MINI nodigde ons uit om hun nieuwste creatie van de Clubman te testen. Omdat wij wel benieuwd zijn wat de nieuwe familiewagen van MINI te brengen heeft reisden we af naar het mooie meisjes-paradijs dat Stockholm heet.

De eerste Mini Clubman verscheen in 1969 toen die werd geboren als het verlengde broertje van de Mini. Echt heel veel meer ruimte had je niet, want ook in deze paste net aan zo’n vier Wee-Mans. Tot 1980 werd de Clubman verkocht, totdat ‘ie werd vervangen door de Metro (wie kent ‘m nog?). Daarna bleef het lang stil omtrent de Clubman. Tot 2007. Want in navolging van de Cooper werd ook de Clubman nieuw leven in geblazen. In de tussentijd heeft ‘ie wel een paar bezoekjes aan de plastische chirurg gebracht, maar halverwege het tweede decennium van de 21e eeuw heeft de Clubman een nu echt een nieuwe jas aangetrokken.

Space
Zo is ’ie in alle opzichten flink gegroeid. Hij is breder en langer. Ook heeft ‘ie volwaardige achterdeuren. De vorige generatie had nog twee en een halve deur. De nieuwe Clubman heeft weer vier volwaardige deuren, of eigenlijk zes. De achterklep is opgedeeld in twee delen die je naar achteren kunt open kunt klappen in plaats van omhoog. Of het handig is? Niet perse. Het is wel anders dan alle wat andere merken doen. En wij vinden anders vaak wel leuk. Tenzij je vriendin haar lange blonde manen heeft laten bewerken in een kort pittig kapsel. Dat is niet leuk. Afijn, door die extra ruimte kun je nu ook als passagier achterin relaxed zitten zonder dat bij een te enthousiast genomen verkeersdrempel je knieën in staat zijn om je een bloedneus te geven. Die ruimte merk je ook in de kofferbak. Als jij je verjaardag viert dan kun je je boodschappen prima in één ritje van supermarkt naar huis vervoeren. Met een beetje passen en meten kun je in de hele auto zo tien kratten bier kwijt. In de achterbak is in elk geval ruimte voor drie grote koffers, wat neerkomt op 360 liter.

Concessies
Vanaf het vliegveld in Stockholm staat een route van zo’n twee en een half uur uitgestippeld over rustige idyllische Zweedse landweggetjes die ons leidt naar een persconferentie. Wij krijgen een handgeschakelde mee in niet cementgrijs. Bordeaurood zou onze voorkeur hebben, maar goed, je hebt niet alles te kiezen in het leven. Binnenin het karakteristieke MINI-interieur met de grote klok in het midden waarin het uitstekende navigatiesysteem zit verborgen. Verder vinden we er prettige opties als een Heads Up Display, over tien jaar net zo standaard als airco nu, en vrolijke lichtgevende deurgrepen. Dik in orde. Oké, hij is dus wat groter en zwaarder geworden. Maar merk je daar ook wat van in het rijgedrag? Wij kregen de MINI Clubman Cooper S mee met een 2,0-liter turbo a 192 pk. Dat wil altijd wel. Meer dan voldoende om lekker mee te scheuren. Het is logisch dat de Clubman niet zo scherp, strak en snel aanvoelt is als een normale Cooper S. Als je meer ruimte wilt moet je nou eenmaal concessies doen in het kart-gevoel. Toch weet ‘ie naar onze mening nog altijd dat speelse rijkarakter dat je mag verwachten van een MINI te behouden. In elk geval speels genoeg om medepassagiers misselijk te maken. Al houdt dat laatste wellicht verband met een onrustig avondje Stockholm.

Gadgets
Naast de kleuren, is ook de achterkant echt nieuw. De verticale koplampen zijn ingruild voor een paar horizontale, en wij vinden dat een verbetering. De achterkant heeft nu gezichtje. Na twee uur uur achter een Clubman rijden dan ga je dat er vanzelf wel in zien. Heeft ‘ie nog toffe shit? Ja! Tijdens de persconferentie leren we dat er een alarmsysteem in het vinnetje achterop zit. ‘Zo kun je je auto altijd terugvinden in een een garage’, aldus de PR-man van MINI. Je moet wel echt last hebben van een ernstige Alzheimer-aanval wil je je auto niet meer terugvinden, maar hé: je hebt van die mensen. Een andere geinige gadget is ‘t MINI Logo Projection. Daarmee wordt het MINI-logo op de straat geprojecteerd. Een beetje gejat van de Range Rover Evoque, maar tof is het wel. Tot slot is er special feature in de vorm van het volgende. Stel, voor diezelfde verjaardag van net kom je met twee volle boodschappentassen aanlopen naar je auto. Dan is het natuurlijk supervermoeiend als je eerst je tassen op de grond moet zetten, dan je sleutels uit je zak moet halen, je achterklep open moet doen, je tassen oppakken en het in de auto zetten. Met de Clubman kun je dus een schopje onder de auto geven waardoor de achterdeur automatisch openklapt. Scheelt je toch weer de nodige kilojoules kerel.

Dus?
Heeft MINI een leuke, sportieve auto afgeleverd waar je met vrouw en kinderen mee naar de Italiaanse camping kunt cruisen. Dat sportieve geldt wel vooral voor een Cooper S. En die is met een vanafprijs van 35k toch wel aan de prijzige kant. Persoonlijk zou onze keuze op MINI-gebied altijd gaan naar de kleinere versie. Maar als je een kids hebt en budget voor één auto voor de deur, wat vrij normaal is, dan is zo’n kleinere MINI niet zo praktisch. De Clubman is dat wel. Daarnaast is de Clubman wel een originele keuze. Een originele keuze die wij wel kunnen waarderen.

In cijfertjes
Prijs Clubman Cooper S: €34.990,-
Motor: 2,0-liter
Vermogen: 192 pk
Koppel: 280 Nm
Acceleratie 0-100: 7,2 sec.
Topsnelheid: 228 km/u (begrensd)
Gewicht: 1.365 kg
Verbruik: 6,2 L/100 km