Nou ja zeg, zo van simsalabim is ‘tie daar opeens. Ford presenteert in Detroit de nieuwe GT! Dat is toch autonieuws om vrolijk van te worden, want man, wat een dikke bak was die GT toch. Zelfde geldt voor z’n opvolger. Het is overigens niet geheel toevallig dat Ford juist nu de nieuwe GT presenteert. De auto gaat volgend jaar in productie en dan is het precies 50 jaar geleden dat Ford met de oude GT het volledige podium bedekte tijdens de 24 uur van Le Mans.

Ford is qua uiterlijk niet veel afgestapt van het origineel. Natuurlijk is het allemaal een stuk moderner, maar de lijnen en de neus doen je veel denken aan de oude supercar. De kont van het vlaggenschip van Ford is daarentegen wel wat veranderd. Reden? De achterzijde is voor een deel opengewerkt om de warmte af te voeren die van de 3.5-liter V6 motor afkomt. Dus, dan weet je wat je tegen je vrienden moet zeggen.

Dat brengt ons gelijk naar de prestaties van dit racemonster. Helaas krijgt de nieuwe GT geen V8 motor als zijn voorgangers. Deze supercar krijgt nu een EcoBoost V6 motor met twee turbo’s. Klinkt heel pijnlijk maar als tegenprestatie krijg je er wel extra pk’tjes voor terug. De nieuwe GT zal een vermogen van 600 pk krijgen. Schappelijk.

Om weer één van de beste supercars te worden belooft Ford dat de nieuwe GT één van de beste gewichtsverhoudingen heeft ten opzichte van het aantal paardenkrachten. Voor de bouw van deze klassieker is veelvuldig gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen als carbon fiber, aluminium en zal de bolide de weg opgaan met 20-inch lichtgewicht wielen. Omdat je toch ook snel en veilig stil wil staan zijn er carbonkeramische remschrijven gemonteerd achter de wielen.

Of de auto ook in Nederland te zien zal zijn blijft nog even de vraag. Ford gaat de auto op de markt brengen in een beperkt aantal landen. Nog effe afwachten. Het prijskaartje weten we daarentegen al wel. Een extra hypotheekje kan geen kwaad, want voor minder dan $390.000,- gaat ‘ie niet over de toonbank. Heb je wel een waanzinnige supercar voor de deur staan!

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.