10 redenen waarom jij geen vet verliest

luc 22 apr 2015 Entertainment

Laatst gaven we je al 9 tips voor een keiharde sixpack. Nu een paar weken later denk je misschien, waar blijft het resultaat? Je gaat vijf keer per week naar de gym, let goed op je voeding, maar je ziet niet veel verandering. Wij hebben tien redenen op een rij gezet die wellicht de oorzaak kunnen zijn waarom je geen vet verliest.

1. Je doet te veel cardio

Je spendeert uren per week aan het rennen op die loopband. Je fietst ook nog eens heel de stad door elke dag. Maar deze traditionele vorm van cardio is gewoon niet de beste optie wanneer het aankomt op het kwijtraken van vet. Hoe meer je er van doet, hoe meer je lichaam eraan gewent raakt. Je kunt veel beter HIIT cardio doen, ofwel intervaltraining. Je bent en minder tijd kwijt en je verbrandt meer calorieën.

2. Je eet niet genoeg eiwitten

Je lichaam verbrandt meer calorieën door eiwitten te verwerken dan het verwerken van vetten of koolhydraten. Daarnaast houden eiwitten je ‘vol’ en zijn ze belangrijk voor spierbehoud tijdens het droogtrainen.

3. Je traint te licht

Heel het jaar lang heb je zware gewichten rond lopen sjouwen en wanneer het dan bijna zomer is en je dat laagje vet eraf wilt trainen om je hartverdiende spiermassa te showen, stap je over op de lichte gewichten. Als je zoveel mogelijk spiermassa wilt behouden is dit niet de juiste manier. Je moet met dezelfde intensiteit en dezelfde gewichten blijven trainen om zoveel mogelijk massa te behouden tijdens je cut.

4. Je bent te gestrest

Mentale en lichamelijke stress limiteert het vet verlies proces, omdat het je cortisol levels verhoogt. Hoge levels van cortisol leiden tot een vermeerdering van vet. Dus zorg ervoor dat je relaxt blijft. Doe aan yoga of ademhalingstechnieken.

5. Je houdt niet bij wat je in je mond stopt

Als je niet bijhoudt wat je elke dag eet, hoe weet je dan precies of je vet verliest of juist aankomt? Tegenwoordig heb je allerlei applicaties (MyFitnessPall) waarin je gemakkelijk kunt bijhouden wat je allemaal in je mond stopt gedurende de dag.

6. Je eet niet genoeg vet

Vetten worden vaak afgeschilderd als de duivel. Maar dit is toch niet helemaal de waarheid. Er zijn genoeg studies die bewijzen dat mensen die genoeg vetten eten meer vet verliezen op hetzelfde dieet als diegenen die dat niet doen. Kies wel voor vetten van gezonde bronnen zoals: zalm, avocado’s, olijfolie en dierlijke vetten.

7. Je drinkt niet genoeg water

Hier hebben we het in het vorige artikel ook al over gehad, maar dit blijft een punt van aandacht. Door het drinken van veel water, blijft je lichaam optimaal presteren, en verbrandt het ook meer calorieën.

8. Je eet ‘gezonde’ producten die niet gezond zijn

Dat er op de verpakking staat dat het gezond is, of dat er nu de helft minder suiker in zit, wil niet zeggen dat het ook echt gezond is. Probeer altijd de labels te lezen en let op calorieën, suikers en het aantal vetten wat in een product zit.

9. Je eet te weinig of geen koolhydraten

Er wordt vaak gedacht dat wanneer je een koolhydraatvrij dieet volgt, je binnen no time kilo’s vet eraf traint. Hoewel dit vaak wel z’n effect heeft, zal het er ook weer binnen no time aankomen. Zeker als je zware gewichten rond gooit, is het bijna onmogelijk om geen koolhydraten te eten (deze zorgen voor energie). Je kunt wel op dagen dat je niet traint je koolhydraatinname proberen te minderen.

10. Je vergeet een shake na je workout

Het klinkt misschien raar om meteen weer calorieën in de vorm van een shake naar binnen te werken, nu je die calorieën net eraf hebt getraind. Toch zorgt deze shake ervoor dat je spieren de benodigde voedingstoffen krijgen en groeien. En meer spieren verbranden meer calorieën.

Reageer op artikel:
10 redenen waarom jij geen vet verliest
Sluiten