Karting Genk. Een jaar later doet hij voor het eerst mee aan een officiële wedstrijd, de Belgium Championship Mini (VAS) en wint alle 21 races. In 2013 heeft Max zo’n beetje alles gewonnen wat er binnen het karten te winnen valt.

Carrière:
Z’n debuut als single-seater maakt Max tijdens de Florida Winter Series. Niet lang daarna mag hij meedoen aan het Europese kampioenschap FIA Formula 3. Op z’n zestiende eindigt hij al op de derde positie in de overall ranglijst van de F3. In augustus 2014 wordt bekend dat Max onderdeel wordt van Scuderia Toro Rosso in 2015.

Tekst: Fleur Baxmeier


Gecrasht is ‘tie gelukkig niet, maar hij Max deed wel mee aan de Zeepkistenrace van Red Bull. Hier de grootste crashes!

Reageer op artikel:
Interview met Max Verstappen: ‘Voor Formule 1 krijg je maar één keer de kans’
Sluiten