Sinds 2015 heeft Nederland pestgedrag al flink aangepakt. Scholen zijn zelfs wettelijk verplicht om pesten tegen te gaan en te voorkomen. Helaas wordt er nog altijd gepest en voor slachtoffers is het pesten vaak niet eens het ergste, het feit dat iedereen eromheen staat en niks doet, dat is voor hen het aller pijnlijkste. Er komt nu hulp uit wel héél onverwachtse hoek.

Burger King komt met een reclamevideo waarin een groepje jongens (acteurs) één jochie pesten (ook een acteur). Er wordt gescholden met ‘homo’ en ‘dikke’ en het loopt zelfs uit op fysiek geweld. Dit acteerspel speelt zich af in een Burger King met échte klanten die niks van deze opzet af weten. Het was een experiment om te kijken hoe omstanders op deze pesterij zouden reageren. Bij het experiment serveerde Burger King sommige klanten een “gepeste burger”, eentje die in stukken is gescheurd of geslagen door het Burger King-personeel.

Uit dit experiment bleek deprimerend maar waar dat maar liefst 95% reageerde op de gepeste burger en slechts 12% op het gepeste kind. Met deze reclame wilt Burger King mensen laten nadenken over pestgedrag, en wat jij kan betekenen voor pestslachtoffers. Met slechts een klein gebaar kan je al een enorm verschil maken.

Foto: YouTube

High Snobiety