Het verhaal achter deze moddervette Chevy Impala Cabrio uit 1967

Redactie 21 sep 2015 Machines

Op 100% Tuning staan tal van bijzondere auto’s. De een is nog fraaier gecustomized dan de ander. Van heinde en verre worden de auto’s ingereden om te exposeren op de grootste autotuningsbeurs van de Benelux. De 26-jarige Joey Kooy komt al jaren op de beurs en elk jaar met een ander model. Dit jaar komt hij langs met een wel heel bijzonder exemplaar: een Chevrolet Impala Cabrio uit 1967. Wij belden Joey op en vroegen hem alles over zijn passie voor auto’s en zijn indrukwekkende Chevy Impala.

Joey! Zeg, hoe is die liefde voor autotuning ontstaan?
Tuning wil ik het van mij niet noemen. Dat vind ik meer voor Golfjes. Ik vind het een kunstwerk op wielen. Er zit meer passie in. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Hier kan ik veel meer mijn ei kwijt dan op een normale tuningsauto. In principe gaat een tuningauto nooit verder dan een mooie lak en mooie bumpers, maar wij gaan met chromen draagarmen en chromen uitlaten net een stapje verder.

Oké. Maar hoe is de passie voor auto’s begonnen?
Toen ik een jaar of acht was zag ik op tv voor het eerst een auto die kon springen. Toen was ik meteen verliefd. Sindsdien ben ik alleen maar met Amerikanen bezig geweest. Daarna ben ik bij m’n vader in de autospuiterij gaan werken. Vanaf toen heb ik alle creativiteit losgelaten en kon ik alles doen wat ik wilde.

Hoeveel auto’s heb je eigenlijk?
Mijn vader en ik hebben elf auto’s. We delen echt die passie. Alles wat met lowriders of custom cars te maken heeft vinden we mooi, daardoor wordt onze collectie steeds groter. We hebben nu een Chevrolet Impala uit 1963, 1964, 1965 en 1967. Ik heb een Oldmobil Cutless. Een Chevrolet El Camino uit 1983. Een Golf Cabrio 1. Een Cadillac Coupe de Ville uit 1960. Een Cadillac Fleetwood uit 1962. Deze Impala 67 Cabrio natuurlijk. En als laatste heb ik een Impala uit 1966 gekocht.

Zo! Dat zijn veel Impala’s. Waarom Impala?
Ik vind het gewoon de mooiste modellen. De lijnen van de auto. Schitterend. Wat ik ook mooi vind is dat het vroeger meer een auto voor de werkende klasse was. Het was in Amerika een beetje de auto wat tegenwoordig een Golf is. Niet veel bijzonders. Maar als je nou een Impala hebt dan heb je echt wat.

Hoe kom je aan dit exemplaar?
Deze heb ik zo gekocht van een kennis uit Amerika. Ik heb er dus weinig aan gedaan. Ik vind het nog steeds een stuk kunst. Die kleuren zijn zo mooi. Ik hoef er niet eens mee te rijden om van te genieten. Als ‘tie er alleen al staat kan ik er uren naar kijken en word ik al gelukkig. Maar als het mooi weer is dan gaan we zeker even de deur uit.

Wat is het mooiste ritje dat je hebt gemaakt met je auto?
De mooiste rit was denk ik toen mijn vriendin en ik vorig jaar naar Ahoy reden. Het regende verschrikkelijk. Omdat het een showauto is zitten er geen ruitenwissers op. Daarom was het wel heel spannend. Maar we hebben tijdens die rit heel veel leuke opmerkingen gehad.

Je trekt sowieso heel veel bekijks lijkt ons…
Ja absoluut. Iedereen wil altijd met je praten. Ze vragen hoe die gemaakt is, waar die vandaan komt, hoeveel die kost. Iedereen waardeert het. Ook mensen die niet van de lak houden waarderen wel het werk dat erin is gestoken. Ze waarderen de aandacht die eraan is besteed. Dat maakt het elke keer bijzonder leuk om mee te rijden.

Wat is er allemaal aan gedaan?
Pfoe. Er zit een twee pomps hydrolic systeem in. Dat houdt in dat de auto kan bouncen. Verder zijn de voorste draagarmen verchroomd, net als de stuurstangen, remtrommels, de veren en de meeste delen van de motor. Joh ik kan een heel boek opnoemen wat er allemaal aan gedaan is.

Ah zo’n bouncer. Nice! Doe je dat ook wel eens voor het stoplicht?
Jazeker. Ik doe het overal waar ik rijd. Soms rijd ik ook wel eens een dag niet zonder te bewegen. Maar als ik er zin in heb dan doe ik het. Dat snappen mensen af en toe echt niet, haha. Dan kom ik normaal bij een terrassie aanrijden en laat ik ‘m opeens op de grond vallen. Dat is echt lachen.

Wat voor motor ligt er eigenlijk in?
Een 350 Chevrolet Small Block. Dat is een 5,7 liter V8. Ik geloof dat die rond de 375 pk levert, maar pin me er niet op vast.

Wat vind je zelf het mooiste aan de auto?
Het spuitwerk. Dat vind ik echt heel boeiend om naar te kijken. Het is gespoten door Zack Felix in Las Vegas. Een spuitertje die werkt voor zichzelf.

Wat voor kleur is dit?
Dit is de zogeheten House of Colour Candy Teal. Dat hebben ze in meerdere lagen gespoten. Van hele dunne tot hele dikke lagen. Daar krijg je die bijzondere kleur van. Kijk als je één laag spuit dan heb je lichtblauw. Spuit je een tweede laag eroverheen dan krijg je al een wat donkerdere kleur blauw en spuit je nog een keer dan heb je al bijna groen. Je kunt heel creatief zijn met die kleuren. Deze is afgewerkt met een blanke laklaag en is twaalf keer gespoten. Dat om al die lijnen en patronen er fraai in te krijgen.

Wat is de waarde van je autocollectie?
Daar doe ik liever geen mededelingen over. Ik werk er keihard voor en ik vind dat niet heel Nederland dat hoeft te weten.

Hoe kom je eigenlijk op 100% Tuning terecht?
Een aantal jaar geleden ben ik er vaak geweest als bezoeker. Op gegeven moment had ik een auto gemaakt die in de smaak viel bij de scouts. Toen hadden ze gevraagd of ik er een keer wilde staan. Dat is me altijd goed bevallen. Elk jaar kom ik met wat nieuws. Dus ik ben elk jaar wel aanwezig. Het is echt een topevenement. De sfeer, de mensen, hoe het is opgezet. Heel gezellig. Het maak niet uit hoe je eruit ziet, iedereen komt daar voor hetzelfde en dat is mooie auto’s kijken.

Je moet kiezen: je auto of je vriendin?
Dat gaat niet man. Nee, dat is zeker m’n meisje. Ik kan ook eigenlijk niet anders, anders heb ik straks een paar blauwe kijkers, haha. Een auto kan je wel weer opnieuw kopen.

Tot slot. Wat is je absolute droomauto?
Ik heb er twee. De een is een Chevrolet Fleetline uit 1948. Een heel klassiek model. Echt een plaatje van een auto. Die gaat er ooit nog komen. Mijn andere droomauto ben ik nu aan het bouwen met mijn vader: een 1964 Impala Supersport. Dat wordt echt een full show auto. Het is heel leuk om samen met m’n vader te doen. Het is echt ons project. We besteden er heel veel tijd aan en hebben er veel schik in. We hebben ook absoluut wel discussies. Ik wil altijd net een stapje verder dan m’n vader, haha.

De auto van Joey in levende lijve zien en aanwezig zijn bij 100% Tuning? Bestel hier je kaarten!

Reageer op artikel:
Het verhaal achter deze moddervette Chevy Impala Cabrio uit 1967
Sluiten