Dat iedereen een andere manier van trainen heeft is niet zo gek. Maar dit betekent natuurlijk niet persé dat die rituelen voordelig zijn voor het maken van meer gainz. Wij hebben de grootste fitnessmythes aller tijden voor je gesignaleerd. Dus ben jij iemand die één van deze regeltjes toepast in je training, wees dan niet bang om een nieuwe richting in te slaan en wees prepared om je spieren naar een next level te brengen.

1. Van vet eten word je dik
Vetten zijn nodig voor een heleboel dingen om ons lichaam goed draaiende te houden. Je hebt verzadigd vet nodig voor een gezond cholesterolgehalte en zo dus gezonde bloedvaten te houden. Oké, er zit wel een verschil tussen het eten van zakken patat met een klodders mayo en het eten van een avocado. Daarom is het belangrijk om te kijken naar verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn dus goed voor je en houden je lichaam goed werkend. De boosdoener zijn transvetten. Dit zijn vetten die het lichaam niet kan verwerken waarna het maar ergens wordt opgeslagen. Hierdoor slibben in eerste instantie de aderen langsaam dicht en in tweede instantie wordt het rond de organen opgeslagen waarna je uiteindelijk een zieke pens krijgt. 

2. Je moet minstens 2 uur trainen per dag wil je grote spieren kweken
Je kent ze wel. Die enorme beesten in hun tanktops die alle dumbells opeisen en jou continu advies geven over hoe je moet trainen om groot te worden. Met hun adviezen dat je elke dag 2-3 uur moet trainen, het liefst 6-7 dagen per week. Nou, hier is je lichaam gewoon niet voor gemaakt. En daarnaast is het ook helemaal niet nodig om te groeien. Vier dagen per week een training van 45-60 minuten max is meer dan genoeg om je spieren te laten groeien. Onthoud dat progressive overload de sleutel is. Als je na een jaar nog steeds hetzelfde tilt als toen je begon, dan hebben je spieren geen reden om te groeien. Eet je daarnaast ook nog eens als een beest, dan hebben je spieren geen keus en verander je langsaam aan in de Hulk.

3. Alleen cardio zorgt ervoor dat je vet verbrandt
Fout! Een calorietekort zorgt ervoor dat je lichaam vet verbrandt. Als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt gaat je lichaam zoeken naar bronnen voor energie. Hierdoor zal je buikje beetje bij beetje weg ‘smelten’, Cardio kun je natuurlijk wel gebruiken om een calorietekort te creëren.

4. Zo lang als ik elke dag train, hoef ik niet te letten op wat ik eet
Dit is misschien wel één van de meest achterhaalde fitness mythes aller tijden. Als jij iemand bent die wel uren per week keihard ijzer door de lucht heen kan gooien, maar vervolgens net zo hard de één na de andere burger met milkshake naar binnen werkt, dan wordt je misschien wel groot maar kun je die sixpack wel vergeten.

5. Grote biceps krijg je alleen door heel veel curls for thé girls te doen
Je kent die gasten wel die in het squat rek zo’n 100 curls eruit pompen om vervolgens weer naar huis te gaan. Oke, misschien nog een paar setjes bankdrukken maar dan is die beach look wel bereikt hoor. Begrijp ons niet verkeerd, bicep curls zijn zeker een manier om je guns te laten groeien, maar het is niet de enige manier. Zo zijn alternative pull-ups ook een brute oefening om niet alleen je biceps maar ook je rug en traps te laten groeien.

6. Always skip leg day
Welke dag is het vandaag? Borst en armen. Morgen? Borst en armen. Woensdag? Rust, nah… fuck rust, ik ga borst en armen trainen. Donderdag? Bi’s en Tri’s. Vrijdag? Borst en armen. En in het weekend naar het strand om die chicks effe versteld te doen staan van m’n borst en armen. Nou boys, zo werkt het niet meer. Als jij erbij wilt lopen als Johnny Bravo met een enorm bovenlichaam en een stel kippenbeentjes, be our guest. Maar waarom zou je de grootste spieren in je lichaam niet trainen? En deze spieren komen weer helemaal in. Benen zijn de nieuwe borst en armen dit jaar. Train je benen en de vrouwtjes vallen als een blok voor je.

7. Zonder pre-workout kan ik niet trainen
Pre-workouts zijn helemaal in. Zonder gaan de meeste fitnessfanaten de deur niet meer uit. Maar zijn ze wel nodig? Ten eerste zijn de meeste supplementen kneiterduur en zit er naast cafeïne ook vaak een boel stoffen in waarvan je geen idee hebt wat ze doen en of ze wel bevorderend zijn voor je workout. Dus waarom houdt je het niet bij een kop zwarte koffie? Stuk goedkoper, lekkerder en je weet dat het minstens net zo efficiënt is.

8. Water? Doe mij maar een eiwtishake.
Hoewel eiwitshakes zeker hun doel hebben om je spieren te laten groeien, is water ook zeker net zo belangrijk. Je zweet veel gedurende de dag, zeker als je veel sport. Ook zorgt het drinken van veel water dat afvalstoffen uit je lichaam ‘gespoeld’ worden.

9. Warming up? Ja daaaag.
Hoe ontstaan blessures? Nou, door gelijk 100 kilo aan de bar te hangen en 20 reps eruit te pompen. Het slechtste wat je kunt doen is de warming-up te skippen en gelijk te beginnen met je max gewicht. Je spieren zijn nog koud dus dit is een rechtstreeks ticket naar de fysiotherapeut.

10. Rust is voor de zwakkelingen
Morgen rustdag? Wat? Wil je geen gainz maken ofzo… Deze opmerking is ook zo achterhaald. Je moet je spieren rust geven om te herstellen. Overtrainen resulteert in krachtverlies, grootte en vergroot de kans op blessures. Probeer dus zo’n acht uur slaap per nacht te krijgen.