FHM doet weekendje met stoerste judoka van de klas: Lexus RC F

Redactie 15 jul 2015 Machines

Lexus besloot dat het wel weer tijd werd voor iets diks. Iets snels. Iets monsterlijks. Dus zeiden ze tegen een team van hun beste mensen ‘Hier heb je tijd en cash, ga maar een vette opvolger van de IS F bouwen’. De mannen kwamen een paar jaar later terug met een wagen die de Duitse snelheidsbrigade het vuur aan de schenen moet leggen. De 5,0 liter V8 met 477 pk liegt er in elk geval niet om. FHM ging een weekend op pad met de shinende sportcoupé uit het land van de rijzende zon: de Lexus RC F.

Als we dachten dit weekend anoniem op te gaan in de verkeersmassa, dan hebben we het mis. Een feloranje RC F Luxury Edition staat voor onze neus geparkeerd. Tsjonge. Tja. Hij is wel errug, ehh, oranje. Maar dat is goed! Grijze muizen zijn er immers al genoeg en oranje boven. Bij Lexus heet onze nationale kleur trouwens Solar Flare. De RC F is ontwikkeld door hetzelfde technische team dat de sensationele LFA heeft gebouwd. Mocht je je heimelijk afvragen wat die F in RC F betekent. Die staat voor Fuji. Naast de befaamde berg ligt het Fuji Speedway, het circuit waar de Japanners hun bolides uitgebreid testen. Alle snelle modellen van Lexus krijgen de letter F mee , net zoals de agressiefste leden van BMW een M-embleempje opgespeld krijgen.

Agressief is Lex in elk geval qua uiterlijke kenmerken. Check die dikke bodykit, luchthappers aan de zijkant en in de motorkap, brede wielkasten en het subtiele carbon spoilertje. Lekker gedaan hoor. Vooral de achterkant vinden wij heel dik. Tel daar nog toffe details als de bliksemschicht led-lampjes, het haaienvinnetje, het donkere schuifdakje, de 19’’ inch spaakvelgen en de vier uitlaten in trapeze-stylo bij op en een motherfucking badass van een bolide is geboren. De stoerste judoka van de klas. Dat opzichtige kleurtje maakt ‘m ook nog eens het jochie met de grootste waffel. Maar goed, die grote bek is natuurlijk ook wel ergens op gebaseerd.

Alsof we te gast zijn bij de Japanse keizer wordt onze zeer comfortabele stoel door de elektrische dienaar aangeschoven en het compacte racy stuurtje aangereikt. Met een veelbelovende brul komt de aanjager tot leven en springen de tellers enthousiast op en neer. We zien wat carbon (en plastic, boe) accenten in het dashboard. Daarnaast valt het klassieke klokje in het midden van de cockpit op.

We rijden onze eerste meters rustig op het rechterbaantje van de A2 als na tien minuten een gast met wapperende haren uit z’n raam hangt en wilde handgebaren maakt. Of we even gas willen geven. U vraagt, wij draaien. Als een authentieke asfaltober zetten we ‘m natuurlijk wel even in standje Sport S + voor de optimale sound servering. We trappen het gaspedaal tot de bodem in. De aanjager schakelt terug naar z’n drie, een paar seconden gebeurt er niks. Dan het gruwelijke, hitsig snerpende tussengas terugschakelgeluid. De PK’s knallen erin. De wagen scheurt naar de 7.300 tpm, de achttraps automaat schakelt door naar z’n vier en je wordt weer afgevuurd. Luid blèrend blazen we langs de jonge gasten. Héérlijk. Het kost een paar euro, maar we bezorgen ons en de medemens wel een dikke glimlach op het gezicht. Tevreden draait de knaap z’n raam dicht en steekt lachend zijn duim op. Graag gedaan vriend.

‘Fuck you dolphin!’
Die motor is een mooi geval. Waar de concurrentie haar motoren allemaal downsized naar CO2-uitstoot beperkende V6’jes, daar steken de mannen van Lexus hun middelvinger op naar Greenpeace & co. Alsjeblieft, een ouderwetse, milieuvervuilende beuker van een 5,0-liter V8 onder de kap. Japan staat met hun walvisjagers en dolfijnenkillers (‘Fuck you dolphin!’, South Park jwz) toch al niet bekend als de grote voorvechters voor een groene planeet, dus dan kan zo’n V8 er ook nog wel bij. Het is tevens de krachtigste V8-motor die Lexus ooit heeft gebouwd. Kunnen wij waarderen. Die V8 dan. Van walvissen en dolfijnen moeten ze afblijven.


Twee oranje beesten.

State of the art soundsystem
Het is zaterdagmiddag. We hebben trek in stukjes gefrituurde vis met van die witte saus en dus cruisen we naar Volendam. Capital of the Kibbeling. Wat even vermeld moet worden is de geluidsinstallatie. Voor €1.150 heb je een Mark Levinson 7.1 Dolby Premium Surround System met zeventien speakertjes. Al moet je daardoor een jaar lang Summit Cola drinken in plaats van Coca Cola, vink deze optie aan. Dit is de beste geluidsinstallatie die we ooit in een bolide hebben gehoord. Die geluidsinstallatie (en navigatiesysteem etc.) bedien je met een uitermate puik werkend touchpaddingetje. Net een soort iPadje. Heel chill, praktisch en easy te bedienen, gewoon heel goed gedaan.


Chris rent net op tijd weg om de foto te verneuken.

Eyecatcher XXL
In Volendam valt op wat voor aantrekkingskracht de RC F heeft. Als we na ons visje aan komen lopen staan net mensen met een kenteken-app op te zoeken wat voor ding het is. Voorbijgangers maken een praatje van wie we complimenten krijgen voor ‘de originele keuze’. Vrouwen zeggen hun kinderwens opzij te zetten. Men is nieuwsgierig. Kan het ding niet zo goed plaatsen. Bij het stoplicht even daarvoor loopt dan ook net een Aziatische, wellicht Japanse, bus toeristen over het voetpad. Die hebben de cameraatjes sowieso al in de aanslag, dus misschien geen goede graadmeter, maar hij wordt zeker zeven keer op de foto gezet. Sowieso gaan alle ogen naar ons vehikel. Eyecatcher XXL. Ook op de weg krijgen we veel duimpjes en nieuwsgierige blikken. Wel van een bepaald soort type mensen. De buurman die klaagt als je de bal tegen z’n muur schiet zal je haten tot op het bot, maar de vrolijke Antilliaan geeft je z’n grootste glimlach en dikste duim. Aan aandacht geen gebrek.

Op topsnelheid bij de Oosterburen
Als je een weekend lang een auto met 477 pk tot je beschikking hebt dan moet je naar Duitsland. Mooi ritje voor de zondag. In Leiden halen we de fotograaf op alwaar we richting de grens bij Arnhem cruisen. Grappig om te merken als mensen voor je op de snelweg willen inhalen. Ze doen hun knippertje aan maar denken dan: wat the fuck is dat voor felgekleurd, ondefinieerbaar monster in m’n spiegel. Om daarna snel te besluiten om op hun baantje te blijven. En dat is echt niet omdat we zo asociaal hard aan komen scheuren. Dit dwingt respect af. Afijn, Duitsland dus. Zal je net zien dat als je bij onze buren de grens overrijdt en het witte bordje met zo ‘hard als je durft’ verschijnt, je rechtstreeks een file in rijdt. Een halfuurtje later kan dan eindelijk het gas erop. Als je het gas vol intrapt heeft ‘ie zo’n stilte voor de storm moment dat alle 477 paardjes met de hoeven in het zand beginnen te trappelen, drie seconden op gang moeten komen en dan vol in galop wegknallen. Maar hé. Die paardjes moeten niet eerst de veters van hun hoeven goed doen. Die moeten gelijk vol uit de startblokken sprinten! Zal wel iets te maken hebben met het forse gewicht van 1.740 kilo. Zo verschrikkelijk is het nou ook weer niet. Want daarna knalt ‘ie vol door tot 287 km/u (die we net niet op de foto kregen). En een topsnelheid van 287 km/u is verschrikkelijk hard. Wij reden in elk geval nooit harder.

Koning Willy
De stoerste judoka is niet de snelste, niet de mooiste en waarschijnlijk ook niet de beste van z’n klas. Maar wie meer dan een ton heeft te besteden aan een wagen, nieuwe vrienden wil maken en iets snels, opvallends en bruuts wilt moet deze gewoon kopen. Dit is echt wat anders dan een M4, C63 AMG of RS5. En als die persoon dan ook nog de ballen heeft om ‘m in het oranje te bestellen, dan vinden wij je een capo di tutti capi eindbaas. Dan heb je schijt. Eigenlijk is er één iemand die een oranje RC F moet aanschaffen. Koning Willy. Haha, wat zou dat genieten zijn zeg! Fantaseer met ons mee: Wim-Lex die in z’n schreeuwerige oranje Lexus met een 5,0 liter V8 onder de kap aan komt scheuren op Koningsdag. Effe zo’n lekkere fuck you naar de ganse bevolking. Onze zegen heeft ‘ie.

In cijfertjes
Prijs RC F Luxury Edition (vanaf): €127.990,-
Motor: 5,0-liter V8
Vermogen: 477 pk
Koppel: 530 Nm
Acceleratie 0-100: 4,5 sec.
Topsnelheid: 270 km/u (begrensd)
Gewicht: 1.740 kg
Verbruik: 10,8 L/100 km

Standjes
Het kamasutraboek is er niks bij met al die standjes waar je de RC F in kan zetten. Bij Eco kleurt je scherm blauw en is ‘ie op z’n schoonst. In Normal doet ‘ie normaal. In Sport S is heeft ‘ie z’n sportkleren aangedaan en z’n keel open gezet. En in Sport S + is hij in z’n ultieme beastmode. Dat wordt duidelijk aan de felle gele lichtbakken bij je digitale toerenteller. Ga je ook nog flipperen dan verschijnt er een rood schakellampje met een piepje. Met de TVD-optie – Torque Vectoring Differential – kan je ‘m óók nog op standard, slalom- of trackmodus zetten. Dan is ‘ie helemaal circuit ready. Dit sperdifferentieel zorgt voor een slimme verdeling van het koppel tussen de achterwielen, waarbij de meeste power naar je buitenste wiel wordt geduwd waardoor je nog harder door een bocht kan zeilen. Wereldprimeurtje is dat dit voor het eerst in een vierwiel aangedreven auto gebeurt waar de motor voorin ligt.


De RC F in zijn natuurlijke habitat. 

Niet te zuinig
Wat een weekend. Je wordt gewoon verliefd op zo’n auto met de momenten als je het gas intrapt als dopamine. Vrijdagochtend haalden we ‘m op, maandagochtend weer terug. In dat weekend hebben we er praktisch in gewoond en daar heeft vooral de benzinepomp de vruchten van geplukt. In totaal hebben we precies 1.110 kilometer gereden wat 307,11 euro aan drankjes voor onze vierwielige vriend heeft gekost. Dat is een gemiddelde van 28 cent per kilometer. Uhu, dat opgegeven verbruik van 1 op 11 hebben we nét niet gehaald.

Tekst: Chris Riemens
Beeld: Jeroen Roest

Reageer op artikel:
FHM doet weekendje met stoerste judoka van de klas: Lexus RC F
Sluiten