Als Koenigsegg een nieuwe auto de markt opslingert, dan is onze aandacht gegarandeerd. De Zweedse hypercarfabrikant heeft gisteren in Genève het doek getrokken van de Koenigsegg Regera. Een bolide die lijkt te zijn ontwikkeld in een TBS-kliniek.

Maar dan wel door slimme autopsychopaten. Want dit is een slimme auto. In navolging van de P1, 918 Spyder en de LaFerrari is de Regera deels hybride. Het grootste werk wordt geleverd door een dubbelgeblazen 5,0-liter V8 die samenwerkt met liefst drie elektromotoren. De V8 alleen al is goed voor 1.100 pk. De drie elektromotoren brengen samen ook nog eens 700 pk op. Dat brengt het totaal op een vermogen van 1.800 pk en een koppel van 2.000 Newtonmeter. Tha fuck!

Het stokpaardje van de bolide is het inventieve Koenigsegg Direct Drive System. Dat wil zeggen dat ‘ie geen standaard versnellingsbak heeft, maar een hydraulische koppeling tussen de motor en de aandrijving op de achterwielen. Daarmee rijdt de auto onder de 50 km/u volledig elektrisch.

Dan nu de snelle cijfertjes. In de tijd dat een Opel Corsa nodig heeft om de 150 aan te tikken, zit de Koenigsegg al op een snelheid van 400 km/u. Yes, van 0-400 gaat binnen de twintig tellen! Voor de beginsprint naar 100 in ‘t uur heeft ‘ie 2,7 seconden nodig. Waarom niet snellerharder? ‘We can’t go any faster than that because of traction’, aldus CEO Christian van Koenigsegg. Van 0-300 gaat in in een rappe twaalf seconden en de topsnelheid bedraagt 410 km/u. Alsjeblieft.

Uiteraard is de bolide mega-exclusief, maar er worden toch nog zo’n tachtig stuks geproduceerd. De prijs? Begint vanaf 1,7 miljoen euro. Vier daarvan zijn al verkocht zonder dat ook maar iemand de auto al had gezien. Nou, wie gaat dit nog verslaan? Grote chef Christian van Koenigsegg heeft wel een idee. Volgens hem is de enige auto die de Regera kan verslaan… de volgende Koenigsegg.

1.

2.

3.

4.

5.