FHM cruist met de meest futuristische bolide van ’t moment: de BMW i8

Redactie 19 jun 2015 Machines

Toen het doek van de conceptversie werd getrokken liep de olie ons al in de mond. Daar is in de uiteindelijke editie zelfs nog een beetje benzine bijgekomen. De BMW i8 is gruwelijk tot op het laatste stukje koolstofvezel. FHM ging een dagje op pad met de meest futuristische bolide die je op dit moment op het asfalt kunt tegenkomen.

Er zijn maar weinig modellen die nagenoeg rechtstreeks van de tekentafel in productie worden genomen, maar de i8 is samen met bijvoorbeeld de Jaguar F-Type een blije uitzondering. We mochten kiezen tussen een zwarte en een blauwe. Nou, doe die blauwe maar. Protonic Blue met accent in Frozen Grey heet die kleur in correct Duits. Best lekkere pornocombinatie met de witleren bekleding binnenin. Voordat we gaan zitten gaan we ‘m eerst even aangapen hoor. Wagen lijkt zo weg te zijn gereden uit Minority Report. Die vleugel boven het achterlicht die een aerodynamische luchthapper creëert en die lijn doortrekt tot aan de deur. De soort omgekeerde halve boemeranglichten. De dikke luchthapper in de motorkap. Die strenge BMW-blik in z’n koplampen en natuurlijk die brute Lamborghineske vleugeldeuren waar je je hoofd geheid aan gaat stoten. Fucking dik. Dit is minstens zo’n grote eyecatcher als een gemodificeerde Tyrannosaurus Rex die een witte haai als tussendoortje verslindt.

Fotomodel
Dat blijkt ook wel als we eenmaal op de weg zitten. Na vandaag zullen de fysiotherapeuten in Nederland wel overuren moeten maken, want iedereen draait z’n nek om. Ie-de-reen. Van kinderen, tot volwassen mannen tot een groepje huisvrouwen. En dan maakt het geen donder uit of je stilstaat, op de snelweg rijdt of dat de deuren open of dicht zijn. Als we in het centrum van Amsterdam even stilstaan tellen we zomaar acht mensen die hun telefoon uit de zak halen om de sportwagen op de foto zetten.


Na drie uur wachten is ‘tie weer volledig opgeladen. Hebben we maar niet op gewacht. 

Star Wars scooter
Maar is dit wel een echte sportwagen? Hij is natuurlijk lief voor moeder natuur. Maar heeft dat ook z’n weerslag op de auto? Dat ‘ie zo begaan is met onze planeet komt vooral door de 131-pk sterke elektrische motor die voorin ligt. In de eDrive rijdt je volledig elektrisch en klink je als zo’n zoevende Star Wars scooter. Je kunt in deze modus een snelheid halen tot 120 km/u waarbij je een range hebt van 20 kilometer. Boven de 120 springt de 1,5-liter driecilinder benzinemotor bij, de motor die ook in de Mini Cooper ligt. He? Ja, die ligt ook in de Mini. Door dikke turbohulp levert ‘ie in de BMW alleen 230 pk. De belangrijkste aandrijver zit gekoppeld aan een zestrapsautomaat die je uiteraard met flippertjes achter het stuur bedient.

Het wordt pas echt leuk flipperen als je ‘m in de sportmodus zet. De kleur van het digitale scherm verandert van het oceaanachtige blauw in lava-geel, zodat je weet dat het menens is. Tof detail trouwens dat de digitale toerenteller tegen de klok in roteert. In de sportstand werken de elektromotor en de benzinemotor samen waardoor je opeens over 362 pk beschikt. De elektromotor levert vanuit stilstand onmiddellijk veel power, terwijl een benzinemotor op gang moet komen. Maar door die samenwerking creëer je een best of both worlds-situatie. Dat zorgt voor een acceleratie van 4,4 seconden naar de 100 km/u. Even snel als bijvoorbeeld een Porsche 911 Carrera. En of het een sportwagen is! Mooi is dat je die samenwerking tussen de twee motoren ook echt kunt voelen en horen. Vanuit je rug komt het gebrul van de benzinemotor, terwijl als je goed luistert ook dat Star Wars scootertje voorin hoort zoeven.


Een van de velen geïnteresseerden die de blauwe brigadier op de foto zette. 

Biertje?
Het waait dan wel met windkracht negen, maar het is godsamme zomer. En we hebben zin in een ijsje. Voor wie het weten wil: twee bolletjes met hazelnoot en stracciatella. Weer drommen er mensen om de geparkeerde auto heen die zich gewillig laat lenen voor wat Kodakmomentjes. Dit is echt een blikvanger uit de topcategorie. Als je net goede zaken hebt gedaan met een lading witgoed, dan zouden we je deze niet aanraden. Maar goed, niet alleen statistisch is het een sportwagen. Ook in weggedrag, mits je ‘m in sportstand zet. We rijden via chique kustplaatsjes als Bloemendaal, Aerdenhout en Wassenaar weer terug naar de BMW’s HQ in Rijswijk.

Op de kronkelige weggetjes blijkt ‘ie meer dan prima uit de voeten te kunnen. De i8 kun je onbedaarlijk hard door bochten smijten, mee inhalen alsof je op een kartbaan zit en weer vol door accelereren. Ver weg van iedereen. En dat alles gaat heel makkelijk. Je hoeft geen Max te heten om met de Beemer overweg te kunnen. Hebben we eigenlijk nog wel een minpuntje? Want ja, deze bak is echt belachelijk cool. En ja, je kunt er superlekker mee knallen. En ja, je waant je een beroemdheid als je hierin door het verkeersleven cruist. En ja, het kost je een fractie van het benzinegeld ten opzichte van andere sportwagens. Is er dan echt helemaal niets op aan te merken? Jawel! In de achterbak kun je geen krat bier kwijt. Verdomme! Moet je toch nog een M3 erbij nemen.

In cijfertjes
Prijs: €138.250,-
Motor: 1,5-liter TwinTurbo driecilinder turbomotor
Vermogen: 362 pk
Koppel: 570 Nm
Acceleratie 0-100: 4,4 sec.
Topsnelheid: 250 km/u (begrensd)  
Gewicht: 1.460 kg
Verbruik: 2,1 L/100 km


Toekomst vs verleden

Laserlight
Op onze gereden editie zat de optie niet, maar de i8 is de eerste auto ter wereld met laserlight. Dit zijn twee ultrakrachtige grootlichtbundels die los van elkaar kunnen bewegen en tot 600 meter ver kunnen schijnen. Twee keer verder dan LED-grootlicht. Tegenliggers hoeven niet bang te zijn, want je kijkt niet direct in de geconcentreerde laser. Spiegeltjes richten drie laserstralen in één krachtige straal, maar die wordt gebroken door een fosfor lens en vervolgens door een reflector om een krachtige lichtbundel te creëren. Afijn, kost je wel een kleine 10k extra om laserlight op je i8 te laten zetten.


Je ziet het hier minimaal, maar met het blauwe led-licht waan je je ‘s nachts echt in 2035. Heel vet. 

Celebs met een i8
Niet verrassend is dat de wagen het ook goed doet bij de rich and famous van onze aardbol. Want vet, duur en aardig voor planeet aarde. Bekende sterren als Manchester United-aanvaller Wayne Rooney, rapper Ja Rule en voormalig James Bond-chef Pierce Brosnan hebben de i8 op de kop getikt.

Tekst: Chris Riemens
Foto’s:
Jeroen Roest

Reageer op artikel:
FHM cruist met de meest futuristische bolide van ’t moment: de BMW i8
Sluiten