Het zal je vast en zeker niet zijn ontgaan: motorrijden is weer helemaal hip. Waar je tien jaar geleden bekijks had met een vette 250 km/u+ superbike zijn het tegenwoordig echter de – al dan niet zelf gebouwde – coole Café racers waarmee je de blits maakt. En dus spelen motorfabrikanten daar gretig op in: Triumph heeft de Bonneville familie, Moto Guzzi de V7, Ducati de Scrambler en Yamaha de Faster Son’s XSR familie. Ook bij BMW Motorrad heeft men dat ingezien en is nog een stap verder gegaan dan de twee New Heritage modellen R nineT Roadster en R nineT Scrambler.

Met een geheel toepasselijke Berliner Pils sta ik op het binnenterrein in de rij voor een versgebakken Cheeseburger, terwijl op het hoofdpodium – met de Berlijnse muur op de achtergrond – Noel Gallagher’s High Flying Birds het 8.000 man sterke publiek met Wonderwall in extase brengt. We bevinden ons in het voormalige Oost-Berlijnse postkantoor, een vervallen gebouw waar voor de tweede keer in successie op initiatief van BMW het tweedaagse Pure&Crafted festival plaatsvindt. Twee podia met live muziek, een heus Motodrome waar door échte waaghalzen de meest bizarre stunts op 100-jaar oude motoren zonder remmen worden vertoond en een binnenterrein vol coole café racers. En uiteraard heel veel baarden, tatoeages en alternatief geklede chicks.

Nu is een underground rockfestival met Custom motoren niet iets dat we meteen met BMW Motorrad zouden hebben geassocieerd. Het merk dat dit jaar z’n 100ste verjaardag vierde stond tot tien jaar geleden vooral bekend om haar weliswaar oerdegelijke, maar o-zo duffe toerbuffels en was het vizier vooral op de oude motorrijder gericht. Tot begin deze eeuw het roer rigoureus werd omgegooid. De bestaande modellen werden compleet vernieuwd en stukken sportiever en daarnaast werd vanuit het niets een nieuwe supersportieve S serie gelanceerd met als paradepaard de 200 pk sterke S1000RR met een begrensde maximumsnelheid van 299 km/u. En met succes, het aandeel S1000RR’en op een gemiddelde circuitdag op het TT circuit van Assen of het circuit van Zandvoort spreekt boekdelen.

Met de groeiende populariteit van Café racers en Scramblers (wat in feite een Café racer met noppenbanden, een hoge uitlaat en een breed stuur is) werden door BMW Motorrad twee retro-klassieke modellen R nineT op de markt gezet, door de Duitsers New Heritage gedoopt. Maar het gaat nog verder, om het oude spul vooral in ere te houden heeft BMW een aparte BMW Group Classic divisie opgericht. BMW’s archief en verzameling voertuigen, de werkplaats en het Customer Center zijn nu samen met de onderdelen service voor klassieke auto’s en motoren samen gehuisvest in de oude fabriek, inmiddels een beschermd nationaal monument. In het magazijn liggen inmiddels meer dan 55.000 verschillende onderdelen van oude auto’s en motoren op voorraad en voor wie twee linkerhanden heeft biedt een technische staf ondersteuning.

En dus is het ineens meer dan logisch dat uitgerekend BMW Motorrad het initiatief heeft genomen om een evenement te organiseren als dit Pure&Crafted. “Voor de wereldwijde motorrijders wordt elke zomer de BMW Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen georganiseerd, we wilden ons daarnaast ook verbinden met iets dat een compleet ander publiek aanspreekt, maar wel binnen onze filosofie past,” aldus de verantwoordelijke man van BMW Motorrad. “We organiseren het nu voor het tweede jaar en het is opnieuw uitverkocht, waardoor we voor volgend jaar op zoek naar een andere locatie moeten gaan. We willen er echter wel voor waken dat Pure&Crafted niet té groot wordt, anders schiet het z’n doel van kleinschalig alternatief festival voorbij.”

Inmiddels is mijn Cheeseburger klaar en bedenk ik me dat geen stad ter wereld zich beter had geleend voor dit Pure&Crafted festival dan Berlijn, de stad die zevenentwintig jaar geleden het middelpunt van ‘Der Wende’ was en voor die tijd als gespleten stad een enorme aantrekkingskracht had op de underground punkrock scene, een scene die de laatste jaren weer in populariteit aan het groeien is. En dat zich hier waarschijnlijk geen merk beter aan had kunnen verbinden als BMW: de veelal op oude BMW’s gebaseerde übercoole Bike Shed en Shop Café racers in de Wheels Area van het festival terrein hebben niet alleen een ongekende aantrekkingskracht op de pure motorliefhebber, maar ook op het publiek dat voor de muziek is gekomen en door de coole fietsen wordt geprikkeld. En zijn het niet de motoren, dan wel de Wall of Death, ofwel het uit 1928 stammende Motodrome waar met ware doodsverachting een indrukwekkende show wordt opgevoerd.

Wat Biarritz is voor Wheels & Waves is Berlijn voor Pure&Crafted, met dat verschil dat het bij Wheels & Waves in eerste instantie om de motoren en bij Pure&Crafted in eerste instantie om de muziek is te doen. Hoewel op beide evenementen mannen met baarden overduidelijk in de meerderheid zijn, net als tatoeages, piercings en alternatieve chicks met haren in alle kleuren van de regenboog. Ik loop naar de kleine indoor Club Stage voor het optreden van Frank Carter & The Rattlesnakes en de meidenband PINS, om daarna tot diep in de nacht mee te rocken met de live Punkrock Karaoke, als begeleid door een live band wannabe zangers en/of zangeressen de klanken van bands als Nirvada, Pennywise en Bad Religion ten gehore brengen. Of tenminste, een poging daartoe, hoewel dat voor het halfdronken publiek nog geeneens zoveel uitmaakt.

Volgend jaar zal Pure&Crafted voor de derde keer worden georganiseerd. Helaas niet meer op dit terrein, het karakteristieke oude postkantoor moet helaas het veld ruimen voor moderne hoogbouw, maar zekers te weten dat Berlijn nog genoeg alternatieven heeft. Count us in!

Meer motornieuws en rijtesten? Check motorfreaks.nl