FHM doet testrondje in de Fiat 500X

Redactie 24 mrt 2015 Machines

De Fiat 500 is inmiddels al meer dan anderhalf miljoen keer verkocht. Niet zo vreemd dat de Italianen hun 500-familie op allerlei manieren uitbreiden. Na onder meer de 500C, 500L en de 500XL is het nu de beurt aan de 500X. Wij deden een rondje in de kleine crossover van Italiaanse makelij.

Looks
Na de best wel lelijke 500L en de 500XL is het nu de beurt aan de 500X om de markt te veroveren. De 500X komen er in twee versies: een standaardversie en stoerdere versie. Uiteraard doen wij een rondje in de editie met figuurlijke borstharen op de kap. De looks van de X bevallen ons wel. Hij is natuurlijk wat hoger, breder en dus groter dan de standaard 500. Dat maakt ‘m flink wat mannelijker. Goed dat ‘ie wel z’n leuke, karakteristieke 500-rondingen blijft houden. In deze Rosso Passione kleur vinden wij ‘m er trouwens wel erg smakelijk uitzien. 

Van binnen
Sportief stuurtje, vlot pookje, lekkere stoelen, uitstekend navigatiesysteem. Alles zit op een logische plek en is netjes afgewerkt met mooie materialen. Helemaal niks op aan te merken. Hoe zit het met de ruimte? Uiteraard een stuk comfortabeler dan een kleine 500. Mits je niet boven de 2.00 meter uitkomt, kun je achterin pico bello vertoeven. In de basis is de 500X overigens eigenlijk een Jeep Renegade met een Fiat frontje. Door de modder blazen moet dus geen probleem zijn.   

Rijden
De 500X is qua benzinemotoren verkrijgbaar met een. 1.6 E-TorcQ van 110 pk met een vijfversnellingsbak, een 1.4 MultiAir met 140 pk en een zesbak, en een 1.4 MultiAir2 met 170 die over vierwielaandrijving en een automaat met negen versnellingen beschikt. Wij reden de middelste met 140 pk. Het is niet bijster spannend, maar het rijdt gewoon lekker. Goede wegligging, prima stuurwerk en hoog in z’n toeren kun je ook nog lekker agressief rijden. Oké, voor het circuit is ‘tie niet gemaakt, maar als je een scheurijzer wilt dan ga je wel bij Abarth shoppen toch? De veiligheid is ook wel een puntje van vermelden waard. Onze gereden versie had bijvoorbeeld de optie ‘dodehoekdetentie’ aangevinkt. Als jij een baan wilt opschuiven en er zit iemand in je dode hoek, dan geeft ‘ie effe een seintje dat je moet oppassen en smoort ‘ie zo een auto-ongeluk in de kiem. Puik systeem.

Concluzione
Na de 500L en de 500XL ziet de 500X er weer écht goed uit. Een sexy doch stoer uiterlijk, prima rijeigenschappen en nog steeds een echte 500. Dat is knap gedaan. Met een vanafprijs van 20k is ‘tie bovendien hartstikke goed betaalbaar. Ons advies? Zelf een proefrit maken!

Schrijf je hier in voor een gratis proefrit in de 500X

Reageer op artikel:
FHM doet testrondje in de Fiat 500X
Sluiten