Als een vriend je vraagt of jij chauffeur wilt spelen en een leuke trouwauto kan hosselen voor zijn bruiloft, dan zeg je daar natuurlijk geen nee tegen. Maar voor welke bolide ga je? Ga je voor een spierwitte Bentley Continental GT Convertible? Een Rolls Royce Phantom? Een oldtimer? Voor allemaal valt wel wat te zeggen. Maar de Bentley en de Rolls waren wat lastig te krijgen en aangezien de bruid en bruidegom niet vies zijn van een gezonde dosis moderne sportiviteit viel de oldtimer ook af. Dus, wat dan? Nou, BMW had nog wel een spiksplinternieuwe, felblauwe en bloedsnelle M3 staan. Oké! Maar hoe doet ‘ie het als trouwauto?

Oké, een M3 is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij een bruidsauto. Qua looks is ‘tie toch een tikkie aan de ordinaire kant met z’n vier knoeperts van uitlaten, z’n schreeuwerige kleur en z’n bombastische (supervette) powerdome op de motorkap. Toch zou deze wel eens als heel geschikt uit de bus kunnen komen. In potentie heeft ‘ie alles waar een bruidsauto aan moet voldoen. Hij is opvallend, ziekelijk snel, maakt een hoop lawaai (waardoor traditionele prullaria achter de bruidsauto achterwege kunnen blijven), is exclusief én hij is dit keer gelijk uitgebracht in sedanvorm waardoor bruid en bruidegom elkaars zojuist beringde handjes kunnen vasthouden. De M3 coupé komt er niet meer, dat is tegenwoordig de M4. De M4 is dus gewoon de M3, maar dan in coupé. Enfin, wij hadden de M3. De M3 Berline, zoals sie Germans ‘m liefkozend noemen. Oké, genoeg M’etjes om je oren, tijd om de bruidegom op te halen!

En daar zijn we uiteraard veel te vroeg. Kan ook niet anders met een hitsige 3,0-liter TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn a 431 pk onder de kap. Gelukkig is bruidegom Wouter al ready to go. ‘Wooow, fucking vette bak gek!’ stormt ‘ie laaiend enthousiast z’n voordeur uit. ‘Ik hoorde je al aankomen rijden.’ Dat verbaast ons niks. Wat ons wel verrast is dat zijn schitterende donkerblauwe pak van Italiaanse makelij perfect matcht bij het Yas Marina Blau van de BMW. Bonuspuntje. Ja, die kleur. Als je ‘m op internet of in de catalogus ziet kun je er wellicht je bedenkingen bij hebben, maar in het echt… damn, wat een gave kleur. Zeker in dit specifieke geval. Een trouwauto is een wagen die moet opvallen, daar moeten mensen hun nek voor verdraaien. De Beemer slaagt met volle overtuiging voor de headturnertest. Iedereen kijkt. Dat komt A) door het geluid, B) De indrukwekkende kleur en C) doordat er achterin een knappe vrouw in bruidsjurk om haar lijf en een sluier in ‘t haar mooi zit te zijn. Die auto is tof, maar zij trekt nog de meeste aandacht. En terecht.

We hebben het geluid al even benoemd. Gruwelijk. In standje Sport Plus (zeg maar ons standje missionaris) maakt ‘ie stapvoets al een bruut brommend kabaal. Laat staan als je even het gas intrapt – waarbij je bij een goed getimede doorschakeling een vette knal uit de vier pijpjes kan versturen. Dat geeft zo’n heerlijk gevoel, om verliefd op te worden. Zelfde geldt voor de acceleratie. Wanneer je het gas intrapt is het net alsof je heel even uit een vliegtuig springt. Fucking lekker. De bruid merkt treffend op: ‘Het is net een trappelend paard dat zich in moet houden.’ Maar dan wel een ongetemd paard met messscherpe hoeven dat elk moment op hol kan slaan. Wat een agressie zit er in deze wagen. Van het driftige gasrespons tot venijnig stuurwerk tot de waanzinnige remmen die zich vastbijten in het wegdek. Agressief in alles. Heeft ook wel een eigen willetje. Maar ligt zo strak op de weg dat je met gemak met 170 door een 70 bocht kan blazen. Je kan er ook hartstikke voorbeeldig in rijden hoor. In de comfortstand kapt ‘ie met grommen, blazen en sissen. Da’s alleen niet zo leuk.

Dus trappen wij nog maar een keer vol het gaspedaal in voordat we onder luid gejoel bij het stadhuis aankomen. Conclusie: hij voldoet perfect als trouwauto. De bolide trekt meer aandacht dan Bobbi Eden in een bouwkeet, het bruidspaar kan vorstelijk achterin zitten – zelfs met zo’n lange sleep-, je racet in no time van locatie naar locatie, je brengt meer dan eens een glimlach op de toch al guitige gezichtjes van het bruidspaar en alle cadeautjes passen moeiteloos in de riante kofferbak. Dit is een auto om verliefd op te worden. Een auto waar wij ja tegen zeggen. Een auto om te kussen. Een auto, om mee te trouwen.

BMW M3 in cijfertjes
Prijs vanaf: €104.000 (onze €123.396)
Motor: 3,0-liter M TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn
Vermogen: 432 pk
Koppel: 550 Newtonmeter
Acceleratie 0-100: 4,1 sec.
Topsnelheid: 250 km/u (met M’s Driver Package 280 km/u)
Gewicht: 1.495kg
Verbruik: 8,3 L/100 km

Tekst: Chris Riemens
Beeld: Jeroen Roest
Bruidsfotograaf: Huizinga Fotografie