Met meer dan 2.000 artiesten die optreden op 350 verschillende events verspreid over bijna 100 locaties is het Amsterdam Dance Event het grootste club festival op het gebied van elektronische muziek. Van woensdag 15 tot en met zondag 18 oktober staat onze hoofdstad in het teken van ADE. Dat laat ook FHM niet onopgemerkt voorbijgaan. In een drieluik van interviews spreken we met drie verschillende belangrijke spelers binnen de elektronische muziek. Een organisatie, een DJ en een fotograaf. We vervolgen de reeks met Tom Veldhuis, één van de eigenaren van Apenkooi en bedenkers achter de feesten van DGTL.

Ha Tom. Hoe lang zijn jullie nu bezig en waarom zijn jullie ooit DGTL begonnen?
We zijn als bedrijf , als Apenkooi, al tien jaar bezig. Daarin bestaat DGTL nu ruim drie jaar. Het concept is eigenlijk ontstaan vanuit Straf_Werk. Daarmee hadden we een bepaalde sound en een bepaalde doelgroep, maar daar konden we op muzikaal gebied naar onze mening niet genoeg verdieping in kwijt. Daar hebben we een nieuw concept op bedacht. Hoe kunnen we de muziek die wij met z’n allen bij Apenkooi tof vinden kwijt in een concept. Dan bedenk je een plan en daar is DGTL uit voortgekomen.

Wat is de filosofie achter DGTL?
Met DGTL wilden we echt een nieuw concept brengen. In alle facetten van het festival zijn we op zoek naar vernieuwing. Daarmee proberen we ons onderscheidend vermogen waar te kunnen maken. Mensen moeten echt het gevoel hebben dat ze op een nieuw soort festival zijn. Daarom betaat DGTL uit drie pijlers; Muziek, DGTL Art en DGTL revelution.

Hoe bereik je dat?
Niet alleen muzikaal proberen we vooruitstrevend te zijn. Maar ook vernieuwing op het gebied van set-ups van stages, design van het festival, food, licht en het art-gedeelte. Zo hebben we bijvoorbeeld een samenwerking met EYE Amsterdam. Vorig jaar hebben we kinetische kunst geïntroduceerd op ons festival. Dat is voor onze bezoekers behoorlijk nieuw. In alle sectoren van het festival zijn we op zoek naar vernieuwing. Daarnaast staat sustainability heel hoog in vaandel. Ieder jaar hebben we een nieuw thema. Zo hebben we plastic gerecycled, afgelopen jaar kwam daar energie bij en volgend jaar komen daar de thema’s water en food bij. Daarin zijn we redelijk baanbrekend. We gaan verder dan andere festivals die zeggen dat ze ook sustainable zijn.

Hoe dan?
Samen met stichting NDSM en Stichting Stadsdeel komt er eindelijk een vast stroomdeel op de NDSM. Er zijn per jaar zo’n 70 events op de NDSM-werf en al die organisatoren van events gebruiken allemaal aggregaten om energie op te wekken. Nu hebben we samen met een paar stakeholders voor elkaar gekregen dat daar een vast stroomdeel komt. Verder werken met cateraars die niet met plastic werken maar uitsluitend met papier. En we gaan stoppen met plastic bekers en werken met hard cups. Dat zijn allemaal kleine dingen, maar uiteindelijk leidt dat ertoe dat het festival zo sustainable mogelijk moet worden georganiseerd.

Ook in aftermovies zie je het verschil met andere feesten bijvoorbeeld…
Wij zien ook alle andere aftermovies voorbij komen. Dan zie je toch veel bloemetjes, bijtjes, mooie meisjes, dansende mensen en van entree tot vuurwerk. We zijn daar met een partij over gaan zitten. Dat is best een lange zoektocht geweest. Wij hebben hun heel veel vrijheid gegeven binnen een bepaald kader. Nou was het niet meteen raak. Maar het kwam heel dicht bij wat we wilden. Het industriële en het stadsgevoel moet duidelijk naar voren komen. Het gebruiken van nieuwe technieken. Vernieuwing en innovatie. Ook in de manier van filmen dus. Dat zie je terug in alles wat ze doen. Je moet doen waar je voor staat. Met zo’n aftermovie maak je het verhaal compleet.

Jullie organiseren dikke party’s. Jullie vrijdagmiddagborrels zijn vast erg gezellig.
Haha, ja die zijn wel heel gezellig ja. Maar in de zomer is dat wat minder, dan weet iedereen al wat er in het weekend aan gaat komen. Bij Apenkooi heerst een cultuur van dingen voor elkaar over hebben. Een familiegevoel. Daardoor is het denk ik een hele gezonde organisatie. We hebben vooral heel veel lol. We werken ook steeds naar hoogtepunten toe en dat voel je in de samenwerking met elkaar en de euforie als we zo’n climax naderen.

Met Apenkooi hebben jullie feesten als DGTL, Straf_Werk, Amsterdam Open Air en Valhalla. Zit er nog meer aan te komen?
Zeg nooit nooit, maar we gaan ons nu vooral focussen op uitbreiding naar het buitenland.

Ja, want DGTL vond dit jaar voor het eerst plaats in Barcelona. Hoe is dat gekomen?
We hadden altijd al de wens om naar het buitenland te gaan. Maar alles moet wel kloppen. We zitten hier op de NDSM-werf op een industriële omgeving aan het water. De locatie klopt hier. Op gegeven moment werden we benaderd door een promotor in Barcelona die interesse had om daar DGTL te organiseren. Dat voelde direct al goed. De connectie Amsterdam-Barcelona is makkelijk gemaakt. Zo is Barcelona is ook een havenstad. En we konden daar een hele dikke locatie krijgen. Aan de Middellandse Zee, ook op een industriële locatie, maar dan wat futuristischer en moderner als we in Amsterdam hebben. Daarnaast was er in Barcelona ook echt nog ruimte voor een festival van dit formaat. Zon, vette muziek en dat alles op een vette locatie in Barcelona.

Klinkt heel goed…
Het was echt fantastisch. We kregen lovende reacties op het totale concept in de lokale pers. Kwamen op landelijke televisie waarin we genoemd zijn als megavooruitstrevend festival. Zeker als je het vergelijkt met Nederland , dan zijn we voor Spaanse begrippen helemaal vooruitstrevend. In het buitenland is het op festivalgebied allemaal net even wat minder goed geregeld. Ook onze goede organisatie viel op. We kregen hele goede feedback dat naast het muzikale ook dingen als wc’s en bar heel strak was geregeld. Ja, het heeft al onze verwachtingen overtroffen. Het was een onwijs positieve ervaring met veel meer bezoekers dan gehoopt. Nu gaan we vol doorzetten voor volgend jaar.

Zit er nog meer uitbreiding in het verschiet?
Ik kan nog niet zeggen welke stad, maar we gaan nog een DGTL feest in een Europese stad organiseren. Dat wordt wel een indoorfeest. Verder zijn we overzees aan het kijken, waarbij we mikken op Zuid-Amerika. Nice.

Wat is de muziekstroming die herkenbaar is voor DGTL?
In principe is DGTL qua sound nog best breed. Maar wat we laten horen is wel alles waar we voor staan. Ik zou bijna geen genre meer willen toekennen. Het zit in house, het zit in techno, er zit een heel duidelijk live component in. Het is melancholisch, dromerig. Het is van deze tijd. Het is heel breed binnen de hedendaagse elektronische muziek, maar het staat wel voor kwaliteitsmuziek. Het geluid van Innervisions past daar goed bij. Maar ook een John Talabot, Job Jobse, Tom Trago of Motor City Drum Ensemble. Ik weet niet waar ze het vandaan halen, maar al die gasten komen met platen die je nergens anders hoort.

Wat kunnen we allemaal verwachten met ADE van DGTL?
Ik vind ADE persoonlijk briljant. Het congres van ADE is van ontzettend hoog niveau. Je ontmoet nieuwe mensen, ontdekt nieuwe technieken. Heel nuttig. Puur qua onze feesten wordt het sowieso heel erg vet. Op donderdag hebben we ieder jaar een variërend programma. Dit jaar zitten we met Bonobo en Maya Jane Coles wat meer in de UK-hoek. Dat wordt een combi tussen house en techno. Vrijdag hebben we de terugkerende ADE-avond in de Paradise-hoek. Met die lekkere, rollende techhouse waar we toch ook verliefd op zijn. Dat is altijd een lekkere knalavond. Die gaat ook zeker uitverkopen, dus dat is top. En zaterdag doen we samen met het Kompakt-label. Dit jaar is daar ook eindelijk Maceo Plex bij. Die heeft daar heel veel gereleased, maar was er nog nooit bij, dus dat is een primeurtje voor ons.

Jullie hosten de avonden in de Scheepsbouwloods op de NDSM. Waarom daar?
De Scheepsbouwloods is onderdeel van NDSM. Het illustreert waar we voor staan. De Scheepsbouwloods en de NDSM bestaan dit jaar 100 jaar. Het was ooit de grootste shipyard van Nederland. Dat hele industriële karakter voel je in de hele locatie. Het is een combi tussen de heritage en vernieuwing. Die locatie sluit naadloos aan bij hoe we het concept van DGTL willen neerzetten.


Zo gaat de Scheepsbouwloods eruit zien tijdens ADE.

Hoe gaan we de filosofie van DGTL terugzien tijdens ADE?
Muzikaal hopen we natuurlijk dat er heel veel moois uitkomt. Buiten de muziek wordt het stagedesign dit jaar echt heel erg sick. Niet alleen waar de dj’s staan, maar in de hele loods. Verder hebben we een samenwerking met Plastic Whale. Dat is de organisatie die de Amsterdamse grachten leegvist. Samen met hen gaan we naar plastic vissen en aan bezoekers vragen of ze mee willen doen. Daar wordt altijd heel positief op gereageerd. Verder gaan we alle dopjes van alle flesjes die verkocht worden recyclen tot skateboards. Tot slot gaan we samen met meerdere andere grote festivalorganisaties de Green Deal tekenen tijdens ADE Green. Dat is een akkoord waarin heel veel grote festivalorganisaties zich aansluiten met de intentie om alle festivals zo duurzaam mogelijk te maken. Dat wordt een big thing.

Kun je een indicatie geven hoe jouw werkdag eruit ziet straks op ADE?
Je zit in een roes van vier of vijf dagen waarbij je vol in ADE duikt. Zo heb ik op vrijdag afspraken met bookers, managers en met partners voor DGTL Festival. Om 16:00 uur ga ik over DGTL spreken bij de Sonos studio’s. Dan ga ik naar de conferentie Dance & Brands. Daarna ga ik eten met de gasten van Paradise en daarna is het feest. Hier en daar nog wat bijsturen waar nodig, maar dat komt allemaal wel goed. Het echte losgaan is overigens pas op zaterdag na 03:00 uur ’s nachts. Dan gaat ook voor iedereen bij de organisatie het dak eraf. Zondag mogen we een dagje bijkomen of naar de Marktkantine en daarna gaat het vizier weer op onder andere DGTL Festival.


Er zijn nog kaarten verkrijgbaar voor DGTL op donderdagavond en vrijdagavond. Kun je
hier halen.