Guns, pythons, pipes, weapons of mass destruction, bowlingballs. Allemaal synoniemen voor de biceps. De armspieren. En het is allemaal begonnen bij Arnold. Niemand had armen als Arnie. 22 inches maar liefst. Hij was een liefhebber van de basis-oefeningen, maar scheurde elk spierweefsel hier dusdanig mee kapot, dat hij zijn armen dwong te groeien. Wil je net zulke guns, lees dan even verder.

Cheating barbell curls was Arnie’s favoriete oefening voor z’n biceps. Deze oefening hield hij altijd in zijn schema. “The cheating barbell curl stands alone for building mass,” zei hij ooit. Daarnaast hield Schwarzenegger van incline dumbbell curls. Dit gaf de perfecte stretch in de bicep. De one-arm concentration curls waren voor Arnold de ultieme oefening voor de piek van de biceps.

Zijn routine maakte hij af met standing alternating dumbbell curls. In totaal volgde hij dit schema twee keer per week. Dinsdag en vrijdagavond. Ja ja, terwijl jij in de kroeg bier stond te zuipen, was ‘the terminator’ tussen de 20 en 26 sets ijzer door de lucht aan het gooien. Baas!

Arnold’s biceps routine 
Cheating Barbell Curls                       5-8 sets   8-12 reps
Incline Dumbbell Curls                       5-8 sets   8-12 reps
One-arm Concentration Curls            5    sets   10     reps
Standing Alternating Dumbbell Curls 5    sets   10     reps